Od ideje do realizacije - Tehnike za razvoj uspešnih proizvoda

FacebookLinkedinEmail
31.10.2024.
Od ideje do realizacije  - Tehnike za razvoj uspešnih proizvoda
Imati sjajnu ideju je tek početak. Kao što je rekao Tomas Edison – „Ideje bez realizacije su samo halucinacije”. Razumeti da li imate dobru ideju, kao i znati uspešno sprovesti tu ideju u delo je ono što pravi razliku između uspešnih i neuspešnih proizvoda.

Product Discovery tehnike su ključne za identifikaciju korisničkih potreba i osiguravanje da proizvod koji razvijate rešava prave korisničke probleme. Najpoznatije Product Discovery tehnike omogućavaju timovima da otkriju šta korisnici zaista žele, da testiraju ideje pre nego što ulože značajna sredstva, i da razvoj proizvoda optimizuju prema stvarnim potrebama tržišta.

Da li imam dobru ideju za proizvod?

Potvrda toga da je vaša ideja dobra i da je vaš proizvod nešto što krajnji korisnici žele, kao i da ste razumeli da će vaš proizvod zadovoljiti potrebe kupaca pre nego što uopšte krenete da ga razvijate jesu zlata vredne informacije koje bi svako poželeo da ima. Tehnike Design Thinking i Jobs to be Done su dve važne Product Discovery tehnike koje vam pomažu da otkrijete šta vaš proizvod zaista treba da pruži korisnicima.

Design Thinking vodi vas kroz proces empatije, definisanja problema, ideacije, prototipizacije i brzog testiranja, kako biste dobili povratne informacije o svojoj proizvodnoj ideji i stvorili mogućnost da proizvod unapredite u ranoj fazi. Razumeti potencijalne nedostatke ili dobre strane proizvoda, odnosno dobiti odgovor na pitanje da li bi krajnji korisnici koristili vaš proizvod, dragoceno je, posebno na početku, jer može sprečiti promašene investicije, ali i omogućiti da konačni proizvod bude prijemčiviji krajnjim korisnicima.

Jobs to be Done metodologija pomaže vam da sagledate koje poslove korisnici žele da obave, pa im je potreban vaš proizvod, odnosno da razumete zašto bi korisnici zapravo koristili vaš proizvod. Kada ste u poziciji da razumete potrebe krajnjih korisnika i motive koji stoje iza toga, nalazite se u mnogo boljoj poziciji za razvoj proizvoda koji ispunjava te potrebe na pravi način.

Ideja nije vaša, ali se od vas očekuje da je sprovedete?
(IT servisne kompanije)

Nikada ne prihvatate bespogovorno sve što vam klijent kaže. Važno je razumeti stvarne probleme koje treba rešiti, šta je rezultat koji treba da postignemo i koju vrednost on treba da donese. Neretko se dešava da klijenti donose odluke o razvoju proizvoda iza zatvorenih vrata, bez konsultacije sa krajnjim korisnicima o tome kako taj proizvod treba da izgleda, a korisnik je, na kraju dana, taj koji treba da koristi proizvod. Pre početka rada na projektu izrade proizvoda pokušajte da razumete potrebe i zahteve biznisa, ali i potrebe i očekivanja krajnjih korisnika, kako biste bili sigurni da razvijate proizvod koji će zadovoljiti sve te kriterijume. I ovde tehnike Product Delivery pomažu i pružaju alat za ostvarivanje tih ciljeva.

Kroz alate poput 5 Why’s, tehnikom postavljanja uzastopnih pitanja, možete otkriti izvorne potrebe (eng. root cause) i ponuditi rešenje koje zaista ima vrednost.

Komunikacija je ključ uspešnog razvoja proizvoda!

