Internet pretraživači imaju zadatak da korisnicima saopšte kvalitetne i relevantne rezultate, a oni najbolji to čine za ispod pola sekunde uzimajući u obzir nameru korisnika, njegovu lokaciju, jezik na kom pretražuje, istoriju pretraga, uređaj koji koristi i još na desetine varijabli.
Gugl, kao najveći i najkvalitetniji pretraživač, konstantno kruži internetom, popisuje sadržaje, skladišti ih u svoju bazu i, kada dođe vreme, prikazuje ih u rezultatima pretrage. Nije slučajnost da je neki sajt na prvom mestu ili na petoj strani. To određuju faktori rangiranja.
Koliko faktora rangiranja postoji?
To se sa sigurnošću ne zna. Znamo za dokumentovane izjave Guglovih inženjera po kojima postoji preko dve stotine faktora. Neki imaju uticaj pri svakoj našoj pretrazi, neki se uključuju u proces po potrebi. Pročitajte ovde kako radi Guglova pretraga.
Stručnjaci za optimizaciju za pretraživače su godinama radili eksperimente da bi ustanovili koji faktor ima veći značaj, a koji se može smatrati nebitnim. Kao i u svakoj industriji, i u SEO sferi kruže razni mitovi.
Ovo je prvi u seriji tekstova koji se bavi ovom tematikom. Cilj je da vam pomognemo da se upoznate sa ovom oblašću optimizacije za pretraživače. Pisaćemo o faktorima koji pomažu da ostvarite bolje pozicije, o stvarima koje mogu negativno uticati na vaš učinak na Guglu, a takođe ćemo pokušati i da razbijemo određene mitove iz ove oblasti.
Faktori rangiranja koji imaju uticaj na bolje rangiranje na Guglu
Kvalitetan sadržaj
Da krenemo od osnova. Teško ćete se rangirati za nešto što nemate na sajtu. Zato je bitno da pre svega imate odgovarajući sadržaj koji Gugl može da popiše, analizira i predstavi korisnicima u rezultatima pretrage kada oni traže relevantne ključne reči.
Šta definiše kvalitet? Pre svega, to je sadržaj koji pruža adekvatan odgovor na upit korisnika. Nije bitna dužina teksta u pogledu broja reči, već preciznost i ekspertiza. Za neke upite je dovoljna jedna rečenica da korisnici budu zadovoljni. Nekada je potrebno detaljno opisati neki pojam, odgovoriti na brojna pitanja i obogatiti sadržaj slikama, video materijalom, dodatnim resursima i/ili spoljnim linkovima.
Na sadržaju ne štedite. Istražite šta sve interesuje vašu ciljnu grupu i pokušajte da joj ponudite odgovore na većinu njihovih pitanja. Uz pravilnu tehničku SEO postavku sajta vrlo brzo ćete dobiti dobre pozicije i konstantan priliv organskog saobraćaja sa Gugla.
Dolazni linkovi
Skoro podjednako važni kao i sadržaj, dolazni linkovi mogu da naprave prevagu i budu odlučujući faktor za vašu poziciju na Guglu. Pretraživači svaki dan nalaze velike količine relativno sličnog sadržaja.
Smatra se da je preko 30% sadržaja na internetu duplikat. Linkovi su ti koji određuju šta će biti na prvom mestu, a šta na petoj strani Gugla.
Gugl na linkove gleda kao na glasove. Što više linkova dolazi ka vašim stranicama, to Gugl veruje da ste vi dobar izvor informacija na datu temu. Može se povući paralela sa akademskim radovima - uglavnom su najbolji radovi najcitiraniji i dobijaju najviše referenci od strane studenata i stručne javnosti.
Jedan od glavnih zadataka u optimizaciji za pretraživače je dobijanje dolaznih linkova ka sajtu. Tehnika ima na stotine i, dugoročno posmatrano, trud u građenju linkova se višestruko isplati.
Oznaka domena (ccTLD i gTLD)
Nacionalni domen je jak signal za rangiranje. Recimo, ukoliko imate sajt na .rs domenu, Gugl će automatski taj sajt bolje rangirati u Srbiji ili širom sveta za upite na srpskom jeziku.
