Talisman: Kreativnost pretočena u svetleće reklame

FacebookLinkedinEmail
15.05.2024.
Talisman: Kreativnost pretočena u svetleće reklame
Oni se bave dizajnom hipnotišućih, svetlećih reklama za biznise svih oblika i veličina. Oni su Talisman – Krojač brendova, iza kojeg stoje Mladen Stanković i Milan Jović, Nišlije koje su svoj brend pokrenule iz želje da firmama pomognu da svoj vizuelni identitet predstave na unikatan način.

Kada ste pokrenuli Talisman i šta je prethodilo tome?

Mladen Stanković: Zvanično postojimo od 2022. godine, kada smo kolega Milan Jović i ja združenim snagama osnovali Talisman – Krojač brendova. Pre toga, on se bavio proizvodnjom novčanika od plute pod brendom Feathermen, dok sam ja radio u farmaceutskoj industriji.

Kad smo dobili preduzetnički kredit u okviru programa Ministarstva privrede, Fonda za razvoj i izvesne nemačke agencije, te pazarili mašine, inicijalno smo krenuli s izradom drvenih znakova, ali, nažalost, ubrzo smo uvideli da Srbija nije adekvatno tržište za takve proizvode.

Stoga smo se preorijentisali na izradu svetlećih reklama, gde smo se maksimalno fokusirali na brending, odnosno na to da dočaramo vizuelne identitete klijenata na nesvakidašnji način. Danas nudimo kompletnu uslugu: od dizajna logoa, do izrade i montaže samih reklama.

Zašto ste odabrali da se bavite baš izradom reklama?

Mladen Stanković: Najpre, zato što smo hteli da upregnemo Milanovu kreativnost, koju ima na pretek, a brending industrija je bila u porastu. Bukvalno svakom biznisu, bilo malom ili velikom, pored digitalne prisutnosti, preko je potreban taj vizuelni identitet, koji, ukoliko je onakav kakav treba, odaje utisak ozbiljnog poslovanja.

Naravno, kao i svaki drugi početak, ni ovaj nije bio lak. Ti prvi radovi nisu bili reprezentativni, a iziskivali su puno vremena za izradu. Međutim, kako je vreme prolazilo, tako smo postajali veštiji. U prethodnih 7-8 meseci radimo daleko ozbiljnije projekte – dogovorene s Gorkim listom i Balkan betom, na primer – s kojima se ni mnogo veća imena ne mogu podičiti.

Odakle ste sticali neophodno znanje?

Mladen Stanković: Možda će zvučati pomalo smešno, ali prvenstveno s Jutjuba. Kao što rekoh, a gledajući iz današnje perspektive, nismo se proslavili s prvim radovima, ali to je donekle razumljivo pošto smo isprva u ovome bili samo Milan i ja. I sve smo sami radili: dizajn, izradu i montažu.

Milan je kreirao fajlove, kodirao i zadavao komande na CNC mašini. U nekom trenutku smo imali više škarta nego proizvoda. Takođe, dešavalo se da njegove kreativne vizije jednostavno nemaju potporu na samom terenu. Ni komunikacija s klijentima nije bila impresivna, jer su oni neretko imali grandiozne želje, s krajnje ograničenim budžetom, a mi smo sve činili da im izađemo u susret, čak na sopstvenu štetu.

No to je sve deo procesa učenja, a mi smo bili krajnje strpljivi u tome, pa smo prebrodili te neke dečje bolesti. Sada već imamo uigran tim, kako zaposlenih, tako i spoljnih saradnika.

U međuvremenu, dobili ste pojačanje?

Mladen Stanković: Tako je. U početku smo Milan i ja radili sve, a onda je Milanu trebala pomoć na CNC mašini, tako da smo zaposlili jednog momka da bude operater i on se zadržao godinu dana. Potom nam se pridružio Peđa, koji je radio sa mnom u farmaceutskoj kompaniji, i ispostavilo se da je on rođen za ove stvari. Pa su onda došli Filip, koji je zadužen za rad na mašinama, i Vojkan, koji se bavi bravarskim radovima.

Doduše, bez obzira na to što danas svako ima svoju ulogu i zaduženja, i dalje smo svi spremni da uskočimo gde god je potrebno i završimo posao u dogovoreno vreme.

Dakle, dogovor se mora ispoštovati?

Mladen Stanković: Apsolutno. Od prvog dana to je jedno od naših načela i tu nema pregovora. Ako se s klijentom zakaže montaža tog i tog dana, u toliko i toliko časova, to se tada mora dogoditi, bez izuzetka. To smo preneli i na zaposlene, koji su to odmah usvojili.

Koliko vam je vremenski potrebno za izradu reklame?

Mladen Stanković: Sve zavisi od toga da li klijent ima gotov projekt ili ne. U slučaju da ima, postupak izrade traje oko 7 dana. U protivnom, mi sednemo s njim i komuniciramo oko toga kako bi on to želeo da izgleda, i to ume da potraje od 7 do 10 dana, dok ne dođemo do finalnog rešenja, a onda sve zavisi koliko je proizvodni pogon opterećen unapred dogovorenim projektima.

