Međutim, vlasnici sajtova često veruju da je prilagodljiv dizajn sajta, tzv. responsive sve što je potrebno da bi sajt bio mobile friendly. Ali, stvari zapravo stoje malo drugačije.
Da, ukoliko ovakav sajt podvrgnete Google mobile-friendly testu, on će ga položiti sa odličnim ocenama. Ipak, to samo znači da će se sajt prilagoditi različitim uređajima, odnosno veličinama ekrana. Ali, da bi sajt zaista bio optimizovan za mobilne uređaje, potrebno je i da sadržaji koji su na njemu – slike, tekst, video – budu prilagođeni jer je to ono do čega je posetiocima zaista stalo.
Prema tome, ukoliko vaš sajt nije prilagođen mobilnim uređajima uz samo malo uloženog napora možete postići značajne rezultate. Potrebno je samo da primenite sledeće…
Kreirajte kratke naslove i privlačna otvaranja
Ekrani na mobilnim uređajima su znatno manji nego li oni na računarima i, samim tim, manje je teksta u svakom prikazu. Drugim rečima, osoba koja je putem mobilnog telefona došla na sajt može da vidi samo naslov, ukoliko ne sadrži više od pet reči, i nekoliko prvih paragrafa (odnosno otvaranje). Da bi ostatak sadržaja bio vidljiv, potrebno je skrolovati. Od kakvog je ovo značaja kada je reč o kreiranju sadržaja prilagođenog mobilnim uređajima?
To znači da je neophodno pažljivo odabrati koje su to prve informacije koje će posetilac videti kada dođe na stranicu vašeg sajta. Dakle, neophodno je odmah postaviti „udicu”/mamac?, to jest najznačajniju informaciju koja će čitaoca privući i pogurati da skroluje i čita.
Prema tome, potreban nam je kratak i efektan naslov koji privlači pažnju, dok u otvaranju moramo odmah preći na stvar i naglasiti dobiti koje će potencijalni klijent ostvariti kupovinom onoga što nudimo.
Sve ostale informacije potrebno je rangirati po važnosti i u istom redosledu ih navoditi u daljem tekstu.
Tekst formatirajte u kraće paragrafe
Čitanje dugih paragrafa je zamorno i oni, čak i na desktop monitoru, teško zadržavaju pažnju čitalaca. Na malim mobilnim uređajima ovaj problem postaje još naglašeniji.
Kako biste to izbegli preporuka je:
- Koristite do 3 jasne rečenice po paragrafu.
- Kreirajte paragrafe koji zauzimaju do 4 reda u prikazu na ekranu mobilnog uređaja.
- Iznesite jednu do dve ideje ili činjenice po paragrafu.
Dakle, suština je da sadržaj mora biti lako čitljiv na malom ekranu mobilnog uređaja. Da bi se to postiglo, takođe je preporuka da veličina fonta ne bude manja od 32 pointa i da se koriste boje visokog kontrasta – na primer, bela slova na crnoj pozadini.
Imajte u vidu kako se konzumira sadržaj putem mobilnog uređaja
Način na koji posetioci konzumiraju sadržaj na jednom sajtu razlikuje se u zavisnosti od uređaja koji koriste. Dok ljudi preko računara sadržaj pregledaju sleva nadesno i odozgo nadole (u obliku latiničnog slova F), korisnici mobilnog uređaja sadržaj pregledaju od vrha ekrana nadole, ali umesto slova F, pritom koriste sledećih nekoliko šablona:
- Preskakanje – ukoliko više uzastopnih redova teksta počinje istom rečju, prva rečenica će biti pročitana, a naredna preskočena.
- Puna pažnja – čitanje svake napisane reči, što nije uobičajena praksa i koriste je samo najposvećeniji posetioci.
- Skeniranje – podrazumeva čitanje naslova i međunaslova, dok se paragrafi preskaču.
- Markiranje – posetilac čita tekst samo na onom delu stranice koji mu privuče pažnju tokom skeniranja.
- Fokusiranje – čitalac preskače velike blokove teksta i pažnju poklanja samo nečemu specifičnom što ga interesuje – pozivu na akciju, cenovniku, slici…
Dakle, pažnja osobe koja sajtu pristupa preko mobilnog uređaja je veoma ograničena i zato je potrebno da na svojoj veb-strani istaknete najvažnije stvari. To znači da za međunaslove koristite veći i lako čitljiv font, izbegavate ponavljanje reči i koristite sinonime, odvajate sekcije sa zaokruženim celinama i vizuelno istaknete pozive na akciju, cenu i slične stvari koje zanimaju čitaoca.
