Uloga signala sa društvenih mreža u SEO rangiranju

FacebookLinkedinEmail
20.06.2024.
Uloga signala sa društvenih mreža u SEO rangiranju
Govoriti o modernom društvu bez uzimanja u obzir društvenih mreža praktično je nemoguće.

Još od ranih dvehiljaditih i platformi kao što su Friendster i Six Degrees, a kasnije i My Space, Fejsbuk i Linkedin, svima, od analitičara do krajnjih korisnika, bilo je jasno da posedujemo tehnologiju koja će zauvek promeniti javni diskurs i način na koji koristimo internet.

Društvene mreže su zauvek promenile i način za distribuciju različitih vrsta internet sadržaja. Ukoliko ste u poslednjih nekoliko dana pročitali neki kvalitetan članak ili pogledali neki viralan video-klip, velika je šansa da ste ga otkrili upravo na nekom od vaših omiljenih profila na društvenim mrežama. Ove platorme takođe predstavljaju sve popularnije veb-pretraživače, prodavnice i mesta za targetirano oglašavanje.

Uzevši sve ovo u obzir, bilo bi veoma lako pretpostaviti da „otisak” koji pojedini sadržaji stvaraju na društvenim mrežama i signali koje dobijamo sa njih imaju ogroman uticaj na SERP rangiranje, kao i na SEO (optimizaciju za pretraživače).

Stvari su ipak malo složenije.

Šta su to signali sa društvenih mreža?

Da bi sve bilo jasnije, moramo da potrošimo par redova da bismo definisali šta su to zapravo signali sa društvenih mreža. U najkraćim crtama, ovi indikatori predstavljaju merljive opise koji izražavaju koliko je neki sadržaj popularan među korisnicima. To su najčešće:

  • Broj deljenja na društvenim mrežama
  • Broj interakcija ostvarenih sa korisnicima (lajkovi, komentari, itd.)
  • Broj pratilaca profila na kojima je sadržaj podeljen
  • Broj pominjanja brenda
  • Broj pregleda.

Dakle, možemo da primetimo da metrike kojima se izražava domet nekog sadržaja na društvenim mrežema nije u potpunosti kompatibilan sa faktorima koje obično povezujemo sa SERP rangiranjem. Dok Gugl i ostali veb-pretraživači stavljaju fokus na akcije i iskustvo korisnika nakon posete nekom sajtu, signali društvenih mreža izražavaju isključivo interakcije nakon deljenja.

Da li signali sa društvenih mreža utiču na SERP rangiranje?

Odgovor na ovo pitanje je dosta komplikovaniji nego što se može učiniti na prvi pogled. Ukoliko bismo se strogo držali faktora koje Gugl koristi za SERP rangiranje, on bi bio nedvosmisleno: „Ne!” Iako su do 2010. godine pojedini zvaničnici kompanije tvrdili da signali sa društvenih mreža jesu veoma bitan faktor za rangiranje, oni danas, po svemu sudeći, to više nisu.

Bar ne zvanično.

Naime, 2018. godine, zaposleni kompanije Hootsuite (platforma za menadžment društvenih mreža) sproveli su nezavisno istraživanje koje je utvrdilo da su sadržaji koji su dobili veliki broj podela na društvenim mrežama zabeležili u proseku 22% bolji SERP plasman nego stranice koje nisu imale sličnu promociju. Uzorak na kom je vršeno ovo istraživanje i njegova metodologija ostaju pod znakom pitanja, ali nam daju dobru ideju da strategije koje Gugl koristi „iza zatvorenih vrata” nisu uvek iste kao one o kojima vole da javno diskutuju.

Zatim, treba uzeti u obzir da Gugl jeste daleko najpopularniji veb-pretraživač, ali nikako nije jedini. NJegov „najjači” konkurent Bing trenutno zauzima 3,01% ovog tržišta. To može zvučati kao veoma mali udeo, ali čak i on iznosi 900 miliona dnevnih pretraga i 100 miliona aktivnih korisnika. Ove brojeve ne treba olako odbaciti. Majkrosoft je u poslednje vreme uložio dosta napora da postavi Bing kao relevantnog takmičara u ovoj trci, a njegova VI komponenta je u poslednje vreme izazvala dosta pažnje. Ono što je bitno za ovaj razgovor jeste da Bing vrlo otvoreno koristi signale sa društvenih mreža u sopstvenim algoritmima.