Postoje istraživanja koja pokazuju da korisnici radije kliknu na sajt koji ima nacionalni domen nego na generički (.com, .net, .info). Takođe, izbor naziva domena sa globalnim ekstenzijama je ograničen tako da ćete pre naći željeni naziv na .rs domenu, što predstavlja još jedan plus za odabir nacionalnog domena.
Ukoliko ipak imate generički domen, a želite da se rangirate na teritoriji Srbije, onda je potrebno da to sugerišete Guglu ili pomoću hreflang taga, ili odabirom Srbije u alatu Search Console.
Ključna reč u <title> tagu, naslovima i podnaslovima
Postoje elementi koji nam pomažu da razumemo o čemu se radi na nekoj stranici, a da ne pročitamo ni reč sadržaja te stranice. U pitanju su određeni tagovi koji nose semantičku vrednost. U tom smislu, za optimizaciju za pretraživače su korisni title tag i heading tagovi (naslovi i podnaslovi).
Pogledajmo situaciju ispod. Koji primer je bolji rezultat na zadati upit?
Naravno, primer broj 2. Tu vidimo prilagođen title tag koji na kvalitetan način opisuje šta korisnik može da pročita ako bi posetio stranicu.
Na sličan način se na samoj stranici mogu staviti naslovi i podnaslovi tako da korisnik brzo pronađe sekciju koja ga interesuje. Evo i takvog primera.
Ako stavimo ključne reči u title tag, kao i u naslove i podnaslove stranice, onda u značajnoj meri pomažemo korisnicima i pretraživačima.
Zato je savet da ovim elementima posvetite pažnju i prilagodite sadržaj tako da na najbolji način pomognu rangiranju vaših stranica za ključne reči i bliske fraze.
Ključna reč u nazivu domena
Ne tako značajno kao ranije, ali naziv domena koji u sebi sadrži ključnu reč i dalje donosi blagu prednost za pozicioniranje sajta na konkretnu i bliske ključne reči. I dalje je bolje odabrati prepoznatljivo ime za svoj brend, jer na taj način dugoročno obezbeđujete dobijanje vernih posetilaca i klijenata.
U nekim prilikama posedovanje naziva domena koji sadrži frazu koju korisnici guglaju donosi brže rangiranje i bolje pozicije na Guglu. Pročitajte vodič za odabir naziva domena za više detalja.
Kvalitetni odlazni linkovi (ka internim stranama i ka drugim sajtovima)
Gugl je pratio linkove na nekom sajtu, naišao na vezu ka vama, posetio vaš sajt i popisao sadržaj koji imate. Zašto bi onda vaš sajt zaustavio taj proces? Sigurno ne želite da Gugl vaš sajt vidi kao ”slepo crevo”, mesto odakle ne može dalje da se širi internetom i pronalazi svež i koristan sadržaj.
Zbog toga je važno da u svom sadržaju referencirate druge izvore, linkujete ka mestima na kojima vaši posetioci i pretraživači mogu da saznaju više na neku temu. Mnogi vlasnici sajtova se plaše da će linkovanjem ka drugim sajtovima odvući svoje posetioce. Istraživanja su pokazala da to nije slučaj. Naprotiv, posetioci će imati veće poverenje u vas, jer će vas smatrati kvalitetnim izvorom informacija i mestom na kome se mogu naći svi potrebni sadržaji na neku temu.
Naravno, nemojte linkovati ka vašim direktnim poslovnim konkurentima. Sigurno ne želite da tamo preusmerite vaše posetioce ili da tim sajtovima prenesete SEO autoritet.
Broj različitih naziva domena koji linkuju ka vama
Nije isto dobiti deset linkova sa istog naziva domena i dobiti po jedan link sa deset naziva domena. Za SEO je često bolja ova druga opcija. Veći broj naziva domena Gugl gleda kao veći broj nezavisnih glasova za vaš sajt, što doprinosi povećanju autoriteta i poverenja u vaš naziv domena.
