
Gostovao nam je Vanja Al-Halidi, Product delivery konsultant.
Vanja Al-Halidi je vrhunski stručnjak u oblasti IT-a sa preko 20 godina iskustva u razvoju softverskih rešenja, kreiranju inovativnih proizvoda i vođenju internacionalnih timova. NJegovo bogato iskustvo uključuje rad sa klijentima širom sveta, što mu je omogućilo duboko razumevanje globalnih tržišta i specifičnih korisničkih potreba.
U poslednjim godinama, Vanja je fokusiran na primenu naprednih product discovery tehnika koje pomažu organizacijama da efikasno istraže tržišne prilike i precizno razumeju zahteve korisnika. NJegov rad u ovoj oblasti karakteriše posvećenost unapređenju procesa razvoja proizvoda kroz inovativne pristupe, koji omogućavaju kompanijama da kreiraju rešenja koja istinski odgovaraju potrebama korisnika.
U ovom intervjuu dao nam je odgovore na sledeća pitanja:
1. Šta je Product discovery?
2. Koja je vrednost Product discovery-a, zašto ga treba koristiti?
3. U kojim situacijama se koristi?
4. Da li je svejedno koju tehniku Product discovery-a koristimo?
5. Da li je lako primeniti Product discovery i koji su izazovi kod njegove primene?
Ne propustite da čujete odgovore na ova ključna pitanja za vaše poslovanje.
- Šta je Product discovery?
Product discovery je zapravo način da se prepoznaju potrebe krajnjih korisnika i da se, shodno tome, na pravi način, definišu proizvodi. Product discovery je proces u kome se koriste različite tehnike. Postoji puno različitih tehnika Product discovery-a koje se mogu primenjivati, ali sve one, kao krajnji rezultat, imaju definiciju proizvoda kroz posmatranje potreba korisnika.
Dakle, Product discovery nam pomaže da napravimo proizvode koji na pravi način odgovaraju potrebama korisnika.
- Koja je vrednost Product discovery-a, zašto ga treba koristiti?
Product discovery ima više vrednosti koje donosi sa sobom. Prvenstveno najvažnija vrednost jeste u tome da se postara da proizvode koje pravimo budu uspešni. Odnosno da to budu proizvodi koje kranji korisnici žele da koriste, da samim tim što zadovoljavaju njihove potrebe i ispunjavaju te potrebe, rešavaju probleme i mi, samim tim, imamo interesante proizvode. Ali, pored toga što imamo taj aspekt Product discovery-a, on takođe pomaže u komunikaciji između učesnika u razvoju proizvoda, pošto tu uglavnom učestvuju ljudi sa različitim kompetencama. U tom procesu Product discovery omogućava da komunikacija između onih koji započinju razvoj proizvoda, definišu proizvod i onih izvršioca koji, zapravo, realizuju proizvod, bude adekvatna i iskomunicira sve one najvažnije stvari koje su potrebne u tom procesu.
- U kojim situacijama se koristi?
Pa, u principu kada god imamo pitanje o tome, kada nismo sigurni u svoj proizvod, kada je to nova neka ideja. Postoje, naravno, proizvodi koji se prave tako da ne zadovoljavaju potrebe kupaca. Takve proizvode je mnogo teže plasirati na tržište i uopšte zainteresovati kupce.
To su najčešći proizvodi iz sveta novih tehnologija hi-fi, npr. Gugl naočare. One nisu proizvod koji rešava neki tekući problem, već predstavlja primer razvoja tehnike i nekih novih mogućnosti koje nam tehnika daje. Ali ako pravimo proizvod koji nam daje informacije o tome kada će autobus doći na stanicu, to je proizvod koji, zapravo, rešava neki životni problem krajnjih korisnika i pomaže im u svakodnevnom poslu.
Dakle kada pravimo proizvode koji rešavaju konkretne potrebe krajnjih korisnika, tada je tehnike product discovery-a jako važno primeniti u svim fazama razvoja.
- Da li je svejedno koju tehniku Product discovery-a koristimo?
Nije svejedno. Različite tehnike odgovaraju različitim fazama razvoja proizvoda. Tako postoje tehnike koje su mnogo korisnije u prvim fazama, dakle u definiciji proizvoda, u validaciji ideje, u analizi tržišta, prepoznavanju konkurencije itd. Znači u delu kada želimo da definišemo proizvodnu ideju. Dok su druge tehnike korisnije u fazama razvoja proizvoda, gde se zapravo pomaže i u komunikaciji između onih koji su imali ideju i onih koji tu ideju realizuju, ali i pomažu u tome da se, na pravi način, napravi plan razvoja i eventualno još dodatno poboljša proizvod.
Takve su tehnike, na primer user story mapping, dok, na primer, tehnika za razumevanje, tj. generisanje ideje proizvoda su jobs to be done ili design thinking.
- Da li je lako primeniti Product discovery i koji su izazovi kod njegove primene?
Ne bih rekao da je lako. One nisu previše kompleksne. Sama tehnika nije sistem nekih jednačina koje treba rešiti. Zapravo koraci za primenu tehnike su vrlo jednostavni i vrlo često ih nema mnogo. Međutim, sama realizacija je uvek dosta izazovna. Ona se prvenstveno ogleda u animiranju ljudi i objašnjavanju važnosti samog Product discovery-a jer je važno da u Product discovery uključimo sve činioce u fazi razvoja proizvoda. U mojoj praksi često je bilo teško animirati, odnosno uključiti predstavnike biznisa koji uglavnom smatruju da je njihov posao već obavljen. Naravno, nekada je izazov doći do krajnjih korisnika i tako dalje.
Znači postoje razni izazovi u zavisnosti od tehnike do tehnike, ali u principu svaku tehniku je moguće izvršiti, a proces samih tehnika je uglavnom jednostavan.