Na internet prodavnicama se izdvajaju stranice koje „trpe” veći saobraćaj i one koje imaju cilj da tu posetu konvertuju u prodaju, pa su zato važnije. Svaka od njih ima svoj cilj i zadatak, nisu direktno zavisne jedna od druge, ali su neraskidivo povezane.
Danas možete pratiti skoro svaku aktivnost na svakoj stranici vaše internet prodavnice pojedinačno, pa se na osnovu takvih izveštaja do najsitnijih detalja mogu optimizovati dizajn, opcije i korisničko iskustvo.
S tim u vezi, izdvajamo sedam stranica svake internet prodavnice na koje treba da obratite posebnu pažnju:
- Početna stranica
- Stranica kategorije proizvoda
- Stranica proizvoda
- Stranica korpe
- Stranica za plaćanje
- Stranica zahvalnica
- Odredišne stranice.
Početna stranica
Iako se odluke o kupovini često ne donose na početnoj stranici internet prodavnice (*eng. Homepage), ona je i dalje veoma bitna. Činjenica je da velika količina saobraćaja i dalje na sajt ulazi preko ove stranice, a ona može biti i tačka na kojoj se kupci preorijentišu, odnosno vraćaju se na početnu stranicu nakon pregleda drugih stranica.
U tom kontekstu, početna stranica vam omogućava da uputite korisnike na ono što želite da pronađu na sajtu, putem istaknutih banera i navigacije sajta, kao i istaknutih proizvoda ili kategorija. Ova stranica takođe omogućava prodavcima da istaknu proizvode ili kategorije za koje misle da bi kupci mogli biti zainteresovani, ali ih ne traže aktivno. Dakle, proizvodi se mogu prikazati kupcima na osnovu prethodnog pregleda ili ponašanja prilikom kupovine, na primer.
Početna stranica isto tako omogućava brendu da novim posetiocima pokaže čime se kompanija bavi, koji proizvodi su u ponudi, ali i da se upoznaju sa ključnim akcijama u datom trenutku.
Stranica kategorije proizvoda
Stranice kategorije proizvoda (*eng. Category Page) predstavljaju grupu stranica koje imaju mogućnost da prikažu sadržaj kao listu proizvoda. Drugim rečima, reč je o stranicama koje prikazuju veći broj artikala odjednom. To mogu da budu određene kategorije proizvoda, potkategorije ili stranice sa rezultatima pretrage sajta, koje se prikazuju kada kupci pretražuju određeni proizvod.
Ove stranice su tu da prikažu više artikala na jednom mestu i da, uz korišćenje filtera, pomognu kupcima da pronađu određeni proizvod za koji su zainteresovani.
Stranica kategorije treba da predstavi proizvode tako da kupci mogu što jednostavnije da vide ključne informacije, koje im pomažu da donesu svoju odluku o kupovini.
Kupci mogu da dodaju više filtera da bi suzili i učinili izbor proizvoda relevantnijim ili da bi uklonili neke od izabranih filtera, ukoliko vide manje rezultata i žele da provere različite brendove, karakteristike ili raspon cena.
Na primer, posetioci koji traže prenosne računare možda su u filteru izabrali brend i raspon cena da bi suzili pretragu, a stranice sa listama proizvoda im pomažu da odluče koji od njih bi mogli biti vredniji detaljnijeg pregleda.
Ovakvi filteri mogu da budu izuzetno korisni za trgovce sa većim asortimanom proizvoda, kao i za proizvode kao što su laptop računari sa različitim specifikacijama koje treba uzeti u obzir.
Na ovim stranicama prodavci će često istaći ključne benefite, kao što su besplatna dostava, garancije i/ili aktuelni benefiti za kupca.
Stranica proizvoda
Stranica proizvoda (*eng. Product Detail Page − PDP) predstavlja jednu od najsadržajnijih stranica svake internet prodavnice i samim tim veliki izazov za kompletan digitalni tim.
Naizgled jednostavan cilj da tako veliki broj pojedinačnih opcija na jednom mestu uklopimo a da to u isto vreme bude pregledno i funkcionalno može se ispostaviti kao veoma zahtevan zadatak.
Stranica proizvoda je svojevrsna raskrsnica opcija na jednoj stranici!
Navedenu listu opcija podelili smo na obavezne, poželjne i uslovne, uz napomenu da se sadržaj ove stranice razlikuje od delatnosti do delatnosti.
