Cilj QR kodova je bio da se osmisli precizan i jednostavan način praćenja procesa proizvodnje automobila. Bilo je potrebno da se napravi kod koji može da sadrži tekst i brojeve.
QR je skraćenica od quick response, odnosno brzi odgovor.
Kako je tehnički opisano, QR kod je „bar-kod na steroidima”. Za razliku od običnog bar-koda koji ima zapis u horinzontalnom nizu, QR kod sadrži informacije u horinzontalnom i vertikalnom nizu, što omogućava da se pohrani više stotina informacija.
Firma Denso Wave odlučila je da ne naplaćuje licence za korišćenje QR koda, omogućavajući tako široku primenu tehnologije koju je razvila.
QR kod je 2000. godine zvanično priznat od strane Međunarodne organizacije za standardizaciju (ISO), pod oznakom međunarodnog standarda ISO/IEC 18004:2000.
Primena QR kodova
QR kodove je od Japana najpre prihvatila Južna Koreja, koja je počela široku primenu, uključujući marketing, logistiku i plaćanja.
U Kini su QR kodovi najširu primenu pronašli u mobilnim plaćanjima, posebno zahvaljujući aplikacijama kao što su Alipay i WeChat Pay.
U Evropi i Americi primena QR kodova u širem smislu je počela razvojem mobilnih telefona i tehnologije.
U Srbiji je prava ekspanzija korišćenja QR kodova registrovana za vreme pandemije kovid-19.
U ugostiteljskim objektima sve je češća situacija da je meni u obliku QR koda koji je potrebno skenirati da bi se izabralo piće ili jelo.
Na svakom računu struje, infostana, telefona postoji QR, koji umnogome olakšava plaćanje prvenstveno tako što eliminiše mogućnost greške pri kucanju tekućeg računa primaoca uplate, poziva na broj ili nekog drugog važnog elementa računa.
U marketingu je veoma široka primena QR kodova, kao što je slanje posetilaca na sajt preko onlajn i oflajn reklamnog materijala, učestvovanje u nagradnim igrama, onlajn kupovine karata za događaje, praćenje učinkovitosti marketinških kampanja.
Pravljenje QR koda
Postoje besplatni i plaćeni servisi preko kojih možete sami da napravite QR kod. Plaćeni servisi imaju više mogućnosti, kao što je dinamički QR tj. onaj koji ima mogućnost menjanja URL adrese na koju vodite osobu koja skenira, negativna strana plaćenog servisa je ta što ukoliko prestanete da plaćate servis, URL će prestati da bude aktivan i skeniranje QR koda neće vodi nikuda.
Ukoliko vam nije potreban dinamički QR, u alatu QR Code Monkey možete da pravite kodove koji su besplatni, nemaju vremensko ograničenje trajanja, niti ograničenje u broju skeniranja.
Takođe, QR kodove napravljene u ovom alatu dozvoljeno je besplatno koristiti u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne.
Prvi korak jeste da ubacite URL na koji će otići osoba koja je skenirala vaš kod. Preporučujemo da URL obogatite informacijama, kako biste u analitici pratili koliki je učinak imao konkretan QR, tako što ćete napraviti UTM tag.
U drugom koraku imate mogućnost da odaberete boju šare i pozadine.
U trećem koraku možete da dodate svoj logo ili odaberete ikonicu koja odgovara vašoj nameni.
Sledeća opcija koja je dostupna jeste da malo utičemo na dizajn, na način da odaberemo šaru, izgled „okaca” i njihove unutrašnjosti.
Svaki put kada napravite neku promenu, potrebno je kliknuti na ”Create QR”, kako biste videli izgled koda pre preuzimanja.
Možete pogledati i video-tutorijal kako se u alatu QR Code Monkey jednostavno pravi kod.
Jedan od načina kako možete da podelite veb-stranicu na kojoj se trenutno nalazite jeste da napravite njen QR kod i podelite ga. QR kod stranice se pravi jednostavno, direktno iz pretraživača.
Integrisan QR kod iz pretraživača možete da kopirate i prosledite ili sačuvate na svom računaru.
Nadamo se da vam je tekst bio zanimljiv i koristan i da će QR kodovi naći primenu i u vašem poslovanju.