Svi smo videli situaciju u kojoj veb dizajn agencije postave link ka svom sajtu u podnožju klijentskih sajtova. Ako klijentski sajt ima 100 strana, onda sa jednog naziva domena dobijaju 100 linkova na taj način. Gugl verovatno na sve to gleda kao na samo jedan link.
Naravno, uvek treba voditi računa o kvalitetu linkova. Veliki broj spamerskih naziva domena koji linkuju ka vama sigurno vas ne predstavlja u dobrom svetlu. Postoje načini da Guglu date do znanja da te linkove ignoriše i ne uzima u obzir.
Ako redovno pišete kvalitetan sadržaj, gajite odnose sa posetiocima vašeg sajta, medijima i blogerima, vrlo lako ćete dobiti veliki broj linkova sa različitih naziva domena.
HTTPS
Ukoliko vaš naziv domena ima SSL, odnosno enkripciju između servera i korisnika, onda ćete imati blagu prednost kod rangiranja na Guglu. Gugl je ovo zvanično objavio još 2014. godine kao način da motiviše vlasnike sajtova da primene HTTPS na svojim sajtovima.
Gugl je HTTP sajtove označavao kao nesigurne, dok bi oni sa enkripcijom imali ikonicu zelenog katanca što je povećavalo vidljivost HTTPS sajtova u rezultatima pretrage i donosilo bolji CTR (click-through-rate, odnos klikova i prikaza). Naravno, tu je i dodatno poboljšanje pozicija, posebno kod izjednačenih sajtova. Onaj koji bi imao HTTPS bio bi polje pozicioniran u odnosu na onaj koji je na „nesigurnom“ nazivu domena.
Danas je primena SSL-a jeftin i brz proces i nema razloga da to ne učinite već sada.
Podudaranje sa namerom korisnika
Gugl je jako dobar u razumevanju namera koje stoje iza pretraga koje svakodnevno vršimo na pretraživaču. Algoritam može da pretpostavi da li želite da se informišete, da pogledate video materijal, da saznate lokaciju neke firme ili želite da kupite neki proizvod. Istorija vaših pretraga i analiza ponašanja miliona drugih korisnika daju tačan odgovor na pitanje kakvi rezultati pretrage su idealni za vaš upit.
Kada je optimizacija za pretraživače u pitanju, cilj je da uvek imamo tip sadržaja koji može da odgovori nameri naših posetilaca i kupaca. Najbolji način da saznate šta Gugl prikazuje je da sami guglate ključne reči bliske vašem poslovanju. Napravite listu reči za koje se prikazuju slike, video klipovi, mapa sa lokacijama firmi, instant odgovori i onda prilagodite stranice i sadržaj na vašem sajtu.
Primer iznad pokazuje situaciju u kojoj Gugl prvo prikazuje video rezultate pre standardnih tekstualnih. Ako snimite video kako se menja osigurač, vi ćete gotovo sigurno biti na vrhu i preskočiti sve druge.
Često se događa da konkurencija to ne radi i onda ste vi skoro uvek pri vrhu na veliku količinu ključnih reči samo zato što imate podudaranje namere korisnika i formata sadržaja.
Sadržaj optimizovan za mobilne uređaje
Gugl bot koji radi popis sadržaja se od pre nekoliko godina vašem serveru predstavlja kao mobilni uređaj. Razlog je taj što Gugl želi da vidi kakav odgovor vaš server daje mobilnim uređajima. Danas većina posetilaca pregleda vaš sajt preko pametnog telefona i zbog toga je bitnije kako sajt izgleda na malom ekranu nego na laptopu ili desktop računaru.
Gugl danas ima isključivo mobilni indeks, bazu odakle uzima sadyržaje za prikaz na rezultatima pretrage.
Zbog toga je važno da je vaš sajt prilagođen prikazu na pametnim telefonima. Korisnicima ćete davati bolje iskustvo, a takođe ćete imati blagu prednost kod Gugla.
Dostupnost sadržaja Guglovom algoritmu
Ako niste u Gulovoj bazi odakle se uzimaju rezultati koji se prikazuju u pretrazi, onda korisnici nikada neće ni dobiti vaš sajt među rezultatima. Zato je bitno da su vaši sadržaji dostupni Gugl botu koji radi popis. Postoji veliki broj prepreka koje mogu sprečiti prolazak softvera kroz vaš sajt i proces indeksiranja.
