Још од раних двехиљадитих и платформи као што су Friendster и Six Degrees, а касније и My Space, Фејсбук и Линкедин, свима, од аналитичара до крајњих корисника, било је јасно да поседујемо технологију која ће заувек променити јавни дискурс и начин на који користимо интернет.
Друштвене мреже су заувек промениле и начин за дистрибуцију различитих врста интернет садржаја. Уколико сте у последњих неколико дана прочитали неки квалитетан чланак или погледали неки виралан видео-клип, велика је шанса да сте га открили управо на неком од ваших омиљених профила на друштвеним мрежама. Ове платорме такође представљају све популарније веб-претраживаче, продавнице и места за таргетирано оглашавање.
Узевши све ово у обзир, било би веома лако претпоставити да „отисак” који поједини садржаји стварају на друштвеним мрежама и сигнали које добијамо са њих имају огроман утицај на SERP рангирање, као и на SEO (оптимизацију за претраживаче).
Ствари су ипак мало сложеније.
Шта су то сигнали са друштвених мрежа?
Да би све било јасније, морамо да потрошимо пар редова да бисмо дефинисали шта су то заправо сигнали са друштвених мрежа. У најкраћим цртама, ови индикатори представљају мерљиве описе који изражавају колико је неки садржај популаран међу корисницима. То су најчешће:
- Број дељења на друштвеним мрежама
- Број интеракција остварених са корисницима (лајкови, коментари, итд.)
- Број пратилаца профила на којима је садржај подељен
- Број помињања бренда
- Број прегледа.
Дакле, можемо да приметимо да метрике којима се изражава домет неког садржаја на друштвеним мрежема није у потпуности компатибилан са факторима које обично повезујемо са SERP рангирањем. Док Гугл и остали веб-претраживачи стављају фокус на акције и искуство корисника након посете неком сајту, сигнали друштвених мрежа изражавају искључиво интеракције након дељења.
Да ли сигнали са друштвених мрежа утичу на SERP рангирање?
Одговор на ово питање је доста компликованији него што се може учинити на први поглед. Уколико бисмо се строго држали фактора које Гугл користи за SERP рангирање, он би био недвосмислено: „Не!” Иако су до 2010. године поједини званичници компаније тврдили да сигнали са друштвених мрежа јесу веома битан фактор за рангирање, они данас, по свему судећи, то више нису.
Бар не званично.
Наиме, 2018. године, запослени компаније Hootsuite (платформа за менаџмент друштвених мрежа) спровели су независно истраживање које је утврдило да су садржаји који су добили велики број подела на друштвеним мрежама забележили у просеку 22% бољи SERP пласман него странице које нису имале сличну промоцију. Узорак на ком је вршено ово истраживање и његова методологија остају под знаком питања, али нам дају добру идеју да стратегије које Гугл користи „иза затворених врата” нису увек исте као оне о којима воле да јавно дискутују.
Затим, треба узети у обзир да Гугл јесте далеко најпопуларнији веб-претраживач, али никако није једини. Његов „најјачи” конкурент Бинг тренутно заузима 3,01% овог тржишта. То може звучати као веома мали удео, али чак и он износи 900 милиона дневних претрага и 100 милиона активних корисника. Ове бројеве не треба олако одбацити. Мајкрософт је у последње време уложио доста напора да постави Бинг као релевантног такмичара у овој трци, а његова ВИ компонента је у последње време изазвала доста пажње. Оно што је битно за овај разговор јесте да Бинг врло отворено користи сигнале са друштвених мрежа у сопственим алгоритмима.
Можемо закључити да, иако Гугл сигнале са друштвених мрежа званично не сматра релевантним фактором за рангирање, добар учинак на друштвеним мрежама може имати веома позитиван ефекат на коначно SERP рангирање. Тим пре ако узмемо у обзир да учестало дељење садржаја на друштвеним мрежама исти садржај ставља на зелену грану и пружа му шансу да оствари интеракцију са новим корисницима током дужег периода. О повећаном обиму саобраћаја који један сајт може да добије на овај начин не треба трошити превише речи.
После свега реченог, уколико бисмо променили контекст питања које смо раније поставили и питали: „Да ли треба да покушате да зарадите сигнале са друштвених мрежа како бисте побољшали SERP рангирање?”, одговор би овај пут био недвосмислено: „Да!”
Како унапредити сигнале са друштвених мрежа?
Напослетку, било би добро да ову расправу не завршимо само на празним речима. Као што смо видели, сигнали са друштвених мрежа могу да унапреде SERP рангирање. Време је да видимо на који начин то може бити остварено:
Учестало дељење садржаја
Профили на друштвеним мрежама који желе да изграде лојалну групу пратилаца морају да деле садржај у учесталим и правилно одмереним интервалима. Наравно, при томе треба узети у обзир специфичности сваке друштвене мреже и њене публике.
Интеракција са корисницима
Учестала и двосмерна комуникација са корисницма није само добар начин да се унапреди јавна перцепција једног бренда и самим тим повећа његов отисак на друштвеним мрежама. Ове кратке интеракције дају нам и битне повратне инфомације о квалитету садржаја и интересовањима корисника.
Оптимизовање постова за SEO рангирање
Објаве на друштвеним мрежама пролазе процес SEO рангирања на исти начин као и све друге интернет странице. Не само то, друштвене мреже као што су Фејсбук, Пинтерест и Редит често заузимају веома висока SERP места. Оптимизовање у складу са општим SEO смерницама овај садржај може учинити лакше доступним корисницима који још увек не прате одговарајуће профиле на друштвеним мрежама.
Коришћење линкова ка друштвеним мрежама
Ове линкове треба користити на свим нивоима. Почетна страница сајта једног бренда може да садржи линкове ка одговарајућим профилима на друштвеним мрежама, док би све странице требало да садрже линкове за лако дељење. При томе треба покрити све популарне опције. Међусобно повезивање профила на различитим друштвеним мрежама уједно води ка највишем могућем степену интеграције.
Константно праћење учинковитости
Као и дигиталне платформе, друштвене мреже пружају обиље индикатора учинковитости које је веома лако пратити уз помоћ бесплатних или плаћених алата. Ови индикатори могу нам дати сјајне смернице за даљи развој стратегија на друштвеним мрежама.
Коришћење игара и интерактивних кампања
Такмичење за најбољу фотографију, додела поклона, разне врсте онлајн изазова, као и маркетиншке герила акције представљају одлично средство за краткорочно повећање видљивости једног профила на друштвеним мрежама. Иста ова средства могу бити подједнако успешно коришћена за пласирање онлајн садржаја.
Завршне речи
Када се све сабере и одузме, можемо закључити да, када је реч о приближавању неког садржаја крајњим корисницима, свако средство које пружа добре резултате јесте пожељно средство. Друштвене мреже које имају немерљиво велик отисак у виртуелном простору то дефинитивно јесу. Стога, без обзира на то да ли Гугл третира сигнале са друштвених мрежа на посредан или непосредан начин, они јесу вредан алат за повећање саобраћаја на једном сајту. Логична последица тога је бољи учинак у погледу фактора које Гугл званично користи за SERP рангирање.
Оставити овако вредан ресурс по страни јесте велики пропуст, чак и уколико друштвене мреже уредно користимо за изградњу позитивне перцепције бренда или креирање квалитетног корисничког искуства.