6 koraka ka uspešnoj migraciji sajta

FacebookLinkedinEmail
21.09.2022.
Radomir Basta Migracija sajta
U digitalnom eko-sistemu često možemo čuti izraz „migracija sajta”. Za sajtove koji pate od problema i situacija koje je zahtevaju, njene prednosti su mnogobrojne i često je SEO stručnjaci savetuju klijentima kao jedino rešenje za eventualno bolje pozicioniranje na Guglu i poboljšanje korisničkog iskustva.

Iako migriranje sajta može da poboljša vaše digitalno prisustvo na više nivoa, ovaj proces je često komplikovan i zahteva pažnju, planiranje i stručnost.

Pitate se kako da strateški izvedete migraciju sajta od procesa planiranja do implementacije? U ovom vodiču podsećamo vas na najnužnije korake koje treba da napravite ka migraciji sajta koja ide ruku pod ruku sa vašom SEO strategijom.

Šta je migracija sajta?

Migracija sajta je proces osvežavanja sajta u više aspekata, kao što su domen, URL struktura sajta ili hosting platforma.

Krajnji cilj migracije sajta može biti postizanje bolje optimizovanosti sajta iz ugla organizacije informacione arhitekture i/ili veb-performansi, kao i promena kompletne URL strukture na novu.

Iako zvuči kao nešto što je vašem sajtu potrebno ovog momenta, imajte u vidu da migracija sajta nije jednostavan proces. Ukoliko nije izveden planski, korak po korak, ovaj proces može da znatno kompromituje vaše dosadašnje SEO napore, ugrozi zadovoljstvo vaših posetilaca i, posledično, biznis ciljeve i zaradu.

Koji oblici migracije sajta postoje?

Iz definicije koju smo gore naveli možete zaključiti da je migracija sajta višedimenzionalna aktivnost. U periodu kada se dosta priča o SSL sertifikatima i višim nivoima onlajn zaštite, mnogi migraciju sajta povezuju sa prelaženjem sa HTTP na HTTPS standard. Iako ovo jeste u teoriji jedan od najjednostavnijih i najčešćih tipova migracije sajta, daleko od toga da je jedini. 

Migracija sajta je složena i može da podrazumeva sledeće:

  • Migracije hostinga tj. promena hostinga;
  • Migracije domena − promena naziva domena, uključivanje direktorijuma ili poddomena u URL strukturu, migracija jednog dela tj. sekcije/kategorije sajta. O značaju domena za vaš brend i SEO pisali smo u jednom od prethodnih članaka na domen.rs;
  • CMS migracije − promena CMS platforme ili spajanje više platformi (npr. blog poddomen na eksternom servisu poput Medium-a);
  • Izmena sadržaja sajta dodavanje/uklanjanje/spajanje stranica i sadržaja ili uvođenje novih jezika na sajt;
  • Strukturalne izmene sajta − promene u hijerarhiji i informacionoj arhitekturi sajta.

U ovom delu veoma je bitno da napomenemo da se ove forme migracija sajta mogu izvršiti pojedinačno ili u kombinaciji. Poslednje, koje nazivamo još i hibridnim migracijama, kompleksnije su i, samim tim, zahtevaju dodatnu pažnju i preciznost.

SEO ciljevi pri migraciji sajta

Kod svakog tipa migracije cilj je da se obrati pažnja na nekoliko elemenata. Mi ćemo se fokusirati na one koji su u direktnoj vezi sa vašim SEO ciljevima.

Prvo, i SEO stručnjacima i klijentima za koje rade ključno je da očuvaju organsku vidljivost sajta u rezultatima pretrage na Guglu i drugim pretraživačima. Takođe, veoma je bitno da se u najvećoj meri sačuva dolazni saobraćaj koji je sajt imao pre migracije.

Naravno, nije realistično da očekujete da izvršite migraciju sajta bez ikakvih gubitaka u pozicijama na pretraživačima ili dolaznom saobraćaju. Takve fluktuacije su uobičajena pojava u ovakvim situacijama, a ono što možete da uradite jeste da smanjite potencijalne rizike i veće negativne posledice pri implementaciji novog rešenja.

Kako da izvršite migraciju sajta a da ne ugrozite SEO?

Sada kada znamo šta sve migracija sajta podrazumeva i koji su njeni potencijalni izazovi iz SEO ugla, vreme je da prođemo kroz osnovne korake koje ovaj proces treba da sadrži kako bi se smanjili rizici.

  • Prikupljanje podataka o trenutnom stanju sajta

Pre same migracije, potrebno je da uradite detaljnu proveru trenutnog stanja sajta.

