Гласовна претрага и зашто нам је битна за SEO

FacebookLinkedinEmail
09.01.2024.
Гласовна претрага и зашто нам је битна за SEO
Гласовна претрага је увек остављала утисак технологије која није довољно искоришћена. Један од разлога за то може бити тај што смо кроз разне научнофантастичне филмове и серије практично условљени да ово видимо као основни вид интеракције са машинама у било ком футуристичком сценарију. Не треба да идемо даље од екипе из Star Trek: TNG, која је још крајем 1980-их већину својих дневних проблема решавала управо на овај начин.

У стварности, гласовна контрола и гласовна претрага су ипак имале много трновитији пут развоја. Иако на папиру изгледа као најинтуитивнији могући начин комуникације са вештачком интелигенцијом, гласовна претрага је често склона грешкама, спора, непрецизна и не нуди тренутне повратне информације.

Ипак, иако нису у потпуности способне за управљање свемирским бродом, гласовне команде су, у великој мери захваљујући IoT технологији и уређајима, временом себи обезбедиле сигурно место у тренутној хијерархији веб-претрага. Наравно, као такве, гласовне претраге имају веома значајан утицај на коначне SERP резултате и SEO индустрију.

Шта је гласовна претрага и како ради?

Како бисмо најбоље разумели ову динамику, потребно ја да се најпре вратимо на почетак и размотримо како ова технологија ради и у каквим сценаријима се најчешће користи. У најкраћим цртама, технологија гласовне претраге омогућава паметним уређајима да препознају изречени говор корисника и потом:

  • изолују корисне звукове
  • преведу изречени говор у традиционални дигитални упит
  • спроведу анализу упита
  • прилагоде упит како би задовољио оригиналну намеру корисника
  • проследе упит екстерним алатима за претрагу (Гугл, Бинг, итд.)
  • препознају обрасце и упореде их са другим упитима у бази података.

Теоретски, овај систем требало би да омогући кориснику оптималан комфор и интуитивну контролу.

Овде треба нагласити „теоретски”, јер сама технологија за препознавање говора дуго није била дорасла задатку. Друго, иако на папиру звучи удобно, број сценарија у којима је могуће користити гласовну претрагу је веома ограничен. Вероватноћа да сте се заглавили у градском превозу и да је бар један путник користио веб-претрагу на овај начин је врло мала.

Успон гласовне претраге

Ствари су кренуле да се окрећу набоље развојем технологије машинског учења (ML) која је вештачкој интелигенцији која руководи гласовном претрагом омогућила да много боље разуме корисникове речи и намеру претраге.

Упоредо са тим, имали смо прилику да видимо и читаву експлозију паметних сатова, звучника, телевизора, кућних компоненти аутомобила и бескрајно много геџета који не само да могу да обављају гласовне претраге него је таква врста претраге најинтуитивинији, често једини метод интеракције. Разговарати са телефоном у градском превозу није практично, али разговарати са паметним телевизором док обављамо кућне послове је нешто што је много лакше замислити.

Ова „тиха вода” је за веома кратко време трансформисала гласовну претрагу од добре идеје до нечег што апсолутно морамо да узмемо у обзир уколико желимо да дођемо до максималног броја будућих корисника. Говорећи у конкретним бројевима:

  • Број паметних звучника способних да спроводе гласовну претрагу требало би да до 2024. године нарасте до 640 милиона активних уређаја. Подсећања ради, паметни звучници чине само један део тржишта гласовне претраге.
  • Двоје од петоро пунолетних корисника који поседују уређај способан за гласовну претрагу користе ову функционалност бар једном дневно.
  • Процењује се да ће до краја 2024. постојати чак осам милијарди виртуелних асистената способних да користе гласовну претрагу на различитим врстама паметних уређаја.

Дакле, гласовну претрагу је, бар у контексту дигиталног маркетинга, у овом тренутку немогуће игнорисати. Ипак, оно што нас највише занима јесте како се ове бројеви и гласовни упити одражавају на SEO индустрију и SERP рангирање.

Како се гласовна претрага понаша у контексту SEO?

Одговор на овакво нешто тешко је пронаћи, будући да се главни део SERP рангирања дешава „иза затворених врата”, док познати параметри за рангирање не говоре ништа експлицитно о овој врсти претраге. Најближе што имамо озбиљном разматрању на ту тему јесте истраживање спроведено од стране угледног портала Semrush. За истраживање су коришћена три уређаја (Google Home, Google Home Miniи Xiaomi Redmi 6), од којих је сваки користио традиционални Google Assistant.

