Kada i kako se rodila ideja za Radoznalog vrapca?
Tijana Mirkajlović: Bilo je to početkom 2019. godine, kada sam postala tetka i želela da bratancu Viktoru podarim savršen poklon, koji će mu ostati uspomena za ceo život. I šta sam uradila? Sela sam i napisala priču o tome kako je on došao na svet i to ilustrovala. Malo je reći da su svi bili oduševljeni.
Kako se to poklopilo sa mojim završetkom studija psihologije, pomislila sam da bi to mogla biti sjajna biznis ideja. Pošto ništa nisam znala o pokretanju biznisa, okupila sam tim – porodicu i prijatelje, koji su mi pomogli oko sprovođenja ideje u delo, a s vremenom su svi oni postali i poslovni partneri.
Ko čini tu „osovinu” Radoznalog vrapca?
Srđan Mirkajlović: Pored supruge Tijane, koja se bavi pisanjem, ja, kao diplomirani fonovac, zadužen sam za programiranje. Ana Mirkajlović, moja sestra, a Tijanina nekadašnja koleginica sa studija psihologije, i danas zaova, radi na ilustracijama.
Stefan Milić, koji je bio brend menadžer u firmi Sport Vision i konsultant u firmi PwC, i Nikola Šurlan, koji je imao staž u Tehnomaniji i Filip Morisu, predstavljaju savetnike pomoću kojih smo doneli dobre poslovne odluke i postavili zdrave temelje.
Čime se danas bavi Radoznali vrabac?
Tijana Mirkajlović: Bavimo se izradom personalizovanih knjiga za decu, koja postaju glavni junaci svojim imenom i likom. Knjige su napisane združenim snagama filologa i psihologa, tako da poruke koje one nose su psihološke, vaspitne i moralne. Dete se potom kroz tu personalizaciju identifikuje sa svojim likom i lakše usvaja te pouke, što je čak i naučno dokazano. Čitav koncept su aminovali psihoterapeuti Zoran Milivojević i Darka Krsmanović, koji imaju pregršt iskustva u radu sa mališanima.
U konačnici, želeli smo da naše knjige budu vaspitnog, zabavnog i edukativnog karaktera, i verujem da smo u tome uspeli.
Svaki početak je težak. Kako ste došli do prvih klijenata?
Tijana Mirkajlović: Najpre smo seli i napravili biznis plan. Kad smo njega skovali, prešli smo na izradu sajta i prve tri knjige: „Novogodišnja avantura”, „Svet osećanja” i “Lepo sanjam”. Pošto je čitava zamisao bila da isključivo prodajemo putem sajta, počeli smo da ulažemo u digitalni marketing i tako smo dolazili do klijenata.
Istini za volju, imali smo i veliku sreću u vidu naših saradnika jer bez njihovih stručnih saveta Radoznali vrabac ne bi toliko porastao – nakon četiri godine posluje na čak osam tržišta.
Koji je najveći poslovni izazov sa kojim ste se suočili?
Tijana Mirkajlović: To je definitivno štampanje knjiga. Koliko god je nas petoro imalo znanja i iskustva iz raznoraznih oblasti, niko od nas se nije susretao sa samom proizvodnjom. Iskreno, mi smo u čitav ovaj poduhvat ušli sa idejom da se bavimo kreativnim delom, a da proizvodnju prepustimo štampariji.
Ubrzo smo shvatili da je takva postavka stvari osuđena na propast. Jednostavno, nikako nismo mogli da naiđemo na razumevanje štamparija. Da, isprva smo imali mali tiraž, ali istovremeno niko nije verovao u naš potencijal. Pa se zbog toga dešavalo da proizvodna cena bude u rangu prodajne.
Stoga, odlučili smo da preuzmemo stvari u svoje ruke i počnemo sami da štampamo knjige, što se ispostavilo kao pun pogodak jer smo imali bolju kontrolu nad kvalitetom. Krenuli smo sa jednim štampačem, a danas imamo mašine koje su najbolje na tržištu za digitalnu štampu.
U konačnici, uz kvalitet sadržaja, to nam je bio glavni prioritet, a to potvrđuju i desetine i desetine hiljada klijenata, kada uzmu neku našu knjigu u ruke.
S vremenom se tim širio. Koliko je bilo izazovno naći prave ljude?
Srđan Mirkajlović: Veoma izazovno. Isprva nismo imali potrebu da angažujemo dodatnu radnu snagu jer smo sve postizali sami. Međutim, posao se razvijao i, mic po mic, nismo više stizali da stvaramo novi sadržaj i da se bavimo operativnim delom.
Zato smo nešto tik pre korone angažovali dve osobe. Sreća u čitavoj toj pandemiji i nesreći bila je da se prodaja proizvoda obavljala putem interneta, pa cela situacija i nije ostavila većeg traga. Prve pozicije koje smo popunili bile su u segmentu korisničke podrške i proizvodnje. Kako je posao rastao, pojačavali smo se u departmanu ilustracije i marketinga.