Možete početi od krol (crawl) alata, kao što je Screaming Frog. Ovo je idealna prilika da utvrdite trenutno stanje vašeg sajta, a poslužiće vam i kao odskočna daska za mapiranje starih URL adresa na nove.

Veoma je važno da uradite detaljnu inspekciju trenutne i željene arhitekture sajta, pristupa posetilaca, načina na koji korisnici koriste sajt, kao i da utvrdite koliko je sajt pristupačan botovima (web crawler-ima) koje šalju Gugl i drugi pretraživači. Neka od ovih saznanja će vam dobro doći tokom procesa migracije.

  • Napravite kopiju sajta

Da biste mogli da testirate sve promene na sajtu, potrebno je da prvo napravite testnu kopiju sajta kako ne biste kompromitovali trenutni sajt. Testna lokacija se može nalaziti, na primer, na posebnom domenu ili poddomenu kako biste mogli da uporedite novi sajt sa postojećom verzijom. Ukoliko koristite CDN, ne zaboravite da je podesite za test lokaciju.

Takođe, bitno je i da sprečite pretraživače da indeksiraju vaše nove stranice pre nego što završite migraciju u potpunosti kako ne bi došlo do duplikacije indeksiranog sadržaja i problema koji idu sa tim. To možete da uradite na više načina, kao što su korišćenje fajla robots.txt, taga noindex, ili zaštite putem HTTP autentifikacije.

  • Testirajte nova rešenja

Pre nego što lansirate novu verziju sajta, potrebno je da uradite sledeće:

  • Obratite pažnju na potencijalne tehničke greške, koje možete razotkriti putem raznih alata za SEO audit.
  • Da li pretraživači mogu da lako pristupe sajtu? U ovoj fazi, potrebno je da uradite tech SEO audit, pri čemu se krol alatima utrvrđuje da li postoji problem sa pristupom krolerima.
  • Ukoliko kupujete nov domen, prethodno proverite da li je penalizovan od strane Gugla. To možete uraditi putem alata Google Search Console i njegovog izveštaja Manual Actions.
  • Testirajte performanse servera. Gugl će morati da prođe kroz nov sajt iz početka, a cilj vam je da se to realizuje što je moguće brže. Ukoliko se stranice sporo učitavaju, botovima će biti potrebno više vremena da prođu kroz novi sajt iznova. Ovo je posebno bitno za veoma velike sajtove poput oglasnika ili medijskih sajtova sa dosta članaka. Ovo se ne odnosi isključivo na botove, već i na obične posetioce. Niko ne voli spor i/ili težak sajt koji troši dosta interneta, pogotovo na mobilnim uređajima gde su konekcija i količina interneta u paketima često ograničeni.
  • Ukoliko je potrebno, implementirajte redirekcije starih URL adresa na nove.
  • Napravite krol novog sajta kako biste bili sigurni da ne postoje kritični problemi koje ste prevideli.
  • Kao poslednji korak, implementirajte Gugl analitiku na novi sajt.
  • Redirekcija URL adresa

Kada govorimo o URL adresama na vašem sajtu, ukoliko nameravate da pravite veće izmene URLstrukture, potrebna su vam preusmerenja (redirekcije). Ona pretraživačima i posetiocima govore da se adresa vaše veb-stranice promenila, da je uklonjena, pa čak i da je promenjen domen i da se alternativa nalazi na novoj adresi. Na taj način ćete Gugl i posetioce sajta usmeriti sa starih URL adresa na nove. 

Drugim rečima, možemo reći da su redirekcije ključne po SEO, kao i za opšte korisničko iskustvo u kontekstu migracija.

Sa stanovišta korisničkog iskustva, ovaj korak igra veoma značajnu ulogu. Bez redirekcija svako ko bi posetio stranicu koja je pomerena ili obrisana, video bi grešku 404. Takvi pehovi često izazivaju frustraciju korisnika i, naravno, često se ne završavaju željenim konverzijama.

Bilo koja forma nepravilnih preusmeravanja (302, meta refresh, Javascript redirekcije) ili nefunkcionalnih URL adresa na vašem sajtu mogu da zadaju težak udarac vašoj opštoj SEO strategiji. Iz perspektive SEO stručnjaka, vi ne želite da izgubite svu istoriju, saobraćaj, linkove i autoritet koje su vaše stare stranice izgradile. Pravilnim redirekcijama, vi govorite Guglu gde da reatribuira/ponovo pripiše te signale.

