Kako unaprediti brzinu učitavanja stranice za bolji SEO učinak

FacebookLinkedinEmail
23.01.2025.
Kako unaprediti brzinu učitavanja stranice za bolji SEO učinak
Svako ko ima imalo dodira sa trenutnim tržištem digitalnog marketinga do sada je sigurno čuo priče o tome kako je raspon pažnje modernog korisnika sve kraći i kako, u uslovima sve veće konkurencije, brzina učitavanja stranice postaje jedan od presudnih elemenata u podizanju vidljivosti jednog sajta.

Iako ovakve tvrdnje zvuče već pomalo otrcano, one i dalje dobijaju toliko pažnje jer nikako nisu bez osnova. Na primer, pojedine procene govore da čak 53% korisnika mobilnih uređaja napušta sajt ukoliko ne bude učitan u roku od svega tri sekunde. Podsećanja radi, mobilni korisnici započinju čak 60% ukupnog broja dnevnih pretraga.

Ipak, ono što je za ovu priču možda još relevantnije jeste da je kompanija Gugl, uvek zainteresovana za iskustvo svojih korisnika, brzinu učitavanja učinila jednim od faktora za SERP rangiranja i marketinške stručnjake defakto obavezala da se ozbiljnije posvete ovom problemu.

Stoga, hteli – ne hteli, unapređenje brzine učitavanja jeste neophodno za dobar SERP plasman.

Koliko brzo je dovoljno brzo?

Pre nego što pređemo na konkretne savete kako se to ubrzanje zapravo može izvesti na način koji je u skladu sa dobrom SEO praksom, treba se najpre zapitati koju to brzinu uopšte pokušavamo da postignemo.

Čak i kada posmatramo stvari na mašinskom nivou, da bi se bilo koja operacija izvela, potrebno je da prođe bar neko vreme. Koja brzina učitavanja se danas smatra optimalnom? Tri sekunde zvuči kao jasan odgovor, ali se možemo složiti da je takva praksa već igranje sa strpljenjem korisnika.

Pojedina predviđanja kažu da će od 2025. godine pa nadalje ova granica biti pomerena na svega dve sekunde, što se čini kao razumna polazna tačka za dalje akcije. Težiti brzini još većoj od ove je poželjno, ali ne po cenu funkcionalnosti stranice.

Naposletku, brzina učitavanja je samo jedan od faktora za rangiranje koje moramo imati u vidu.

Jednostavni načini za unapređenje brzine učitavanja

Izbor usluga hostinga visokih perfomansi

Sada kada smo konačno utvrdili šta nam je cilj, vreme je da se pozabavimo kontretnim rešenjima. Tu najpre treba istaći pravilan izbor pružaoca usluga hostinga. Činjenica je da će, koliko god se trudili da unapredimo naš sajt na softverskom nivou, diskutabilan izbor provajdera neminovo postaviti plafon koji, uz sav trud, nikad nećemo uspeti da probijemo.

Na svu sreću, kvalitet postojeće hosting usluge je dosta lako utvrditi na jedan od sledećih načina:

  • alati za testiranje poput GTmetrix
  • ispitivanje vremena odziva servera pomoću alata kakav je Bitcatcha
  • testiranje brzine učitavanja sa različitih lokacija
  • testiranje pomoću komandne linije (alati poput Wget i cURL).

Optimizovanje CSS, JavaScript i HTML koda

U ovom pogledu, stvari su veoma jasne. Velika količina redudantnog koda zahteva više vremena za obradu nego kod koji je napisan rasterećenije i elegantnije. Ukoliko želite da rešite ovaj problem, za početak se koncentrišite na brisanje svih nepotrebnih komentara, formatiranja i nepotrebnih linija koda.

Kada završite ovaj posao, možete razmisliti i o implementaciji asinhronog učitavanja skripti. Ukoliko niste upoznati sa ovim pojmom, bilo bi dobro prvo razjasniti sinhrono učitavanje. Prema ovom modelu, stranica da se elementi stranice učitavaju jedan po jedan, redom kojim se pojavljuju na stranici. Nasuprot tome, asinhroni metod omogućava istovremeno učitavanje više elemenata.

Na svu sreću, dosta zadataka vezanih za optimitzaciju koda poput gore navedenih je danas dobrim delom automatizovano i može se izvesti uz pomoć alata poput WP Rocket (optimizacija i uklanjanje nepotrebnog koda) ili priključaka kao što je SiteGround Optimizer.

Eliminacija nepotrebnih preusmeravanja

U najkraćim crtama, svaki novi zahtev za preusmerenjem dodatno prolongira HTTP zahtev i usporava učitavanje stranice. Naravno, u nekim slučajevima, kao što je učitavanje novog domena, zahtevi za preusmerenjem su neophodni. U slučaju saobraćaja unutar sajta, ovakve zahteve treba smanjiti u najvećoj mogućoj meri.

