Kako znate da SEO radi? 5 ključnih metrika koje pratimo

FacebookLinkedinEmail
01.06.2021.
Kako znate da SEO radi

Da li ste sigurni da vaše SEO kampanje donose rezultate? Šta uopšte vredi meriti i koje indikatore uspeha pratiti? Oblast optimizacije je veoma široka i vrlo lako možete izgubiti fokus i pokloniti pažnju manje bitnim stvarima.

Pisanje sadržaja, tehnička optimizacija sajta, građenje dolaznih linkova i ostale SEO aktivnosti imaju specifične metrike i ovim tekstom želimo da vam pomognemo da utvrdite da je optimizacija kvalitetno odrađena i da idete u željenom smeru.

Takođe, ukoliko optimizaciju umesto vas radi digitalna agencija, saveti koji slede mogu otkloniti dilemu da li oni rade dobar posao za koji ste ih angažovali.

Šta sve možemo meriti?

Merenje učinka je ključna komponenta u oceni uspešnosti SEO aktivnosti. To je sistem kontrole koji nam pomaže da lako uočimo trend i smer kretanja. Takođe, ovaj sistem pomaže nadređenima da kroz realne poslovne rezultate bolje razumeju uticaj SEO na poslovanje.

Najbitnije metrike kategorizujemo na sledeći način:

  • Poslovni učinak i merenje konverzija
  • Učinak ključnih reči
  • Metrike za proces izgradnje linkova
  • Merenje korisničkog iskustva
  • Brend metrike

1. Poslovni učinak i merenje konverzija

Profit. Nema boljeg pokazatelja od profita. Ako vam konstantno zvone telefoni, stižu upiti ili naručivanja preko sajta, onda ste apsolutno sigurni da SEO donosi efekte. Lepo je hvaliti se brojem poseta ili visokim pozicijama ključnih reči, ali je još lepše ako sve to može da se oseti kroz uvećanje profita.

A picture containing graphical user interface

Description automatically generated

Namerno ne spominjemo ukupan obrt ili ukupne prihode već isključivo profit. Razlog je taj što SEO košta. Bilo kroz vaše vreme ili kroz angažovanje treće strane (SEO konsultant, digitalna agencija...). Ako vam uloženi trošak i ukupni prihodi dozvoljavaju da ostvarite profit, onda se može tvrditi da vaša optimizacija doprinosi poslovnom učinku.

Rast organskih konverzija. Kako dobijamo više organskog saobraćaja na račun naših SEO aktivnosti tako bi trebalo da dobijamo i veći broj konverzija. Ako nemamo rast konverzija, to onda znači da dodatne SEO posete nemaju vrednost i značaj za naš biznis. Optimizovali smo stvari i izradili sadržaj na teme koje ne donose poslovne rezultate.

Ovo je dobra metrika da vidite učinak digitalne agencije koju ste angažovali. Neke agencije se samo fokusiraju na posete i organski saobraćaj. Od njih ćete dobiti grafikone posete koji iz meseca u mesec prikazuju rast, ali koje su za vas gotovo bezvredne.

Uticaj organskog saobraćaja na ukupne konverzije. Ponekad se konverzija ne odigra na račun organske posete, ali se može utvrditi da je organska poseta učestvovala u procesu konverzije. Ovo je slučaj u situacijama kada je korisnicima potrebno nekoliko poseta sajtu pre nego što se odluče na konverziju. Bitno je da vidimo da li SEO posete služe kao prva tačka interakcije korisnika sa sajtom ili su možda spona koja pomaže da potencijalni klijenti i kupci ne ispadnu iz lanca poseta i konverziju obave na sajtu konkurencije.

Put do konverzije

Slika iznad pokazuje uticaj organskih poseta na konverzije koje zahtevaju više poseta sajtu. Jasno se vidi da je SEO bila prva tačka dodira posetilaca sa našim sajtom. Bez te posete konverzije se ne bi dogodile.

2. Učinak ključnih reči

Pozicije ključnih reči koje donose 60% prihoda. Verovatno se vaš sajt rangira za stotine ključnih reči. Nisu sve bitne. Umesto opsesivnog praćenja pozicije svake fraze, mnogo je bolje da pratite samo nekoliko bitnih upita koji vam donose najveću količinu konverzija i prihoda. To su reči koje želite da budu "prve na Guglu".

Pozicije novih ključnih reči. Tržište se konstantno menja. Pogrešno je oslanjati se samo na poznate, stare ključne reči. Korisnici uvek imaju nešto novo što traže, a što je blisko vašem poslovanju. Zbog toga se preporučuje da pratite tržište, objavljujete aktuelne sadržaje i radite na dobijanju dobrih pozicija na sve te nove ključne reči. Tako ćete biti nekoliko koraka ispred konkurencije, ostaćete u skladu sa dešavanjima u vašoj niši i brže ćete uspeti da privučete potencijalne klijente.

Rast organskih impresija. Ako imate prikaze na Guglovim rezultatima pretrage, onda ste uvek ispred očiju vaše ciljne grupe. Ovo je sekundarna metrika, ali je korisno da je pratite. Rast prikaza implicira da se vaš brend/sajt nudi korisnicima kada traže informacije na Guglu.

Graphical user interface, application

Description automatically generated

Organski CTR (click-through-rate) za bitne ključne reči. Ovo je odnos klikova i prikaza. Ako uvećate CTR, to onda znači da za istu količinu prikaza dobijate više poseta. Praćenje ove metrike ukazuje na to da je prikaz vašeg sajta na Guglu primamljiv korisnicima i da oni žele da vas posete. Postoji korelacija između title i description tagova i CTR-a. Što bolje napišete title i description, to ćete biti uočljiviji na prikazu rezultata pretrage na Guglu.

