Улога корисничког искуства у SEO: Како оптимизовати садржај за вашу циљну публику

FacebookLinkedinEmail
12.06.2023.
Улога корисничког искуства у SEO: Како оптимизовати садржај за вашу циљну публику
SEO (енг. search engine optimization) и корисничко искуство, познато и под скраћеницом UX (енг. user experience), уско су повезани, с обзиром на то да Гугл препознаје и „награђује” квалитетан садржај који пружа добро корисничко искуство. Приметно је да је Гугл последњих година све више фокусиран на корисника и да ставља нагласак на пружање релевантних и квалитетних информација које су посетиоцима корисне и лако доступне.

Овај претраживач жели да корисници током претраге имају позитивно искуство, јер ће то на крају повећати вероватноћу да ће се они и у будућности вратити на Гугл у потрази за новим информацијама. Гугл за ове сврхе користи алгоритме који могу да идентификују и вреднују факторе који утичу на корисничко искуство. 

Процене вредности странице и корисничког искуства 

Као што вам је вероватно већ познато, Гуглове надоградње алгоритма претраге (Google Algorithm Updates) – као што су Panda, Penguin, Hummingbird, Mobilegeddon, BERT, итд. – мењају начин на који се веб-сајтови рангирају и приказују на страници резултата претраживања (SERP) претраживачa. Алгоритамске надоградње у обзир узимају различите факторе, тако да су знатно измениле појам претраге тада када су се десиле, а и данас су нам значајне. 

Примери фактора који утичу на корисничко искуство и који се могу одразити и на SEO су:

  • Брзина учитавања странице (пожељно је да буде мања од две и по секунде)
  • Интерактивност – време потребно за одговор сајта на унос 
  • Визуелна стабилност – како екран реагује на покрете 
  • Дизајн странице који је у складу с мобилним уређајима
  • Странице које су лако доступне и једноставне за навигацију
  • Визуелни елементи који побољшавају корисничко искуство
  • Безбедност (https уместо http)
  • Квалитетан садржај који одговара на корисничка питања


 

Ево неколико корака које можете предузети како бисте оптимизовали садржај за своју циљну публику и побољшали SEO.

Фокусирајте се на функционалност

Да ли је ваша страница лака за коришћење или је збуњујућа? Да ли је естетски привлачна или визуелно неуредна и „набацана”? Да ли ради ефикасно или споро и уз сметње? Да ли лако пружа информације које људи желе да добију или посетиоци сајта морају да их траже дуго и на компликован начин? Одговори на ова и слична питања одређују да ли ваш веб-сајт нуди добро или лоше корисничко искуство (UX).

Способност да се ваша веб-страница употребљава практично, ефикасно и с лакоћом кључна је за добро корисничко искуство. Ваша веб-страница треба да буде једноставна за навигацију и буде дизајнирана тако да ваша циљна публика може пронаћи то што тражи брзо и интуитивно. 

Систематична категоризација и поједностављена претрага

Рецимо да имате веб-страницу која продаје производе за забаву код куће, као што су видео-игре и филмови. Ако ваша циљна публика не може лако да пронађе специфичан тип производа који тражи (нпр. анимирани филм, стратешку игрицу) или егзактан производ под одређеним насловом, то може довести до лошег корисничког искуства и смањења броја купаца.

С циљем да побољшате корисничко искуство, ваша веб-страница треба да има једноставну навигацију, која ће омогућити корисницима да брзо пронађу оно што траже. На пример, на почетној страници треба да поседујете категорије производа као што су, рецимо, „видео-игре” и „филмови”, а затим, унутар сваке категорије, потребно је да понудите поткатегорије које се односе на жанрове. Такође, можете додати дугме „претражи”, које ће омогућити корисницима да једноставно и без много муке пронађу одређене производе по називу или кључној речи.

Овакав распоред ће омогућити корисницима да брзо и лако пронађу производе које траже, што ће довести до бољег корисничког искуства и повећања шансе да ће посетиоци ваше веб-странице постати ваши купци. Такође, овај приступ може помоћи у побољшању SEO, јер ће Гугл сазнати да ваша веб-страница нуди корисницима релевантне информације и лако доступне производе, што ће довести до бољег рангирања на претраживачима.

XML мапа сајта

XML мапа сајта је датотека која садржи структуру веб-сајта и листу свих страница које треба индексирати на претраживачима. То омогућава претраживачима као што је Гугл да боље разумеју структуру вашег веб-сајта, као и да брже проналазе све његове странице.

XML мапа сајта је важна за SEO јер помаже претраживачима да индексирају ваш веб-сајт брже и у потпуности. Ако не постоји мапа сајта, претраживачи могу пропустити неке од ваших страница или их не индексирати на прави начин, што може утицати на вашу видљивост на претраживачима.

Осим тога, XML мапа сајта може се користити као „индекс” сајта, где корисници могу лако пронаћи све странице и одабрати оне које их интересују. 

Безбедност странице као фактор у рангирању

SSL (Secure Sockets Lauer) и његов наследник TLS (Transport Lauer Securitu) су протоколи за енкрипцију података који се шаљу између веб-сервера и корисничког прегледача. Ови протоколи обезбеђују безбедну и шифровану везу између сервера и корисника, чиме се спречава неовлашћен приступ и крађа података.

Када веб-сајт има SSL/TLS сертификат, видљив је https у URL-у уместо обичног http, што нам поручује да је приступ сајту сигуран, као и да је комуникација са сајтом безбедна. 