Možemo zaključiti da, iako Gugl signale sa društvenih mreža zvanično ne smatra relevantnim faktorom za rangiranje, dobar učinak na društvenim mrežama može imati veoma pozitivan efekat na konačno SERP rangiranje. Tim pre ako uzmemo u obzir da učestalo deljenje sadržaja na društvenim mrežama isti sadržaj stavlja na zelenu granu i pruža mu šansu da ostvari interakciju sa novim korisnicima tokom dužeg perioda. O povećanom obimu saobraćaja koji jedan sajt može da dobije na ovaj način ne treba trošiti previše reči.

Posle svega rečenog, ukoliko bismo promenili kontekst pitanja koje smo ranije postavili i pitali: „Da li treba da pokušate da zaradite signale sa društvenih mreža kako biste poboljšali SERP rangiranje?”, odgovor bi ovaj put bio nedvosmisleno: „Da!”

Kako unaprediti signale sa društvenih mreža?

Naposletku, bilo bi dobro da ovu raspravu ne završimo samo na praznim rečima. Kao što smo videli, signali sa društvenih mreža mogu da unaprede SERP rangiranje. Vreme je da vidimo na koji način to može biti ostvareno:

Učestalo deljenje sadržaja

Profili na društvenim mrežama koji žele da izgrade lojalnu grupu pratilaca moraju da dele sadržaj u učestalim i pravilno odmerenim intervalima. Naravno, pri tome treba uzeti u obzir specifičnosti svake društvene mreže i njene publike.

Interakcija sa korisnicima

Učestala i dvosmerna komunikacija sa korisnicma nije samo dobar način da se unapredi javna percepcija jednog brenda i samim tim poveća njegov otisak na društvenim mrežama. Ove kratke interakcije daju nam i bitne povratne infomacije o kvalitetu sadržaja i interesovanjima korisnika.

Optimizovanje postova za SEO rangiranje

Objave na društvenim mrežama prolaze proces SEO rangiranja na isti način kao i sve druge internet stranice. Ne samo to, društvene mreže kao što su Fejsbuk, Pinterest i Redit često zauzimaju veoma visoka SERP mesta. Optimizovanje u skladu sa opštim SEO smernicama ovaj sadržaj može učiniti lakše dostupnim korisnicima koji još uvek ne prate odgovarajuće profile na društvenim mrežama.

Korišćenje linkova ka društvenim mrežama

Ove linkove treba koristiti na svim nivoima. Početna stranica sajta jednog brenda može da sadrži linkove ka odgovarajućim profilima na društvenim mrežama, dok bi sve stranice trebalo da sadrže linkove za lako deljenje. Pri tome treba pokriti sve popularne opcije. Međusobno povezivanje profila na različitim društvenim mrežama ujedno vodi ka najvišem mogućem stepenu integracije.

Konstantno praćenje učinkovitosti

Kao i digitalne platforme, društvene mreže pružaju obilje indikatora učinkovitosti koje je veoma lako pratiti uz pomoć besplatnih ili plaćenih alata. Ovi indikatori mogu nam dati sjajne smernice za dalji razvoj strategija na društvenim mrežama.

Korišćenje igara i interaktivnih kampanja

Takmičenje za najbolju fotografiju, dodela poklona, razne vrste onlajn izazova, kao i marketinške gerila akcije predstavljaju odlično sredstvo za kratkoročno povećanje vidljivosti jednog profila na društvenim mrežama. Ista ova sredstva mogu biti podjednako uspešno korišćena za plasiranje onlajn sadržaja.

Završne reči

Kada se sve sabere i oduzme, možemo zaključiti da, kada je reč o približavanju nekog sadržaja krajnjim korisnicima, svako sredstvo koje pruža dobre rezultate jeste poželjno sredstvo. Društvene mreže koje imaju nemerljivo velik otisak u virtuelnom prostoru to definitivno jesu. Stoga, bez obzira na to da li Gugl tretira signale sa društvenih mreža na posredan ili neposredan način, oni jesu vredan alat za povećanje saobraćaja na jednom sajtu. Logična posledica toga je bolji učinak u pogledu faktora koje Gugl zvanično koristi za SERP rangiranje.

Ostaviti ovako vredan resurs po strani jeste veliki propust, čak i ukoliko društvene mreže uredno koristimo za izgradnju pozitivne percepcije brenda ili kreiranje kvalitetnog korisničkog iskustva.

FacebookLinkedinEmail