No trudimo se da ne bude nikakvog zastoja u proizvodnji, ali ipak ključ svega jeste brzina postizanja dogovora o konačnom izgledu reklame.

Koji su najveći izazovi s kojima ste se susreli?

Mladen Stanković: Ubedljivo najveći problem jeste kada izađemo na teren radi montaže i uvidimo da se reklama ne uklapa, a onda se, kao po običaju, vraćamo 250 km nazad kako bismo prepravili reklamu. To se uglavnom dešava zato što klijent dostavi loše mere. Stoga, nastojimo da mi izađemo na teren i uzmemo mere, pa onda ako se dogodi propust, znamo da ide nama na dušu.

Ako govorimo o aktuelnim stvarima, onda nam je najveći problem kapacitet CNC mašine, koju planiramo do kraja godine da zamenimo. Radna površina postojeće je 2x1 m, a mi bismo da kupimo onu čija je površina 4x2 m, jer su to maksimalne dimenzije table. U konačnici, to bi značilo manje škarta, te oslanjanje u potpunosti na svoje kapacitete i lišavanje autsorsovanja.

Naravno, voleli bismo proizvodnju da zaokružimo s mašinom za obradu metala, laserom za metal, što bi umnogome ubrzalo procese, ali o tom potom. Sada nam je veća želja CNC mašina, a ostalo ćemo polako.

Kako dolazite do klijenata?

Mladen Stanković: Otprilike 90% klijenata dolazi preko Gugla, odnosno Gugl ads kampanji, koje su uvek aktivne. Uz to, sajt nam je dobro rangiran, ima kontakt formu putem koje potencijalni klijenti mogu da pošalju upit, skupa sa svojim logoom i dimenzijama.

Kad je reč o velikim sistemima, poput Gorkog lista, tu na scenu stupa klasična prodaja. Mi zakazujemo sastanke, gde prestavljamo ko smo i šta smo, kao i kako izgleda naš portfolio. I onda slede, neretko, višemesečni pregovori s njima.

Dakle, iako ste stacionirani u Nišu, angažuju vas klijenti iz čitave zemlje?

Mladen Stanković: Tako je. Ono što nudimo potencijalnim klijentima jeste to da, popunjavanjem kontakt forme na našem sajtu, u najkraćem mogućem roku mogu dobiti idejno rešenje u digitalnom obliku, sa svim neophodnim detaljima. A onda je, dalje, sve stvar dogovora.

Gde su sve dospele vaše svetleće reklame?

Mladen Stanković: Ako izuzmemo sve veće i manje gradove u Srbiji, naše reklame su završile i u Austriji i Francuskoj. U planu je sklapanje saradnje s izvođačima u inostranstvu, koji su naši ljudi, kao i oglašavanje proizvoda na Etsiju.

S obzirom na to da su svetleće reklame krhke, kako izgleda slanje u okviru granica Srbije, ali i izvan njih?

Mladen Stanković: Mi damo apsolutno sve od sebe da maksimalno zaštitimo reklamu pre slanja, a onda je sve na kurirskim službama. Dešavalo se da klijentu dođe kao nogom prepolovljena reklama, iako je bila upakovana kao da ide u kosmos. Vi tu možete da se natežete s kurirskim službama, ali to je Sizifov posao, te je daleko jednostavnije da je ponovo izradimo i lično dostavimo.

Što se tiče inostranstva, do sada su uglavnom klijenti uvozili. Doduše, jednom smo mi slali u Beč, ali tu je postojalo mnoštvo peripetija: od potvrda o materijalima do izvoza i carinjenja. Voleo bih kada bi se to uprostilo – olakšalo bi život malim preduzetnicima.

Koliko su srpski preduzetnici svesni značaja brenda i samog brendiranja?

Mladen Stanković: Mislim da sve zavisi o dobu preduzetnika o kojima govorimo. Ako je u pitanju mlađa generacija, recimo, do 40 godina, ona i te kako vodi računa o svom brendu, kao i njegovom izgledu i nastupu na tržištu, s vizijom da to dalje razvija. Kada je reč o staroj gardi, ona se pretežno opire tim stvarima – bitno im je da postoji bilo kakav natpis i to je to.

Kakvi su vam budući planovi?

Mladen Stanković: Naš konačni cilj jeste da budemo kompanija koja će klijentima pružati kompletnu uslugu vizuelnog identiteta, kako na samom objektu, tako i na vebu: od sajta do raznoraznih kampanja, a sve u skladu s njihovim budžetom.

Zašto ste odabrali .rs domen?

Mladen Stanković: Iskreno govoreći, Milan je želeo .rs domen, dok sam ja hteo da to bude internacionalni domen, odnosno .com. Međutim, kako je ovaj drugi bio zauzet, odlučili smo se za .rs domen i nismo se pokajali nijednog trenutka.

 

 

FacebookLinkedinEmail