Након 50.000 упита добијени су следећи резултати:

  • 80% одговора састављено је од топ три органска SERP поготка;
  • 70% свих одговора имало је место на SERP-у, од чега 60% и исечак
  • преко 50% враћених anchor текста и кључних речи садржало је исте фразе коришћене у гласовној претрази;
  • просечан одговор на гласовни упит садржи 41 реч;
  • уобичајена приступачност одговора се рангира око оцене 8 на Flesch Kincaid скали;
  • добро линковане странице имају предност приликом претраге;
  • брзина учитавања странице је један од приоритетних параметара за рангирање;
  • преферирани садржај је високо структуриран, добро написан и поклапа се са оригиналном намером корисника.

Ова сазнања можда не делују епохално, али нам дају веома добру идеју у ком правцу треба да гађамо уколико желимо да остваримо добар учинак на овом тржишту. Наиме, сама природа гласовне претраге намеће брзину странице као један од основних приоритета. Даље, чланак који жели да буде откривен кроз ову врсту претраге мора бити разумљив просечном кориснику од 15 година и треба да садржи готове и богате одговоре на уобичајена питања. Не треба да чуди да добар део резултата гласовне претраге долази управо из добро заокружених јединица као што су ”People Also Ask” или SERP исечака. Коначно, речи коришћене у питању морају да буду употребљене у anchor тексту.

Даља разматрања

Наравно, Semrush није једини вредан извор који има нешто да каже на ову тему. Простом анализом гласовних упита можемо доћи до следећих закључака који би будући процес оптимизације за претраживаче требало да учине далеко лакшим.

Гласовни упити се ослањају на long tail кључне речи

Ово је нешто чему није потребно претерано објашњавање. За разлику од текстуалних упита, где један просечан корисник углавном користи циљање кључне речи како би дошао до резултата, корисници гласовне претраге обично користе целе реченице, најчешће у форми питања. Будући да су упити дужи и веома конверзацијски, циљана оптимизација требало би да буде извршена у истом духу.

Гласовна претрага често таргетира локалне компаније

По природи ствари, гласовна претрага не представља најподобнији алат за добијање дугих одговора на комплексна питања. Али, ако сте у журби, ваш „Амазон ехо” (Amazon Echo) биће више него способан да вам пронађе локалног аутомеханичара или оближњи ресторан. Стога, кључне речи за оптимизацију гласовне претраге требало би да сарже традиционалну структуру кључна реч – у близини; кључна реч – име града; кључна реч – име насеља; итд.

Гласовна претрага користи резултате доступних веб-листинга

Могло би се чак рећи да их користи веома обилато. Стога, уколико нека компанија жели да буде присутна у резултатима гласовне претраге, прусуство на листама као што је Google My Business више је него препоручено.

Гласовна претрага се углавном ослања на „богате” одговоре

О овоме је већ било речи раније у тексту, али сада је добар тренутак да се осврнемо на то шта тачно чини један „богат” одговор који ће гласовна претрага радо узети у разматрање. Најједноставније речено, ова врста одговора представља пакет конкретних информација које на једном месту задовољавају намеру претраге и не захтевају даљу претрагу сајта. Најбаналнији пример били би спортски резултати и рецепти. Ови резултати су најчешће презентовани на врху SERP странице у виду исечака.

Како искористити ово сазнање?

Неки од основних метода могу бити писање текста у форми одговора на низ уобичајених питања, високо структурирање текста, прављење добро заокружених и информативних целина и сумирање садржаја чланка у својеврсном издвојеном апстракту.

Гласовна претрага воли лежеран конверзацијски тон

Другим речима, у овом случају, коришћење генеричких и компликованих стручних термина и кључних речи једноставно није опција. Технологија гласовне претраге је изграђена око идеје једноставности и лаког коришћења. Брендови који желе да у потпуности искористе овај ресурс морају да науче да говоре језиком својих таргетираних корисника.

 

Закључак

Гласовна претрага је, ван сваке сумње, технологија који има огроман утицај на SEO индустрију и чији ће домет само наставити да расте у наредним годинама. Према томе, успех на глобалном тржишту биће готово немогућ без озбиљног фокуса на оптимизацију баш за ову врсту претраге.

Са друге стране, гласовна претрага поседује и извесна ограничења која највероватније никад неће бити превазиђена и која ово тржиште чине веома нишираним. Ту најпре треба споменути long tail кључне речи, висок фокус на локалне претраге и члињеницу да ће просечан корисник много вероватније радити гласовну претрагу са свог звучника „Амазон ехо”  него са ајфона (iPhone).

Ипак, докле год на ове чињенице гледамо као на смернице а не препреке, извођење квалитетне оптимизације за претраживаче не би требало да буде већи проблем.

FacebookLinkedinEmail