
SEO industrija, koja je ogledalo globalnog tržišta te nužno prati sve ove procese, takođe se suočava sa problemima limitiranog tržišta i visoke konkurencije za profitabilne ključne reči. Štaviše, stalne promene algoritma za rangiranje i drugi tehnički zahtevi vezani za SEO sektor takmičenje u konkurentnim nišama čine još težim.
Stoga, uobičajeni saveti za uspeh u ovoj delatnosti, poput opredeljivanja za visokorangirane ključne reči oko kojih postoji nizak stepen konkurencije sve manje imaju uporišta u stvarnosti. Umesto toga, fokus treba staviti na napredne tehnike koje postojećim resursima daju potpuno novu upotrebnu vrednost.
Osvrnućemo se kratko na neke od pristupa koji trenutno daju najbolje rezultate u ovoj praksi.
Izgradnja snažnih temelja
Pre nego što se upustimo u detaljnije razmatranje ovih tehnika, treba napomenuti da novi pristupi zahtevaju čvrstu osnovu. Implementiranje naprednih procedura pretrage ključnih reči, prema tome, neće biti moguće ukoliko se niste pobrinuli za to da vaša SEO infrastruktura bude sačinjena od svrsishodnih i pouzdanih elemenata.
Ovaj put, fokus ćemo staviti najpre na alate za pretragu, pre svega dobro poznata imena kao što su:
- Ahrefs – specijalizovan alat za semantičku pretragu
- SEMrush – robustan alat koji je veoma pogodan za analizu konkurencije
- Moz – poseduje resurse za procenu težine ključnih reči i verovatnoće organskog saobraćaja
- Google Keyword Planner – sveobuhvatan alat za optimizaciju čitavog niza PPC i SEO parametara
- Ubersuggest – korisno sredstvo za identifikovanje složenih ključnih reči.
Skrenuli bismo pažnju i na metrike koje je neophodno imati u vidu kako bi se procenio uspeh bilo koje implementirane ključne reči:
- Težina ključne reči (uobičajeno, ovaj skor trebalo bi da bude niži od 30, a alate za procenu težine možete pronaći na ovom linku)
- Cena po kliku (Cost-Per-Click ili CPC)
- Obim pretrage
- Autoritet domena (Domain Authority ili DA)
- Google Trends (način da pratimo performanse određenih ključnih reči u dužem vremenskom periodu
- Dostupni SERP elementi (proverom dostupnih elemenata možemo da izvršimo evaluaciju da li je neku ključnu reč bolje plasirati kao organski rezultat pretrage ili, na primer, istaknuti isečak).
Stari znalci poput vremena provedenog na stranici, postotka konverzije ili stope kliktanja (CTR) metrike su koje pratimo kada je proces pretrage ključnih reči već završen, te ćemo ih ovaj put preskočiti.
Pravilna upotreba složenih ključnih reči
Kao što smo spomenuli u uvodu, konkurentne SEO niše okarakterisane su ograničenom publikom i veoma konkurentnim ključnim rečima. Najbolji lek za ovakvo stanje stvari nalazi se u specifičnim složenim rečima koje, umesto na visok broj korisnika, igraju na kartu visokog stepena ispunjenosti namere pretrage.
Pri tome treba imati u vidu da složene ključne reči uopšte ne predstavljaju nikakav ograničavajući faktor. Prema novijim istraživanjima, čak 70% svih termina unetih u polje za pretragu predstavljaju upravo složene ključne reči. Način na koji ćete vi steći prednost nad konkurencijom, dakle, treba da se traži u pravilnoj upotrebi ovih fraza zarad ispunjenja namere pretrage.
Delovanje u ovom polju je veoma složeno i zahteva segmentaciju ključnih reči (npr. informativne i transakcione) i procenu metrika određenih ključnih reči u svojim segmentima. Korišćenje alata kao što su Similarweb i Google Search Console.
Optimizacija za glasovnu pretragu
O ovoj temi je već više puta bilo reči na ovim stranicama, ali činjenica je da glasovna pretraga dobija sve važnije mesto u SEO konstelaciji. Naime, upotreba pametnih zvučnika i sličnih IoT osposobljenih kućnih uređaja za pretragu interneta trend je koji nije više nužno rezervisan za SAD i zapadna tržišta. Naprotiv, pojedine procene govore da čak 130 miliona domaćinstava širom sveta poseduje pametne zvučnike, a ovaj broj trebalo bi da doživi eksponencionalni rast.