Obavezni elementi
- naziv proizvoda
- šifra proizvoda
- fotografije proizvoda
- opis proizvoda
- cena proizvoda*
- aktuelni popust (ukoliko postoji)
- specifikacije proizvoda
- povezani slični proizvodi
- opcija „kupi”
- informacije o dostupnosti proizvoda (npr. „na stanju”).
*Ukoliko ste prodavnica sa dvojnim cenama, potrebno je navesti obe cene.
Takođe, ukoliko su artikal ili usluga na popustu, pored procentualnog dela popusta potrebno je navesti konačnu cenu koju kupac plaća.
Pojedine funkcionalnosti moguće je razviti na više različitih načina, a na vašem timu je da utvrdi optimalan način prilagođen arhitekturi vašeg veb-šopa.
Poželjni elementi
- video proizvoda
- ocene proizvoda
- komentari kupaca
- uvid u stanje maloprodajne prodavnice u kojoj navedeni artikal postoji na lageru
- poređenje proizvoda
- uputstvo za upotrebu
- garancija proizvoda
- poslednji pregledani proizvodi.
Uslovni elementi
- isti proizvod u drugoj boji
- veličine proizvoda (ukoliko je reč o odeći ili obući)
- lista želja
- poklon proizvod
- dodatni proizvod
- vizuelno isticanje akcija.
Ukoliko je proizvod ulistan, ali trenutno nije raspoloživ jer nije na stanju, potrebno je da se i opcija „kupi” promeni u odgovarajuću opciju (npr. „izvršiti upit” ili „proizvod trenutno nije dostupan”), shodno vašim tehničkim i organizacionim mogućnostima.
Sa druge strane, postoje i proizvodi koje će Gugl indeksirati, a oni će biti proizvodi koji se više ne proizvode i nose oznaku EOL (*eng. End Of Life). Naravno, u ovom slučaju je potrebno da dugme „kupi” bude nedostupno, ali i da stoji informacija da navedeni artikli nisu više dostupni za kupovinu.
Postoje i različiti pristupi. Za sajtove koji prodaju elektroniku, specifikacija uređaja i garancija su važnije od fotografije, dok će modni trgovci više pažnje pokloniti vizuelnom prikazu, odnosno fotografiji.
Stranica korpe
Dodavanjem artikala u svoju korpu kupci su pokazali jasnu nameru za kupovinu, a ova stranica je most između stranice proizvoda i kupovine.
Za trgovce, stranica korpe (*eng. Cart Page) predstavlja pomeranje kupaca u procesu kupovine, ali je takođe prilika da im prodaju druge artikle, koristeći predloge za unakrsnu prodaju.
Takođe, stranica korpe kupcima daje mogućnost da pregledaju sadržaj svoje korpe i eventualno izvrše izmene pre izbora plaćanja svoje porudžbine.
S obzirom na veliki procenat odustajanja u samom procesu kupovine, dodatne funkcionalnosti, pogotovo na ovoj stranici, moraju da prođu značajna testiranja i analize, te s tim u vezi vam skrećemo pažnju na važnost ove stranice.
Sa povećanjem saobraćaja i prodaje neminovno je da se povećava i broj napuštenih artikala u korpi.
Napuštena korpa (*eng. Cart Abandonment) termin je kojim se najbolje opisuje situacija kada kupac, iako je stavio jedan ili više artikala u korpu, napusti sajt pre završetka kupovine.
Za smanjivanje broja napuštenih korpi ne postoji jedinstvena formula. Ali, možemo vam skrenuti pažnju na nekoliko segmenata, koji mogu uticati na to da se napuštanje korpe dodatno umanji, a samim tim unapredi poslovni rezultat i prodaja:
- transparentno istaknite sve troškove za kupovinu
- omogućite kupovinu za neregistrovane kupce (*eng. Guest Checkout)
- povećajte poverenje kupaca u onlajn kupovinu na vašem sajtu;
- uvedite slanje automatskog podsetnika.
Stranica plaćanja
Smanjenje koraka u procesu kupovine, jednostavnija kupovina, detaljan i pregledan deo za plaćanje, kao i tačne i precizne informacije u vezi sa isporukom, samo su neka od mogućih unapređenja poslednjeg koraka u procesu kupovine.
Unapređenje stranice za plaćanje (*eng. Checkout Page) može da vam osigura povećanje prodaje i poveća zadovoljstvo korisnika, a besprekoran proces kupovine i dostave kupljenog proizvoda može da obezbedi vernu mušteriju na duge staze.