Neki od načina za rešavanje ovog učestalog problema mogu se pronaći u kompresiji sadržaja više stranica na jednoj sveobuhvatnijoj stranici, reorganizacijom sadržaja pod novim, bolje optimizovanim domenom i obrađivanjem saobraćaja na sajtu sa više servera i geografskih lokacija. U ovom slučaju možete istražiti opciju korišćenja mreže za distribuciju sadržaja (Content Delivery Network ili CDN).

Za početak, ipak je potrebno utvrditi postojanje i razmere eventualnog problema. Za to možete koristiti alate kao što su Hubspot CRM i Screaming Frog.

Kompresija sadržaja sajta

Elementi i skripte koje zauzimaju manje memorije zahtevaju i manje vremena za učitavanje. U prethodnim redovima videli smo kako se skripte mogu optimizovati na nivou koda. Ukoliko želite dodatnu redukciju njihovog gabarita, ne bi bilo loše da proverite alate poput Gzipa, koji je u stanju da drastično smanji sve fajlove koji su veći od 150 bajta. Ovaj alat se može koristiti na svim JavaScript, HTML i CSS fajlovima.

U slučaju slika, stvari su nešto komplikvanije. Iako alati poput Gzipa i WP Semrush-a daju dosta dobre rezultate u pogledu veličine kompresovanih fajlova, oni korisniku pružaju i veoma malo kontrole nad njihovim krajnjim kvalitetom. Podsećanja radi, slike koje koristimo da ilustrujemo neki pisani sadržaj mogu biti veoma koristan SEO alat, pa stoga oko njihovog izgleda ne treba da bude mnogo kompromisa.

Iz tog razloga, ukoliko se ukaže potreba da smanjite veličinu nekog vizuelnog sadržaja, zavrnite rukave i uradite to ručno kroz neki od alata za manipulaciju slikama poput Adobe Photoshop-a.

Iskoristite opciju keširanja stranica

Ukoliko niste upoznati sa ovim konceptom, keširanje predstavlja pravljenje kopija elemenata vašeg sajta u memoriji korisničkog pretraživača. Kada korisnik pokuša da otvori sajt, ovi uskladišteni podaci se učitavaju direktno iz memorije. Kao što možete da pretpostavite, ovaj proces znatno ubrzava učitavanje navedene stranice.

Pri tome treba uzeti u obzir i nekoliko pomanjkanja ovog koncepta. Naime, da bi pretraživač keširao neku stranicu, on pre toga mora da je otvori najmanje jednom, što znači da korisnici koji posećuju sajt prvi put neće imati velike koristi od ovog sistema. Drugo, pretraživač ne čuva keširane podatke večno i po potrebi može obrisati neke fajlove kako bi napravio mesta za nove.

Ipak, čak sa ovim manjim opsegom zadovoljnih korisnika na koje možemo da računamo, keširanje predstavlja veoma moćno oružje koje nemate razloga da ne probate da iskoristite. Samo keširanje se može izvesti na više načina. Jedan od popularnijih je na serverskom nivou, i u tom slučaju će ovaj posao umesto vas izvesti provajder. Ukoliko izvodite keširanje na nivou samog sajta, preporučujemo korišćenje priključaka poput W3 Total Cache.

Brisanje nepotrebnih priključaka

Naposletku, ne bi bilo loše da se kratko pozabavimo i priključcima o kojima je bilo reči nešto ranije. Iako smo u više navrata preporučili korišćenje ovih dodatnih komponenti, treba imati u vidu da je svaka od njih implementirana u svrhu ubrzanja učitavanja. Preobilna upotreba priključaka može i opteretiti stranicu i usporiti njeno učitavanje. Takođe, dodatne komponente koje su zastarele predstavljaju i ozbiljnu bezbednosnu pretnju, pa ne bi bilo loše da napravite jednu kratku inspekciju i proverite koje sve dodatke koristite.

Ukoliko pronađete priključke koji su zastareli, ne doprinose boljem radu stranice ili su redudantni, najbolje bi bilo da ih u potpunosti obrišete.

Zaključak

Stara izreka da je vreme novac sa dobrim razlogom smatra se jednom od osnova korporativnog sveta. Ipak, u vreme kada su ljudi skovali ovu frazu niko nije mogao ni da sanja kontekst koji će ona dobiti u vreme digitalnih tehnologija. Bilo kako bilo, današnji potrošači su suočeni sa sve više novih sadržaja i imaju sve manje vremena da čekaju na konkrente odgovore. Kašnjenje sa isporučivanjem ovih vitalnih informacija može kompletno uništiti reputaciju jednog sajta i njegove šanse da postigne dobar SERP plasman.

Čak i kada to kašnjenje iznosi pola sekunde.

Ipak, realnost je takva kakva je, a ona nam govori da će i prag od tri sekunde, koliko je dozvoljeno ostaviti korisnika na cedilu, biti izmenjen i da će konkuretni sajtovi biti u stanju da prezentuju učitanu stranicu za svega dve sekunde.

Obratite pažnju na sve gore navedene stvari i dajte sve od sebe da ovu promenu dočekate spremni.

FacebookLinkedinEmail