SSL/TLS има значајан утицај на SEO, с обзиром на то да Гугл преферира само безбедне сајтове. У 2014. години, Гугл је најавио да ће користити присуство SSL/TLS сертификата као фактор у рангирању сајтова. То значи да сајтови који имају SSL/TLS сертификат могу имати предност у претрази у односу на оне који немају. Штавише, Google Chrome и други савремени прегледачи приказују упозорења када корисници покушају да приступе незаштићеним сајтовима.

Креирајте оригиналан и релевантан садржај

Ставите се у позицију потенцијалног купца. Прво и основно, морате схватити ко чини вашу циљну публику и шта је то што та публика жели. То укључује разумевање њених потреба, питања и интересовања. Када сазнате ове информације, можете креирати садржај који ће одговорити на ове потребе и привући њену пажњу. Оригиналан садржај је важан како бисте се истакли и разликовали од других веб-страница, а уз то и повећали шансе за рангирање на врху претраживача (на чувеној „првој страници на Гуглу”). Такође, оригиналан садржај је користан за вашу циљну публику јер нуди нове информације и идеје.

Ваш садржај мора бити релевантан за вашу циљну публику како бисте оставили добар утисак и изградили кредибилитет. Треба да садржи кључне речи које претражује ваша циљна публика, што ће вам помоћи у оптимизацији. С друге стране, не смете ни претеривати с кључним речима како не би дошло до проблема са претраживачима, о чему ће још бити речи у наставку овог текста.

Изградња поверења у бренд и виша позиција на претраживачима

На шта мислимо када кажемо да оригиналан садржај утиче на то да ли ће бренд задобити поверење?

На пример, ако имате веб-страницу о путовањима, настојите да креирате оригиналан садржај који се фокусира на мање познате дестинације, локалну културу, гастрономску понуду и друге аспекте који се не појављују тако често на другим сајтовима. Такође, можете осмислити и објављивати садржај који је интересантан и едукативан, као што су савети за путовања, искуства путника, прикази, оцене и карактеристике смештајних јединица и сл.

Када се ваша циљна публика сусретне са оваквим оригиналним садржајем, то ће им пружити нове идеје и информације које не могу наћи на другим местима. Ово ће побољшати њихово искуство коришћења ваше веб-странице, повећати поверење у ваш бренд и увећати шансу да ће се вратити на вашу страницу или препоручити вашу страницу другима.

Уз то, ако ваша веб-страница нуди оригиналан и вредан садржај, Гугл ће то препознати и можете очекивати да ћете се рангирати на вишим позицијама на претраживачу. То је тако јер Гугл тежи да препоручује квалитетан садржај који је користан и релевантан за његове кориснике.

Користите визуелне елементе

Визуелни елементи као што су фотографије, илустрације, графикони и видео-записи помажу у побољшању корисничког искуства и чине садржај пријемчивијим и лакшим за разумевање. Такође, квалитетни визуелни елементи имају моћ да привуку пажњу и подстакну дељење садржаја на друштвеним мрежама и другим платформама.

На пример, ако имате веб-страницу о кулинарству, можете користити квалитетне фотографије припреме хране корак по корак како бисте привукли пажњу публике и побољшали корисничко искуство. Ове фотографије не само што могу помоћи у визуализацији рецепата и хране, већ могу и подстаћи апетит код публике и инспирисати их да испробају ваше рецепте. Уз то, визуали ће посетиоцима ваше странице учинити припрему хране лакшом.

Видео-записи су још један изузетан начин за побољшање корисничког искуства и повећање ангажмана публике. На пример, можете креирати видео-туторијале који демонстрирају припрему хране, или презентације у којима приказујете свој производ или услугу.

Савети за крај

Када примењујете SEO за оптимизацију ваше веб-странице, важно је фокусирати се на пружање квалитетног корисничког искуства, јер то ће на крају довести и до бољег рангирања вашег веб-сајта. Гугл користи разне метрике како би утврдио квалитет корисничког искуства на вашој веб-страници, као што су стопа напуштања странице, време проведено на страници, брзина учитавања странице и још много тога. Уколико ваша веб-страница пружа лоше корисничко искуство, она би могла пасти на ниже позиције приликом рангирања на претраживачима.

Дакле, пружање квалитетног корисничког искуства може имати велики утицај на ваш SEO. То значи да би требало да ваша веб-страница буде дизајнирана тако да буде лако доступна и једноставна за навигацију, да садржи оригиналан, користан и висококвалитетан садржај који одговара на питања ваших корисника, те да се брзо учитава и буде респонзивна како би се корисници задржали на страници што дуже. У обзир узмите и безбедност, те редовно пратите ажурирања Гуглових алгоритама и нове захтеве. Зашто? Зато што негативни сигнали могу резултирати нижим рангирањем или чак казнама (тзв. пенализовање веб-сајта). Због свега наведеног, важно је да приликом дизајна и развоја свог веб-сајта дате предност UX-у како бисте избегли Гуглове казне


 

Као што сте видели, корисничко искуство (UX) и SEO су кључни фактори који заједно утичу на успех ваше веб-странице. Када оптимизујете садржај за своју циљну публику, морате узети у обзир оба ова фактора како бисте постигли циљ. Ако се фокусирате на пружање квалитетног корисничког искуства, ваша веб-страница ће имати веће шансе за успех у SEO. Уз мало труда, упорности и конзистентности, ни резултати неће изостати.

FacebookLinkedinEmail