Važno je da sve što ima veze sa kupcem i informacijama koje ste u obavezi da pružite kupcu (vreme i način isporuke, uslovi kupovine na rate, kao i informacije o garanciji kupljenog proizvoda) mora biti precizno, koncizno i tačno prikazano i poslato kupcu.
Stranica za plaćanje je upravo taj poslednji korak kupovine, koji sadrži sve potrebne informacije i detalje koji su neophodni kako bi kupac završio svoju porudžbinu i izvršio plaćanje.
Kreiranje ove stranice nije kraj, već praktično početak i konkretan korak u smanjivanju napuštenih korpi, povećanju prodaje i zadovoljstvu kupaca. Ne zaboravite, porudžbina je prvi korak do uspešne prodaje, svakako ne i poslednji. Tek kada kupac preuzme porudžbinu, možete sebi pripisati uspešnu prodaju.
Stranica zahvalnica
Stranica zahvalnica (*eng. Thank You Page) iako sama često neprimetna, predstavlja veoma važnu lokaciju u procesu onlajn kupovine/prodaje.
Pomenuta stranica, koja vam se prikazuje odmah nakon kompletirane porudžbine i/ili plaćanja, važna je u svakom smisli reči. Ona je stecište važnih informacija o porudžbini, ali i idealno mesto za ivente/trigere.
Kako bi bilo jasnije koja je uloga navedene lokacije i šta ona pruža, podelićemo način gledanja na nju na sledeći način:
1) Sa stanovišta prodavca, pomenuta stranica ima za cilj da:
- zabeleži svaku pojedinačnu transakciju i/ili porudžbinu, kao i njen sadržaj;
- unapredi remarketing rezultate (odnosno uštedi novac) tako što ćemo navedenu stranicu isključiti za sve stare posetioce koji su je u određenom vremenskom intervalu posetili. Korišćenje ove stranice u marketingu je od ključnog značaja za unapređenje rezultata i uspešnu alokaciju budžeta.
2) Sa stanovišta kupca, pomenuta stranica ima za cilj da prikaže sve potrebne podatke o svakoj pojedinačnoj porudžbini.
Izdvajamo:
- dokaz o uspešnom završetku transakcije/porudžbine;
- porudžbenicu i/ili račun, odnosno fakturu (u zavisnosti od toga da li je kupovinu obavilo fizičko ili pravno lice);
- detaljnije informacije o vremenu dostave ili lokaciji preuzimanja kupljenih proizvoda;
- informacije o garanciji ili produženoj garanciji poručenih proizvoda.
Pored navedenog, ova stranica se može koristiti i u mnogim drugim primerima, u zavisnosti od situacije, ali i delatnosti onlajn prodavnice, i to za:
- upselling;
- prijava na njuzleter;
- anketa kupaca u vezi procesa kupovine i zadovoljstva kupca;
- idealna prilika da se verni kupac priključi svom omiljenom brendu i na društvenim mrežama.
Odredišna stranica
Odredišna stranica (*eng. Landing Page) jeste veb-stranica kreirana za određenu kampanju ili proizvode na koju šaljete svoje posetioce.
Kada potencijalni kupac klikne na vaš plaćeni oglas, objavu na društvenim mrežama ili na ponudu iz imejl kampanje, on „sleti” upravo na ovu stranicu – landing stranicu.
Ako se kupcu u tom trenutku ne svidi ono što vidi, velika verovatnoća je da neće posvetiti mnogo vremena vašem sajtu i ponudi koju ste pripremili.
Iz tog razloga, od ključnog značaja je gde svoje posetioce šaljete!
Za razliku od ostalih veb-stranica, koje obično imaju mnogo ciljeva, odredišne stranice su dizajnirane sa jednim fokusom, a to je konverzija. U zavisnosti od vaše kampanje i njenog cilja, konverzija može biti prijava na njuzleter listu, prodaja ili preuzimanje neke e-knjige. Ukoliko posetilac preduzme radnju koju ste želeli, vaša landing stranica je uspela da ih navede na konverziju i ispunila je svoj cilj.
Upravo pomenuti fokus čini odredišnu stranicu najboljom opcijom za povećanje stope konverzije vaših kampanja i smanjenje troškova uspešne prodaje.
Po čemu se početna stranica sajta razlikuje od odredišne stranice?