Što se tiče odabira ljudi, nama je oduvek najvažnije bilo da se ta osoba uklopi u tim i da deli našu viziju, a što se tiče znanja – mi ga imamo u prstima i verujemo da možemo da pomognemo svakome da savlada bilo kakvu prepreku na koju naiđe na radnom mestu.
Koliko knjiga imate u ponudi i za koje sve uzraste?
Tijana Mirkajlović: Trenutno imamo 11 knjiga i nekoliko u izradi koje bi trebale da izađu početkom 2024. godine. Kada je reč o uzrastu, za decu do 3 godine imamo knjigu „Lepo sanjam”, koja detetu demonstrira rutine pred spavanje, kao što je klopanje večere, kupanje, pranje zubića, oblačenje pidžame, itd. Istovremeno, te knjige su namenjene tome da roditelji i deca provedu kvalitetno vreme zajedno i dodatno se zbliže.
Sa druge strane, za decu od 4 do 7 godina, na primer, imamo knjigu „Svet osećanja”, koja ih uči emotivnoj pismenosti. Recimo, knjige za đake prvake se bave usvajanjem pravila, samopouzdanjem i hrabrošću.
Kako izgledaju koraci pravljenja knjige na sajtu?
Tijana Mirkajlović: Za početak, klijent ima uvid u kompletan sadržaj knjiga, gde su objašnjene poruke koje se usvajaju putem nje i za koji su uzrast. Kada izabere željenu knjigu, sledi upisivanje imena deteta. Naredni korak je pravljenje avatara deteta, gde se bira boja kose i očiju, frizura.
Naposletku, postoji mogućnost da klijent doda fotografiju deteta, kao i posvetu. To nije obavezno, ali zaista je fin detalj koji čini knjigu trajnom uspomenom. Treba napomenuti da je čitav proces personalizacije besplatan.
Koliko se čeka na personalizovanu knjigu?
Srđan Mirkajlović: Ako govorimo o Srbiji, rok isporuke je od 3 do 7 radnih dana. U slučaju da se radi o inostranstvu, odnosno inostranim tržištima na kojima poslujemo, onda je to do 10 radnih dana.
Znate li možda koliko ste do sada odštampali knjiga?
Tijana Mirkajlović: Gotovo zasigurno preko 140.000. U to ubrajamo i knjige koje su odštampane za inostrana tržišta, gde smo izvršili „proboj”. Dakle, pored Srbije, poslujemo još i u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, Rumuniji, Bugarskoj, Češkoj, Slovačkoj i Poljskoj. Takođe, planiramo da do kraja 2023. godine radimo i za nemačko tržište. Inače, sadržaj knjiga je isti kao i kod nas – samo je preveden na maternji jezik tog tržišta i za svako tržište imamo zaseban sajt.
Da li je zamisao oduvek bila da ovo bude fizički proizvod?
Tijana Mirkajlović: Apsolutno. Zato što želimo da ponudimo alternativu digitalnim sadržajima i da deca zavole papirno izdanje knjige. Mislim da smo u tome donekle i uspeli zato što se mališani oduševe kada ih uzmu u ruke i na poleđini vide svoje fotografije.
Srđan Mirkajlović: Da, vremena se menjaju i nije da se mi zalažemo za to da dete ne treba da ima bilo kakav kontakt s telefonom i računarom, ali prosto verujemo da, uz knjigu, ono ima mnogo veće šanse da razvije maštu i zavoli čitanje.
Kakvi su vam planovi za dalje?
Tijana Mirkajlović: Imamo razne ideje, što za nova tržišta, što za nove proizvode. Treba napomenuti da imamo i drugi brend i kompaniju, LJubav u koricama, koje smo pokrenuli u januaru 2022. godine. Reč je isto o personalizovanim knjigama, ali za odrasle. Inicijalna ideja je bila da one budu za zaljubljene i parove u braku, ali s vremenom smo ih proširili i na druge odnose: između sestara, drugarica, kuma, itd.
Srđan Mirkajlović: Kao i kod Radoznalog vrapca, i ovde postoji mogućnost personalizacije. Zapravo, ovo je idealan personalizovani poklon, a to je nešto sa čime imamo iskustva na pretek. Sam cilj ovog brenda i jeste da se dobro pozicionira u personalizovanom premium gift segmentu, gde zaista želimo da damo neku vrednost kroz naše proizvode.
Posao ste organizovali tako da se vaš sajt nalazi u centru svega. Zašto ste odabrali .rs domen?
Srđan Mirkajlović: Mimo činjenice da je biznis pokrenut u Srbiji, kao neko iz tehničke struke, uveliko sam znao da Gugl, kao pretraživač, mnogo više vrednuje .rs domen od .com. Takođe, zahvaljujući partneru Stefanu, nisam se „zaluđivao” sa drugim domenima, što je svojstveno nama programerima nakon malo testiranja.
Što se tiče sajtova za druga tržišta, za razliku od nekih naših konkurenata, sve smo prilagodili tržištu na kojem nastupamo: od sadržaja do domena. Ta praksa se pokazala kao premija, što i sami rezultati pokazuju.