Da biste primenili redirekcije URL adresa, treba da uradite sledeće:

  • Napravite listu postojećih URL adresa na vašem sajtu kako biste ih povezali sa adresama novog sajta. Potrebno je da izvučete najvažnije (idealno, sve) stranice iz aspekta sadržaja, linkova i saobraćaja. Tu vam mogu pomoći mnogi alati, kao što je Guglova Search Console (identifikuje sve indeksirane stranice), Gugl analitika (za pretragu stranica koje imaju saobraćaj), Backlink Analytics (za stranice sa linkovima) itd.
  • Pronađite URL adrese koje zahtevaju redirekcije. Suština je da  korisnike usmerite ka stranicama koje ispunjavaju njihove prvobitne namere pretraživanja. Ukoliko ne postoji ta povezanost, rangiranje veb-stranica (Page Rank) i saobraćaj neće biti preslikani na novu adresu.
  • Mapirajte sve stare URL adrese na nove u nekoj tabeli.
  • Napišite redirekt pravila za vaš veb-server za svaki URL pojedinačno ili, ako postoji neki šablon koji URL prati, pravila koja redirektuju čitave grupe URL adresa.
  • Strateški pristupite procesu migracije sajta

Posle pripremne faze i mapiranja URL adresa, vreme je za migraciju sajta. Ovo su koraci koje treba da preduzmete:

  • Uradite bekap sajta kako biste mogli da lakše rešite probleme u slučaju da nešto ne krene po planu.
  • Ako je moguće, migrirajte kompletan sajt umesto deo po deo. Kada migrirate veći broj sekcija serijski, veće su šanse za pravljenje grešaka i pravi se veća konfuzija sa Guglovim razumevanjem promena.
  • Ukoliko se sajt migrira na novi domen, eliminišite ograničenja koja ste postavili na njemu kako biste ga učinili vidljivim za korisnike i pretraživače. Ukoliko se radi na testnom poddomenu i zadovoljni ste rezultatom, sadržaj poddomena treba kopirati na server ili direktorijum koji će se koristiti za serviranje finalne verzije sajta.
  • Ažurirajte DNS podešavanja ukoliko se migrira domen.
  • Zatražite promenu domena u Google Search Console (Change of address tool) ili otvorite novi nalog kako biste Guglu omogućili da indeksira vaše nove URL adrese i sprečili da izgubite svoje pozicije u rezultatima pretrage.
  • Omogućite i testirajte redirekcije novim krol procesom, ukoliko to već niste uradili.
  • Priložite u Google Search Console sajt mape koje sadrže nove URL adrese. Na taj način informišete Gugl o novoj URL strukturi.
  • Ažurirajte sve linkove. Kontaktirajte administratore sajtova koji su linkovali ka vašem starom sajtu i zamolite ih da izmene link. Takođe, uradite detaljnu analizu internih linkova. Isto pravilo važi i za reklame − uverite se da linkuju ka vašim novim stranicama.
  • Ako ste prethodno napravili disavow listu (dokument kojim se od pretraživača traži da zanemari linkove sa neželjenih i problematičnih sajtova) u Google Search Console, moraćete da je ponovo dodate ukoliko ste prešli na novi domen.
  • Dalji koraci

Kao i za bilo koju drugu oblast digitalnog marketinga, i za migraciju sajtova važi jasno pravilo − to što ste uspešno uneli željene izmene ne znači da ste završili sav posao. Sve ove stavke koje smo naveli gore i dalje predstavljaju samo deo procesa. Dobar deo se odnosi na monitoring i analitike u periodu posle lansiranja novog rešenja.

To podrazumeva praćenje performansi sajta, dolaznog saobraćaja, kao i ponovna testiranja novog sajta kako bi se redukovale potencijalne status greške (npr. 404) nastale pri migraciji i uradila konačna provera on-page elemenata na sajtu. 

Zaključak

Prečica ka uspešnoj migraciji sajta leži u planiranju procesa korak po korak. Iako ovo zvuči previše očigledno, baš na ovom delu mnogi prave greške. Problemi pri migraciji se obično ogledaju u potcenjivanju količine posla i napora potrebnih za migraciju sajta, kao i stručnosti neophodne kako bi se ovaj proces izvršio bez većih problema.

Imajte u vidu da se ponekad i najjednostavnije migracije sajtova mogu zakomplikovati. Znate kako se kaže – nadajte se najboljem, ali pripremite se za najgore.

Zato je veoma važno da angažujete stručnjake - UX dizajnere, SEO eksperte, stručnjake za pisanje sadržaja itd. Na osnovu saznanja navedenih gore i konsultacija sa ekspertima u ovoj oblasti, lakše ćete postaviti realne ciljeve i izgraditi strategiju migracije koja ih podržava.

FacebookLinkedinEmail