Tehnički, svaka stranica može biti odredišna stranica, ali mi ovde „ne tražimo” bilo koju stranicu, već kreiramo novu, sa ciljem povećanja konverzije. Pored toga, treba da znate da nisu sve odredišne stranice jednake.
Postoji nekoliko razlika između početne stranice sajta (*eng. Homepage) i odredišne stranice (*eng. Landing Page):
Broj linkova
Na početnoj stranici sajta možete pronaći 10 i više linkova. Često se tu nalazi glavni navigacijski meni, pored toga linkovi na dnu sajta (*eng. Footer) i mnogi u okviru sadržaja stranice.
Na dobro optimizovanoj odredišnoj stranici, sa druge strane, pronaći ćete manje linkova, a ponekad i samo jedan – link koji vašim korisnicima omogućava da izvrše onu konverziju kojoj je odredišna strana namenjena.
Poziv na akciju
Činjenica je da početna stranica vašeg sajta predstavlja vaše poslovanje i služi kao „raskrsnica svih linkova” pomoću kojih korisnici mogu doći do ostalih stranica vašeg veb-sajta. Sada kada smo to rekli, treba biti realan i shvatiti da početna stranica ima toliko sadržaja koji je često veoma širok i sadrži manje specifične pozive na akciju, npr. „saznajte više” ili „pogledajte ponudu”, što inicijalno ne dovodi do konverzije.
Sa druge strane, odredišne stranice imaju samo jedan cilj, one su svoj CTA prilagodile tom cilju, npr. „preuzmite naš besplatan e-komerc kalendar” ili „pretplatite se danas”, na kojima posetilac može konvertovati.
Drugačija publika i svrha stranice
Iako se ovaj deo ne može posmatrati tek tako, crno-belo, nakon analize ćete zasigurno shvatiti da mnogi ljudi koji posete vašu početnu stranicu još uvek nisu odlučili šta žele. Jednostavno se još uvek informišu.
Sa druge strane, korisnici koji završe na vašim odredišnim stranicama već su pokazali interesovanje za ono što nudite, a zbog toga što su došli do landing stranice, veća je verovatnoća da će se prijaviti za vaše usluge ili kupiti.
Primer
Zamislite da nudite mesečnu pretplatu na usluge, a da na lending stranici pozivate i korisnike da posete vaš blog, kupe proizvod i provere kanale društvenih medija. Sa svakim navedenim „pozivom”, šanse da se korisnici pretplate na vaše usluge postaju sve manje, jer ste se „potrudili” da njihovu pažnju usmerite dalje od svog primarnog cilja. Previše izbora može da zbuni vaše korisnike i potencijalne mušterije, zbog čega će oni izgubiti fokus i neće obaviti kupovinu.
Značaj i prednosti odredišne stranice
Odredišne stranice se razlikuju od ostalih stranica na vašoj internet prezentaciji, jer su usredsređene na tačno određene ciljeve, a na taj način možete unaprediti rezultate.
Pored povećanja konverzija, unapređenja plaćenih oglasnih kampanja, odredišne stranice mogu da:
- Povećaju kredibilitet brenda: Potencijalni kupci cene jasne i jednostavne poruke koje objašnjavaju vrednost onoga što nudite. Dobro planirana odredišna stranica pokazuje vašim kupcima da imate na umu njihove najbolje interese. Takođe, odredišne stranice su odlična mesta na koja možete da ubacite izjave drugih kupaca o Vašem proizvodu ili usluzi. Pokazalo se da navedene izjave povećavaju broj konverzija.
- Ojačaju brend: Ovo je rezultat održavanja doslednosti u dizajnu, tonu i stilu veb-prezentacije. Imati jasan i jak brend ima veliki broj prednosti. Snažan identitet brenda može kupcima pomoći da vas upamte u budućnosti, ali i da vas preporuče svojim prijateljima.
Mišljenje autora
Ovim tekstom sam, između ostalog, želeo da vam skrenem pažnju na važnost svake stranice na vašem onlajn šopu. Jer, sve su važne! A sve zajedno čine celinu kojoj se zaista treba posvetiti.
Kreiranje i konstantno testiranje novih opcija i stranica oduzima znatno vreme, ali vam istovremeno, štedi novac, povećava konverziju i zadovoljstvo kupaca.
Neophodno je da brinete o svakom koraku kupca u procesu kupovine, pratite ih i beležite u skladu sa Zakonom i na vreme adekvatno reagujete.
Samo takvim pristupom uspećete da održite konstantan rast prodaje i povećanje baze kupaca.