Takođe, koristite što kraće rečenice, izbegavajte stručne i komplikovane izraze, ne preterujte sa detaljima i eliminišite iz teksta sve što nije od esencijalnog značaja.
Takođe, dobra praksa je i kreiranje sižea na početku teksta u kome, ukratko, navodite najznačajnije stavke i informacije tako da ih posetilac može videti čim otvori stranicu vašeg sajta.
Koristite vizuale
Budući da se vizuelni sadržaj procesuira čak 600 puta brže nego li tekstualni, korišćenje relevantnih fotografija, videa, infografika zapravo omogućava posetiocima sajta da bolje shvate i prihvate sadržaj koji im prezentujemo.
Pored toga, korišćenje vizuala je odličan način da odvojimo celine na stranici, unesemo raznolikost i učinimo čitavu prezentaciju privlačnijom i zanimljivijom nego li da se na njoj nalazi samo tekst. Međutim, kako bi se ovo postiglo, imajte u vidu da je neophodno da vizuali budu optimizovani za mobilne uređaje kako ne bi zauzimali previše prostora ili usporavali brzinu učitavanja sajta.
PAŽNJA: Imajte u vidu da su dobre fotografije magnet za pažnju posetilaca sajta. Zato je potrebno da u tekstu koji sledi ispod slike odmah navedemo neku vrednu informaciju, budući da će čitaoci tada, najverovatnije, biti fokusiraniji, a time se povećava i verovatnoća da će ove navode pročitati.
Strateški pozicionirajte poziv na akciju
Korisnici mobilnih uređaja očekuju da, na sajtu koji su posetili, brzo pronađu informaciju koja ih interesuje ili im je potrebna. To znači da, nakon što dođu na vašu stranicu i pogledaju tekst, imate samo nekoliko sekundi da im kažete šta je sledeći korak koji je potrebno da učine. U suprotnom, ukoliko ostavite mesta za „prazan hod” ili čitaocu ne bude jasno šta dalje treba da učini, samo propuštate priliku da ostvarite konverziju.
Na sajtu, posetiocima sledeći korak sugerišemo putem poziva na akciju (CTA) – to može biti poziv da ostave imejl adresu, da nas pozovu, izvrše poručivanje ili nešto četvrto, u zavisnosti od cilja koji želimo da ostvarimo.
Već smo spomenuli način na koji ljudi konzumiraju sadržaj putem mobilnog uređaja. Na osnovu toga, poziv na akciju potrebno je da strateški pozicioniramo tamo gde će biti najuočljiviji – na sredinu i pri vrhu gornje ivice ekrana, tako da im prst kojim skroluju pada tačno na naš CTA.
Pritom, potrebno je da poziv na akciju bude vizuelno odvojen od ostatka sadržaja i da u njemu bude jasno i nedvosmisleno navedeno šta je sledeća stvar koju želimo da korisnik uradi. Svakako, potrebno je da se ovde fokusiramo na samo jednu željenu akciju kako bismo isključili mogućnost bilo kakve zabune.
Poslednja kontrola pre objavljivanja
Okej, sve ste optimizovali i prilagodili posetiocima sajta koji dolaze preko mobilnih uređaja. Sada preostaje da, pre objavljivanja, potvrdite da je sve na svom mestu. To možete uraditi tako što ćete proveriti kako sve zaista izgleda.
Najbolja praksa je da pregledate svoj sadržaj pre objavljivanja. Idite u editor svog sajta i pronađite ikonicu koja vam omogućava da pogledate kako stranica izgleda kada se prikazuje na različitim uređajima. Zatim odaberite opciju za tablet i mobilni telefon i utvrdite:
- da li je naslov odgovarajuće dužine
- ima li pasusa koje je potrebno razbiti na manje celine
- koliko je lako skenirati sadržaj
- kako su raspoređeni međunaslovi i da li su relevantni
- postoji li potreba za dodavanjem ili uklanjanjem vizuala
- da li je sadržaj lako čitljiv ili treba povećati font ili razmake
- jeste li napravili jasan CTA koji privlači pažnju.
Ovaj pregled stranice iskoristite i kako biste proverili da li se potkrala neka slovna greška i tek ako je sve u redu, kliknite na dugme „Objavi” i budite sigurni da ste svojim potencijalnim klijentima obezbedili znatno prijatnije korisničko iskustvo i značajno povećali mogućnost ostvarivanja konverzija.