Најзад сте се одлучили да се посветите вашем сајту и да унапредите његов учинак на претраживачима? Ускоро ћете остварити скок на више позиције у резултатима претраге, добити већи прилив посета и увећати број клијената или побољшати продају ваших производа и услуга.
Већ смо раније представили SEO факторе који позитивно утичу на процес позиционирања сајта на Гуглу, попут писања квалитетног садржаја, постављања сајта на неки од националних домена (.rs ili .срб) или изградње долазних линкова, а овим текстом вам приказујемо методе за анализу сајта.
Приметан скок на Гуглу се добија ако целом послу оптимизације приступите плански. У наредних неколико пасуса следи опис најбитнијих корака.
Истраживање кључних речи
Ово је корак који може да одлучи да ли ћете успети или нећете. Ако се фокусирате на речи које нико не тражи, онда нећете добити посете. Ако се фокусирате на речи које се много траже, па су стога конкурентне, онда нећете моћи да достигнете високе позиције, и опет ћете остати без саобраћаја. Савет је да урадите свеобухватну анализу питања, фраза и кључних речи које претражује ваша циљна група, да их сегментирате по приоритетима и направите план напада. Сам поступак није превише компликован и у процесу вам могу помоћи многобројни SEO алати.
Анализа трендова
Неке кључне речи се траже током целе године, док друге имају сезонски карактер. За ваш бизнис је важно да знате да ли ћете се рангирати за тзв. евергрин фразе, или ћете константно јурити позиције на речи које су актуелне на краћи период.
На примеру изнад видимо анализу броја месечних претрага за неколико кључних речи. Уједно видимо промене у трендовима за фразу „полице за књиге“. Претраге нису уједначене током године већ постоји раст тражње у току јула и августа.
Истраживање намера корисника
Гугл најбоље зна какву намеру има корисник када тражи неку кључну реч. Да ли жели да се информише, да купи производ/услугу или да пронађе компаније и појединце у онлајн или офлајн свету. За било коју од ових намера (informational, transactional, navigational intent) Гугл даје оптималне резултате претрага.
Тако, на пример, Гугл зна да је за упис „канцеларијске столицеˮ најбољи резултат мапа са локацијама фирми које се баве продајом столица. Шта то говори вама? Битније је да имате добро оптимизован Google My Business налог него да пишете комплексан садржај на тему канцеларијских столица.
За све ваше најбитније кључне речи и фразе погледајте како изгледају резултати претраге и направите план напада. Неке фразе траже текст, неке видео-снимак, неке позицију на мапи.
Истраживање конкуренције
Коришћењем алата лако можете видети на које се све кључне речи рангира ваша конкуренција, а на које плаћа огласе. Урадите скенирање десетак конкурената и сигурно ћете пронаћи фразе које вам иначе не би биле у фокусу.
Истражите оцене корисника, примедбе, похвале, позитивне и негативне коментаре које добија ваша конкуренција. На тај начин се додатно упознајете са вашом циљном групом и откривате шта они очекују од конкуренције, па самим тим и од вас.
Да ли имамо садржај за најбитније кључне речи?
Ово је једноставан корак. У једној табели поред сваке речи ставите коментар о томе да ли је потребно писање садржаја или је кључна реч већ покривена.
За које речи се сада рангирате на резултатима претраге?
Овај корак је у директној вези са претходним. Једна анализа овог типа помаже вам у одређивању приоритета при одабиру кључних речи за које ћете креирати садржај или унапређивати позиције.
- Пример 1: Имате садржај и већ сте на врху прве стране. Та кључна реч је ОК.
- Пример 2: Имате садржај, али сте на другој, трећој страни Гугла. Радите на архитектури сајта, линковима и мета подацима.
- Пример 3: Немате садржај и нисте на Гуглу. Наравно, овде је приоритет израда садржаја.
Да ли сајт поседује XML мапу сајта?
XML мапа је документ који предамо Гуглу преко алата Search Console који помаже претраживачу да брже дође до свих страница нашег сајта. Гуглу је лакше да прати промене у овом фајлу него да пописује садржаје директним проласком кроз линкове сајта.
Требало би да се XML мапа често ажурира и, наравно, да је предата и доступна претраживачу.
На примеру овог сајта видимо да је предато нешто више од 1.400 страница у XML мапи и да девет страница има грешку, а да је Гугл изузео само 24 странице.