Na svu sreću, opzimizacija za ovaj kanal pretrage oslanja se uglavnom na korišćenje složenih ključnih reči o kojima je bilo reči u prethodnim redovima. U ovom slučaju, potrebno je ipak staviti još veći fokus na konverzacione ključne reči i NLP (Natural Language Processing) resursa.
Analiza tržišnih procepa
Tržišni procepi najbolje se mogu okarakterisati kao prilike propuštene od strane vaših konkurenata. Iako su ovakve prilike veoma retke, one su ipak više nego vredne razmatranja. Stvar koja ovu situaciju čini nešto povoljnijom jeste da se ti uski procepi često sastoje od svega nekoliko prideva kao što su luksuzno, lokalno, specijalizovano, itd.
Ovaj put, istraživanje se uglavnom može obaviti uz pomoć alata kao što su Moz i Ahrefs, a fokus treba staviti na reči sa niskom konkurencijom i visokom ispunjenošću namere pretrage.
Fokusiranje na povrat investicija
Ovde mislimo na ključne reči koje obezbeđuju snažan ROI (Return of Investment). Kako proceniti koje ključne reči mogu da osiguraju najveći povrat investicija i dugoročno podrže takmičenje u konkurentnim nišama?
Egzaktne brojeve, u ovom slučaju, nije moguće pronaći, ali kombinacijom različitih metrika kao što su stopa kliktanja i cena po kliku za već implementirane ključne reči možemo dobiti dosta dobru ideju o tome koje fraze mogu da osiguraju najopipljivije rezultate. Alati kao što je SEMrush daju vam mogućnost da izvučete jasne korelacije između ključnih reči i korisničkog ponašanja na internetu i na ovaj način učinite svoju investiciju još sigurnijom.
Kreiranje namenskog sadržaja
U prethodnim redovima mogli smo videti da takmičenje u konkuretnim nišama zahteva korišćenje veoma specifičnih, konverzacionih i segmentiranih ključnih reči. Uklapanje ovih fraza u tradicionalne sadržaje može predstavljati veliki izazov i narušiti čitav niz parametara koje Gugl uzima u obzir prilikom rangiranja stranica. Čak i kada bacimo pogled na teme koje se na rangiranje ne odnose neposredno (npr. E-E-A-T), neprirodno uklapanje ključnih reči može dovesti samo do penalizacije sadržaja.
Prema tome, aktivnosti vezane za istraživanje ključnih reči i planiranje sadržaja ne treba izvoditi odvojeno. Rezultati ove dve aktivnosti moraju da informišu jedni druge i sadržaj uvek treba planirati tako da lako može da apsorbuje ključne reči koje zahtevaju kriterijume o kojima smo govorili ranije.
Upotreba pitanja u ključnim rečima
Naposletku, ne bi bilo loše da se osvrnemo na još jednu tehniku koja se često zanemaruje, ali se i dalje obraća velikom broju korisnika. Reč je, naravno, o formulisanju ključnih reči u formi pitanja. Pre svega, upotreba ovakvih ključnih reči znatno će olakšati vaše napore u pogledu istraživanja i optimizacije za glasovnu pretragu.
Drugo, veliki broj korisnika i dalje pretražuje internet upravo na ovaj način. Ukoliko pogledamo nedavna istraživanja, videćemo da je čak 14,1% ukupnih pretraga na internetu izveden upravo u formi neke vrste pitanja. Uzevši u obzir visok nivo konkurencije u današnjoj SEO industriji, obraćanje ovom tržišištu može se pokazati kao veoma isplativa ideja.
Zaključak
Kada se sve sabere i oduzme, možemo zaključiti da za problem istraživanja ključnih reči u konkurentnim nišama ne postoji pravo rešenje. Tačnije, ne postoji rešenje koje je ekskluzivno za navedeni problem ili za njega daje garantovane rezultate. Stoga, nijedan od predloga koji smo izneli neće predstavljati nikakvu novinu za čitaoce upućene u kretanja u SEO industriji.
Ipak, put do uspeha ne mora uvek da bude popločan inventivnim rešenjima. U ovom slučaju, lek za naše probleme nalazi se u pravilnoj upotrebi resursa koji su nam već dobro poznati, pažljivom planiranju i ogromnim količinama strpljenja. Baviti se ovim stvarima nije uvek lako niti prijatno, ali je u uslovima današnjeg tržišta više nego neophodno.