Glavni rizici u razvoju proizvoda

FacebookLinkedinEmail
25.09.2024.
pitajte.rs vebinar: Glavni rizici u razvoju proizvoda
Svako od nas ima ideje za različite proizvode. One najčešće proizilaze iz nekih ličnih frustracija, problema, potreba koje smo iskusili. Samim tim ne postoje ispravne i pogrešne ideje, samo isplative i neisplative.

Kad kažemo isplative, mislimo na ideje koje, kada se prevedu u proizvode, mogu da kreiraju ne samo prihod, već i profit, i to količinu profita zbog koje se isplati sav rad i trud koji osmišljavanje, kreiranje, plasiranje i prodaja zahtevaju. Tragamo za onom idejom koja ima mogućnost da dalje raste i razvija se na različitim tržištima za različite segmente korisnika.

U današnje vreme, promene na tržištu u gotovo svim industrijama se brzo dešavaju. To zahteva da kao biznis reagujemo brzo na te promene, tj. podrazumeva da naše poslovanje može da se prilagodi onome na šta naiđe.

Isto tako, ta brzina traži kreiranje novih i redovno poboljšanje postojećih proizvoda raznim inovacijama, kako tehnološkim, tako i biznis unapređenjima. Stvaraju se određena očekivanja kod ljudi, što čini da svaki izlazak novog proizvoda, ali i nove verzije postojećeg, postaje rizičan: da li će se investicija isplatiti ili ne.

Razmotrićemo 4 osnovna rizika koja mogu biti najskuplja ukoliko se ostave za kraj procesa –da li je proizvod:

  1. poželjan,
  2. održiv na tržištu,
  3. lak za korišćenje i
  4. isplativ da se napravi.

 

1. Da li je proizvod poželjan?

Proizvodom možemo smatrati bilo šta što donosi kontinuiranu vrednost korisniku.

Ovo bi bila najšira moguća definicija.

Proizvod predstavlja alat za rešavanje nekog problema, obavljanje nekog posla ili zadovoljavanje neke potrebe.

U zavisnosti od toga za šta je proizvod kao alat namenjen, variraju i nivoi njegove neophodnosti, pa samim tim i to koliko je lako zamenljiv ili ne, koliko često ga koristimo, koliko novca smo spremni da damo za njega i sl.

Onog trenutka kada su korisnici spremni da daju novac ili neku drugu valutu, npr. svoje podatke, kako bi koristili proizvod, jasno je da im je taj proizvod potreban i da žele baš njega da koriste.

 

2. Da li je proizvod održiv na tržištu?

Održivost proizvoda na tržištu zavisi od nekoliko faktora:

  • Pokrivanje troškova – može li da zaradi dovoljno da sam sebe isplati i dalje investira u proizvodnju?
  • Kreiranje profita i razvoj biznisa – ima li dovoljno tržišnih prilika da prodaja raste tako da kreira profit i rast biznisa?
  • Konkurentnost – ima li naš proizvod dovoljno jaku ponudu koja će nas odvojiti dovoljno od konkurencije da možemo da se izborimo za procenat tržišta i opstanemo na duže staze?

 

3. Da li je proizvod lak za korišćenje?

Na prvi pogled sigurno vam ovaj kriterijum zvuči prilično bazično da bi bio među većim rizicima.

Lakoća korišćenja proizvoda ulazi kao rizik ukoliko pričamo o kompleksnijim proizvodima.

Ako kažemo ljudima da je naš proizvod šampon za kosu, svi će znati kako da ga koriste. Za takve očigledne kategorije proizvoda lakoća korišćenja ne predstavlja rizik.

Ali ako imamo bilo kakvo odstupanje od očekivanog korišćenja – zamislite šampon za kosu koji ima kao dodatak kapsule koje aktiviraju neko posebno svojstvo šampona – to već zahteva makar neko jednostavno uputstvo, instrukciju za korišćenje.

S druge strane, zamislite da je naš proizvod uređaj za merenje električnog zračenja.

Možda ćete razumeti šta bi trebalo da taj uređaj radi, ali da li ćete znati da ga koristite može zavisiti od vaše stručnosti i upućenosti u domen za koji je predviđen.

Za upotrebu u kućnim uslovima bilo bi koristi od ovakvog uređaja, ali bi vama trebalo možda nešto više edukacije da biste ga koristili, što podiže mogućnost da ga koristite pogrešno, da dobijete pogrešne rezultate i budete nezadovoljni uređajem, što bi se na kraju odrazilo na prodaju.

Ili bismo mogli da porazmislimo o pojednostavljenom načinu korišćenja ovakvog uređaja u kućnim uslovima, gde biste smanjili vreme potrebno da savladate njegovo korišćenje, smanjili mogućnost od pogrešnog korišćenja i nezadovoljstva/nepoverenja u proizvod i kreirali pozitivno iskustvo koje bi vas učinilo promoterom.

Investiranje u istraživanje o lakoći korišćenja proizvoda treba da bude srazmerno njegovoj kompleksnosti i obrnuto srazmerno već postojećem znanju korisnika u tom domenu.

 

4. Da li je proizvod isplativ da se napravi?

„Nemoj da nam bude skuplja dara nego mera!”

Rekli smo da proizvod treba da kreira profit za biznis.

Kako bi se kreirao profit, troškovi treba da budu manji od prihoda.

Već smo razmatrali potencijal našeg proizvoda za zaradu u odnosu na ono što nudi, u odnosu na konkurenciju, u odnosu na to koliko je tržište i segment na koji je plasiran.

Znamo kako bi trebalo da limitiramo troškove oko definisanja, testiranja, kreiranja, plasmana i distribucije proizvoda kako bismo mogli da budemo u plusu.

Posmatrajući konkurenciju i tržište, do sada bi trebalo da razumemo i dinamiku dešavanja u našoj industriji, trendove koji se dešavaju, kao i šta konkurencija radi. Na kakvu hitnost nas svi ovi indikatori navode? Koliko imamo vremena da realizujemo i izbacimo proizvod na tržište?

Uvek postoji više opcija kako možemo realizovati i plasirati naš proizvod:

Možemo razmatrati:

  • Kako ćemo dizajnirati neko rešenje – kompleksnije ili jednostavnije.
  • Koje su mogućnosti i resursi da ga podelimo u manje delove i realizujemo ih u paraleli.
  • Koje delove ćemo napraviti sami, a koje ćemo možda kupiti gotove od trećeg lica.
  • Kakvu ekspertizu imamo u kući, a kakvu moramo da tražimo spolja itd.

Možemo se poigrati različitim scenarijima i za svaki kreirati finansijski pregled.

Upoređivanjem potrošenog vremena i novca/resursa možemo da sagledamo šta ima više smisla u kontekstu troškova za naš proizvod u ovom trenutku u odnosu na potencijalni prihod koji može da kreira, koja od opcija će nas najpre dovesti do profita.

Kreiranjem profita koji možemo dalje da investiramo u proizvod otključaćemo možda sledeći nivo i kreirati novu napredniju verziju.

 

U samom vebinaru prošli smo kroz ove rizike. Kroz konkretan primer ilustrovan je način razmišljanja i jedna od jednostavnijih opcija da se adresiraju neki od rizika.

Prvenstveno smo hteli da prikažemo da, koliko god da sve gore pomenuto zvuči komplikovano, možemo početi od malih koraka i već time unaprediti razvoj našeg proizvoda.

Ana Pegan, Osnivač @ Serbian Product Community

Još puno korisnih saveta relevantnih za vaše poslovanje možete pogledati na snimku vebinara:

 

FacebookLinkedinEmail