Počev od blokiranja pristupa u robots.txt fajlu, pogrešnog odziva sa servera, loše postavke meta robots i canonical pravila, pa do pojave mrtvih linkova, renderovanja na klijentskoj strani ili potrebe za logovanjem da bi se pristupilo sadržaju.
Slika iznad prikazuje izveštaj iz alata Search Console u kome se vidi da je preko 30.000 stranica sajta blokirano preko robots.txt fajla i da te stranice Gugl nije indeksirao (excluded).
Kvalitetna SEO analiza sajta i davanje instrukcija programerima rešavaju probleme dostupnosti, i pomažu vam da se nađete u prilici da vas Gugl izabere kada korisnicima daje rezultate pretrage.
Starost naziva domena koji linkuje ka vama
Već nekoliko poglavlja ovog vodiča piše o linkovima i njihovoj važnosti za rangiranje. Guglov algoritam veliku pažnju posvećuje analizi dolaznih linkova, jer pre svega želi da eliminiše manipulaciju linkovima i spreči neprirodno dobijanje istih.
Često se dešava da vlasnici sajta kupe nekoliko naziva domena i podignu "satelitske" sajtove čija je svrha da linkuju ka glavnom sajtu. Za Gugl je to signal za uzbunu.
Daleko je veća korist i vrednost da dobijemo linkove od starih portala, blogova i sajtova, od onih koji su se dokazali i čiju istoriju Gugl poznaje. Link sa „mladog“ naziva domena može biti ignorisan i bezvredan, dok ne prođe neko vreme i dok Gugl ne utvrdi da taj novi sajt nije samo baza linkova.
Brendirane pretrage
Korisnici će kucati neke fraze na pretraživaču, kliknuti na vašu adresu u rezultatu koji prikaže Gugl i posetiti vaš sajt. Tih ključnih reči će biti raznih vrsta. Evo najčešćih:
- ime vaše kompanije (ime vašeg brenda)
- ime nekog od zaposlenih
- opšte ključne reči bliske uslugama i proizvodima koje nudite
- saveti i pitanja na koje postoje odgovori u vašim tekstovima ili na blogu
- kombinacija imena brenda i proizvoda ili imena brenda i usluge
Kada se pojavi ova poslednja vrsta iz liste, onda je to indikator Guglu da ste se postavili kao autoritet u nekoj oblasti i da korisnici ne žele nijednu drugu kompaniju nego baš vas. To je vrlo jak signal. Primeri su ključne reči: Amazon knjige, Lego igračke, Tojota dostavna vozila, Ikea garderoberi, RNIDS edukacije...
Postoji velika verovatnoća da će Gugl povezati ove pojmove na sledeći način: izgleda da korisnici žele da kupe Ikea garderobere, jer se uz taj proizvod najčešće spominje brend Ikea, pa je možda dobro korisničko iskustvo da prikazujemo stranicu sa Ikea sajta kad god korisnici traže neke ključne reči koje imaju veze sa garderoberima.
Svežina (freshness)
Postoji velika grupacija ključnih reči kod kojih je bitno da se u rezultatima pretrage prikažu najskoriji i najsvežiji rezultati.
Na primer, ako neko traži: rezultati Lige šampiona, zemljotres, repertoar Narodno pozorište, broj stanovnika Rim... Za sve ove fraze korisnici žele najaktuelnije i najnovije podatke.
Možda postoji sjajan blog članak o repertoaru Narodnog pozorišta iz 2010. godine ili o zemljotresu iz Skoplja iz sredine prošlog veka, ali je mala verovatnoća da je to dobar rezultat na Guglu.
Zato je svežina (freshness) vrlo bitan pozicionirajući faktor za određenu vrstu ključnih reči.