3. Metrike za proces izgradnje linkova

Procenat uspešnosti stupanja u kontakt sa vlasnicima sajtova. Stupanje u kontakt sa vlasnicima sajtova i dogovaranje objave blog članaka je metoda koja donosi linkove visokog kvaliteta.

Logično je da želimo više pozitivnih odgovora na predlog saradnje. Zato preporučujemo da merite uspešnost i konstantno unapređujete ovaj proces. Pokušajte da pronađete relevantnije sajtove, vlasnicima pristupite na personalizovan način ili ponudite članke većeg kvaliteta.

Ukupan broj dobijenih linkova. Pratite link metrike SEO alata i trudite se da vaš sajt dobija više linkova. Naravno, uvek gledajte da su ti linkovi sa izvora jačeg autoriteta. Generalno je pravilo da kvantitet linkova nije presudan za SEO, ali se u praksi pokazalo da na račun veće količine linkova sa većeg broja domena brže dobijate skok pozicija.

Svakako, kvalitet linkova je uvek dominantan faktor za merenje uspešnosti aktivnosti građenja linkova. Nikako vam ne preporučujemo da zarad količine pribegnete linkovanju sa takozvanih „farmi linkova”. To su mesta na kojima se link lako unese, ali su, nažalost, pogođena spamom i sadržajima diskutabilnog kvaliteta. Definitivno ne želite da se link ka vašem sajtu nađe u takvom društvu.

Broj linkova ka unutrašnjim stranama sajta. Vaša početna strana će biti najčešće linkovan resurs. Međutim, početna strana ne može da se rangira na sve ključne reči koje su vam bitne. Bilo bi odlično kada bi i unutrašnje stranice sajta dobijale "SEO snagu" putem linkova sa drugih domena.

Taj odnos "home vs deep" linkova ukazuje Guglu da imate prirodan link dosije i da ne postoje šabloni u raspodeli linkova. Spoljni linkovi koji upućuju na veliku količinu strana vašeg sajta su garant dugotrajnosti i postojanosti visokih pozicija ključnih reči za koje se rangirate.

4. Merenje korisničkog iskustva

Brzina učitavanja bitnih stranica. Nedopustivo je da korisnici čekaju da se stranice vašeg sajta učitaju. Ako umesto sadržaja ispred sebe vide samo beo ekran, onda je velika verovatnoća da će odustati od čekanja i napustiti vaš sajt. Pada u vodu sav trud da se visoko pozicionirate na ključne reči koje donose posete tim stranicama. Savet je da redovno testirate i optimizujete brzinu otvaranja stranica.

Vreme provedeno u toku posete. Veoma bitna metrika korisničkog iskustva jer vam daje podatke o kvalitetu sadržaja. Jedna je stvar zadovoljiti algoritam i ostvariti visoke pozicije, a potpuno druga stvar zadovoljiti živu osobu koja posećuje sajt i konzumira vaš sadržaj. Ako u alatima za analitiku poseta vidite da korisnici provode svega nekoliko sekundi na vašem sajtu, onda definitivno vredi analizirati da li je vaš sadržaj/ponuda u skladu sa očekivanjima tržišta.

Bounce rate bitnih stranica. Bounce rate predstavlja podatak o procentu poseta koje pregledaju samo jednu stranicu vašeg sajta. To je gruba definicija. Malo finija bi bila da, osim pregledanja samo jedne stranice, ti korisnici ne čine nikakvu akciju na vašem sajtu. Jasno je zašto želimo da umanjimo vrednost za bounce rate.

Ovo je još jedna metrika koja pokazuje kakav je kvalitet rada digitalne marketing agencije ili SEO konsultanta. Čemu stotine organskih poseta ako je bounce rate visok? To znači da dobijate skoro pa bezvredan saobraćaj.

5. Brend metrike

Procenat brendiranih ključnih reči u odnosu na sve ključne reči. Zamislite situaciju u kojoj ste se pozicionirali u svesti ciljne grupe do te mere da oni više ne kucaju opšte ključne reči već direktno naziv vašeg brenda. Za te upite nema konkurencije. Oni ne žele druge sajtove nego baš vas.

Broj konverzije na brendirane ključne reči. Ova metrika je u vezi sa prethodnom. Pokazatelj je da korisnici guglaju naziv vašeg brenda onda kada su spremni na konverziju. Ako vidite da postoji rast fraza koje u sebi sadrže ime vaše kompanije u procesu izvršenja konverzije, onda budite sigurni da radite odličan posao.

Reputacija na prvoj strani Gugla na brendirane upite. Ako korisnici pretražuju naziv vašeg brenda, onda bi bilo veoma dobro da svi prikazani rezultati o vama govore u pozitivnom ili neutralnom tonu. Najmanje vam je potrebno da se prikažu komentari koji na negativan način portretišu vašu firmu. Predlog je da pratite kakav je sentiment javnosti na brendirane upite i da radite na jačanju stranica koje o vama govore u pozitivnom i neutralnom kontekstu.

Zaključak

Nadam se da ste i sami uočili da SEO pokazatelji mogu biti varljivi. Rast organskih poseta ne mora da sa sobom donosi rast prihoda. Rast prihoda ne mora da ukazuje na profitabilnost. Visoke pozicije ključnih reči nisu garant kvalitetnog korisničkog iskustva.

Zato problematici merenja SEO učinka pristupite posvećeno i otvorenog uma. Ne dozvolite da vas pozitivni rezultati sa jedne strane zaslepe i spreče vas da vidite eventualne manjkavosti sa druge strane.

Postavite sistem tako da imate jasan pokazatelj napretka vašeg sajta i onlajn poslovanja u odnosu na vaše šire kompanijske ciljeve.

FacebookLinkedinEmail