Ideja postaje proizvod tek kada se sprovede u delo. Razvoj ne obavljaju isti ljudi koji su učestvovali u procesu kreiranja ideje i definisanja proizvoda. Da bi osigurali uspešan razvoj proizvoda, veoma je važno da svi učesnici u razvoju proizvoda u potpunosti razumeju potrebe biznisa, potrebe krajnjih korisnika i način na koji je planirano zadovoljenje tih potreba. Kada obezbedite takvu vrstu razumevanja, doprinos koji razvojni tim daje je mnogostruko veći od proste izrade proizvoda. Oni tada učestvuju i u analizi rešenja, prepoznaju eventualne nedostatke u planu, ali su i u mogućnosti da predlože dodatna unapređenja koja, na osnovu svojih pređašnjih iskustava, mogu da primene. Kada svi učesnici imaju zajedničko razumevanje, moguće je lako i jednostavno prepoznati prioritete i definisati „MVP rešenja”, kao i izraditi mape razvoja proizvoda. Product Discovery tehnike pružaju alat za ostvarivanje komunikacije koja za rezultat ima ovakvu vrstu zajedničkog razumevanja od strane svih učesnika.

User Story Mapping tehnika pomaže razvojnom timu da razume potrebe biznisa, prepozna potrebe krajnjih korisnika, kao i da sagleda širu sliku proizvoda i otkrije moguće propuste i nedostatke predloženog rešenja. Impact Mapping omogućava vam da bolje razumete kako vaš proizvod ili inicijativa doprinose poslovnim ciljevima i koje su sve akcije potrebne za ostvarivanje proizvoda, odnosno koje sve funkcionalnosti proizvod treba da ima.

Konačno, uspešan razvoj proizvoda nije moguć bez jasne komunikacije. Kvalitetna komunikacija unutar tima i sa klijentima osigurava da svi rade prema istom cilju.

Najpoznatije Product Discovery tehnike:

  1. Lean Startup pristup (Build-Measure-Learn ciklus)
  • Smanjuje rizik od neuspeha jer se zasniva na kontinuiranom učenju i prilagođavanju proizvodnih ideja potrebama tržišta.
  1. Design Thinking
  • Stavlja korisnika u centar razvoja i pomaže u kreiranju rešenja koja su prilagođena stvarnim potrebama.
  1. User Interviews (Intervjui sa korisnicima)
  • Direktna povratna informacija koja pomaže timu da shvati šta korisnici zaista žele i kako koriste proizvod.
  1. Surveys i upitnici
  • Pomaže u dobijanju širokog pregleda mišljenja i ponašanja korisnika, što može biti dragoceno za donošenje odluka.
  1. Prototyping
  • Omogućava brzo testiranje ideja s korisnicima i prilagođavanje prema njihovim povratnim informacijama.
  1. A/B Testiranje
  • Omogućava precizno merenje uticaja različitih rešenja na korisničko ponašanje.
  1. Impact Mapping
  • Pomaže u identifikaciji ključnih aktera, njihovih uloga i zadataka koje moraju obaviti kako bi proizvod koji ima vrednost bio uspešno isporučen.
  1. Jobs to Be Done (JTBD)
  • Pomaže u razumevanju stvarnih ciljeva korisnika, a ne samo njihovih funkcionalnih zahteva.
  1. User Personas
  • Pomaže timovima da razviju dublje razumevanje različitih segmenata korisnika i kako da kreiraju proizvode koji će im najbolje odgovarati.
  1. User Story Mapping

     

  • Pomaže timu da razume šta korisnicima zaista treba i kako organizovati razvoj funkcionalnosti na način koji reflektuje prioritete korisnika.

Sve ove tehnike pomažu u stvaranju proizvoda koji su prilagođeni potrebama korisnika i koji timovima omogućavaju da smanje rizik od neuspeha kroz bolji fokus na istraživanje i validaciju ideja pre nego što uđu u fazu razvoja. Primenom ovih tehnika na svojim projektima možete unaprediti proces razvoja proizvoda. Srećno!

Vanja Al-Halidi, Product delivery konsultant

Još puno korisnih saveta relevantnih za vaše poslovanje možete pogledati na snimku vebinara:

 

FacebookLinkedinEmail