Brzina učitavanja stranice sajta
Gugl u retkim prilikama eksplicitno stavi do znanja šta je pozitivan ili negativan faktor za rangiranje. Strogo čuvaju svoje patente i trude se da sakriju od konkurencije šta sve utiče na rezultate pretrage. Međutim, kada je brzina učitavanja stranica u pitanju, tu nisu štedeli na saopštenjima.
Brzina je direktni faktor rangiranja, kako za mobilne tako i za desktop rezultate. Sajtovi koji su brzi imaju prednost. Bitno je naglasiti da brzina nije primarni faktor, ali može biti odlučujući ako se za poziciju bore dva sajta približnog kvaliteta sadržaja i linkova. Onaj koji je brži će biti ispred drugog.
Gugl je vlasnicima sajtova dao na raspolaganje nekoliko alata za testiranje brzine učitavanja sajtova, od kojih su najpopularniji Page Speed Insights i Lighthouse. Proverite kakve ocene dobijate preko ovih alata i angažujte programere da poboljšaju brzinu učitavanja.
ALT tag na slikama
Sadržaj nije samo tekst, već su to i slike, video ili audio materijali. Često ćete videti da iznad tekstualnih rezultata pretrage Gugl često prikaže i set slika bliskih temi koju ste pretražili. Da bi lakše razumeo sadržaj slike, Gugl će analizirati da li je uz sliku unet i takozvani ALT tag.
ALT tag je tekst koji opisuje sliku. Zato za sve bitne slike, posebno one koje se nalaze u tekstovima, unesite opisni ALT tag. Savet je da kratko opišete šta se nalazi na slici, a ne da nabrojite ključne reči za koje želite da se ta slika prikaže.
Ispravno imenovanje slika
Kao što ALT tag opisuje šta se nalazi na slici, tako i sam naziv slike može biti od pomoći. Umesto podrazumevanih šablona koje prave digitalni aparati ili kamere na našim telefonima, uvek je bolje ispravno imenovati fajl.
Na primer:
- Umesto IMG00214.jpg napisati pescana-plaza-halkidiki.jpg
- ili umesto DCIM21457.jpg napisati braon-tv-polica.jpg
Opisni ALT tag i ispravno imenovanje slika pomažu da se dobro rangirate na Google Images pretrazi ili na standardnoj pretrazi, koja uz obične rezultate prikazuje i niz relevantnih slika.
Korišćenje XML mape sajta
Guglov softver za popis sadržaja uvek traga za novim tekstovima, slikama i drugim materijalima, koje danas-sutra može isporučiti u rezultatima pretrage. Proces popisivanja je dugotrajan, posebno na većim sajtovima. Zbog toga je korisno postaviti adresar svih stranica sajta u XML formatu.
Kada Gugl poseti sajt on će prvo popisivati URL-ove koji su u XML mapi sajta, što je mnogo efikasnije nego da prati linkove direktno sa sajta. Brže popisivanje znači da će vaši sveži sadržaji biti brže dostupni na Guglu.
Sadržaj bez malicioznih skripti
Gugl prilično dobro otkriva probleme u kodu vašeg sajta i detektuje eventualne maliciozne skripte koje ukazuju da je sajt hakovan i kompromitovan. Kada se to dogodi, onda Gugl šalje poruku vlasnicima sajtova i ta poruka se može naći u Konzoli za upravljanje sajtovima.
Održavati zdravlje sajta je jako bitno, jer Gugl ne želi da prikazuje hakovane sajtove u rezultatima pretrage. Redovno radite analize programskog koda i bezbednosti vašeg servera, ažurirajte sigurnosne zakrpe za vaš CMS i dodatke koje koristite.
Zaključak
Ovo je bila samo jedna mala ali bitna grupa pozitivnih faktora koje treba uzeti u obzir pri optimizaciji za pretraživače. Ukoliko primenite većinu ovih stavki, na dobrom ste putu da ostvarite željene rezultate. Naravno, uspeh zavisi i od konkurencije. Ukoliko se takmičite u konkurentnoj niši biće potrebno više vremena da prestignete ostale. Naš savet je da napravite strategiju SEO aktivnosti, da redovno pratite relevantne metrike i da konstantno prilagođavate i unapređujete vaše procese i aktivnosti.