Да ли директиве robots.txt и meta robots блокирају приступ садржају?
Контрола процеса пописивања (crawling) и стављања у Гуглову базу (индексирање) врши се помоћу директива robots.txt или meta robots. Често се догоди ситуација да се грешком поставе лоша правила која спречавају претраживаче да несметано пролазе кроз сајт. Корисно је погледати каква је ситуација по овом питању и елиминисати евентуална правила која ремете процес пописа и индексирања битних садржаја.
Унутрашњи мртви линкови или редирекције
Мртви линкови који воде на странице 404 су сасвим нормална појава на сваком сајту. Ствари се мењају, бришу... и често се догоди да неки садржај буде недоступан. Корисно je повремено проверити постојање мртвих линкова и редирекција, посебно ако недоступни садржаји имају долазне линкове са других сајтова. Ако та SEO снага остане на страни 404, онда ће се једноставно изгубити, што за SEO перформансе сајта није добро.
Интерно линковање и број кликова од насловне до других битних страница сајта
Већа количина ауторитета и снаге вашег сајта налази се на насловној страни. Насловна добија највећи број долазних линкова, и она ту своју снагу може интерним линковањем да пренесе даље у дубину сајта. Ако се ваш битан садржај налази на три, четири или више кликова од насловне стране, онда неће добити велику количину SEO снаге. Такође, такав садржај ће бити далеко од очију посетилаца јер велики број кликова имплицира комплекснију структуру сајта и отежано проналажење жељеног садржаја.
Унапредите интерно линковање и обезбедите што краћи низ кликова од насловне стране до битних страница сајта, што ће вам помоћи да остварите боље SEO резултате.
Како су написани мета подаци?
Meta title и meta description имају огроман утицај на SEO учинак. Добар наслов ће нас рангирати на резултатима претраге, а добар опис привући пажњу и призвати клик корисника на наш садржај, а не на садржаје конкуренције. Проверите ваше наслове и описе и утврдите да ли имају битне кључне речи прилагођене садржају страница.
Каква нам је брзина учитавања битних страница?
Брзина учитавања је фактор рангирања како за десктоп тако и за мобилне резултате. Помоћу алата за анализу брзине можемо проверити наше најбитније странице и установити шта све успорава учитавање. Можда имате превелике слике, можда непотребно учитавате вишак CSS и JavaScript скрипти... Уз одређене интервенције и побољшања брзине сигурно ћете добити већи степен конверзије, испуњење ваших битних циљева и боље позиције на Гуглу.
На слици изнад видимо које је све сугестије предложио алат Google Site Speed Insights. Након што ваш програмер одради измене, сајт ће се брже учитавати.
Да ли сајт има појаву дуплог садржаја?
Гугл не воли да константно анализира један те исти садржај. Без обзира на то да ли се налази код вас на сајту или се исти текст приказује широм интернета, Гугл ће дупликате игнорисати. Због тога је корисно да проверите да ли се којим случајем ваш садржај може пронаћи на две или више веб-адреса. Ако је то случај, онда примените правило canonical или неки други метод елиминације дуплог садржаја.
HTTPS
Корисници и претраживачи поклањају веће поверење сајтовима који су безбедни. Гугл се чак изјаснио да даје благу предност у позицијама оним сајтовима који имају SSL. Зато је корисно да проверите да ли су сви захтеви ка серверу под HTTPS протоколом, а уколико нису, да то подесите.
Како изгледа досије долазних линкова нашег сајта?
Ако имате сајт старији од пар месеци, онда сте сигурно добили или изградили одређен број линкова са других сајтова који упућују ка вама. Они вам дају SEO снагу и помажу претраживачима да оцене квалитет вашег сајта. Већи број и квалитет долазних линкова доноси боље позиције на резултатима претраге.
Зато је штета да линкови долазе на стране које сте временом обрисали. Препорука је да направите листу долазних линкова да бисте знали које стране морате да редиректујете ако у процесу редизајна сајта будете желели да мењате URL-ове.
Закључак
Ова детаљна SEO анализа сајта помаже вам да видите тренутно стање сајта, али и стање на тржишту. Знаћете шта ради ваша конкуренција, а шта ваши корисници. Коначно, моћи ћете да направите стратегију наступа која гарантује више посета са претраживача, а уједно и боље пословне резултате настале услед веће продаје ваших производа или услуга.