
Копирајтинг је усмерен ка продаји, односно навођењу потенцијалних клијената да изврше куповину. Маркетинг садржај пак служи да привуче пажњу публике, покаже јој да разумемо шта је то што је мучи и да докаже да можемо решити њене проблеме.
Ипак, то не значи да ове две врсте маркетинга немају додирних тачака. Напротив. Како би контент маркетинг постигао што јачи ефекат, можемо га обогатити и допунити неким доказаним копирајтерским триковима.
Добар наслов злата вреди
Ако питате било ког копирајтера колико је за један продајни текст важан наслов, рећи ће вам да, ако је наслов лош, нико неће прочитати текст.
Ствари стоје потпуно исто и када је реч о маркетингу садржајем. Ма колико сјајан текст да сте написали, ако сте му дали нејасан наслов, он једноставно неће привући пажњу публике.
Истина је и обрнуто – уколико креирате врхунски наслов, чак и када је текст релативно лош, он ће ипак привући пажњу читалаца и измамити им клик. Уосталом, најбољи доказ за то јесу тзв. кликбејт наслови. Међутим, имајте у виду да уколико је наслов добар а текст лош, публику можете разочарати и изгубити њено поверење.
Дакле, заборавите на генеричке наслове у којима само износите неку констатацију. Будите креативни и пустите машти на вољу како би ваш наслов заиста привукао пажњу читаоца, на пример, тако што ће пружити неко обећање, истаћи неку добит или, зашто да не, чак бити и мало провокативан.
О томе на које начине лако можете направити добар наслов прочитајте у тексту Како да лош наслов претворите у добар + 7 шаблона за сјајан наслов.
Будите јасни и директни
Коришћење двосмислених израза, игре речи, доскочица, шала и метафора може вам се чинити као одличан начин да обогатите свој блог текст и учините га занимљивијим за читање. Међутим, иако вама ово може бити забавно, то не значи да ће и публика делити ваше мишљење.
Искусним копирајтерима добро је познато да превелика употреба оваквих језичких бравура лако може довести до збуњивања читаоца или померања његове пажње са теме којом се бавимо.
Да не схватите погрешно, убацивање понеког „фазона” јесте пожељно, али само колико да „посолите” свој текст. На овај начин читаоцима заиста пружате забаван предах и прилику да се одморе пре наставка читања. Међутим, било какво претеривање готово сигурно ће имати негативне последице које се могу манифестовати чак и одласком са сајта.
Пронађите и презентујте своју „велику идеју”
Интернет је препун контент маркетинг текстова у којима се набраја мноштво голих чињеница кроз монотоне реченице. Зато не чуди што су људи који стоје иза оваквих сајтова они који говоре како маркетинг садржајем „не даје резултате”.
Копирајтери знају да публика не воли досадне текстове и да људи читају само уколико у написаним редовима препознају себе и вредности које су им блиске, или проналазе забаву и решење за проблем који их мучи.
Дакле, када креирате текстове за контент маркетинг, немојте бити само још један сајт међу многима. Уместо тога, читаоцима пружите информације на занимљив и маштовит начин, тако да је текст питак и лак за конзумирање. И што је још важније − потрудите се да све то учините у оквиру „велике идеје”.
А шта је заправо „велика идеја”?
„Велика идеја” је оно што вас мотивише да радите оно чиме се бавите, сан који остварујете, а који доноси неку добробит публици. Добре примере „велике идеје” можемо пронаћи код компаније Епл. Рецимо, њихова кровна „велика идеја” гласи: Think different (размишљај другачије) и она се провлачи кроз сваки њихов текст, рекламу, презентацију и било који контакт са купцима. Када је ова компанија презентовала свој ајпод, то није учинила наводећи да је то најбољи MP3 плејер на тржишту који има толико и толико меморије и батерију која држи оволико дана. Сасвим супротно. Искористили су „велику идеју” формулисану у реченици: „1.000 песама у вашем џепу”, показавши да размишљају другачије.
И да, тачно је да није увек лако пронаћи „велику идеју”. Међутим, уколико се потрудите да је откријете, не само да ћете креирати бољи маркетинг садржајем, већ ће и читав ваш бизнис бити подигнут на виши ниво.
Ништа без помног истраживања
Основа доброг копирајтинга јесте темељно истраживање онога о чему се пише. Ово је на занимљив начин представљено у филму „Шта жене желе” са Мелом Гибсоном у главној улози лика Ника Маршала. Наиме, Маршал добија задатак да креира рекламну кампању за производе за жене. Како би се што боље упознао са одабраним производима, Маршал једне вечери ставља руж, маскару, облачи најлон чарапе… све да би што боље схватио циљну групу којој се обраћа и разумео како се жене осећају.
Према томе, пре него што напишете текст за свој контент маркетинг, неопходно је да, што се каже, уђете у ситна цревца и сазнате што више о теми коју обрађујете.
И не, није довољно да само прогуглате шта је конкуренција већ писала и то мало „прежваћете”. На овај начин можете само пронаћи информације које су публици већ познате, а нико не жели да слуша исту причу по стоти пут. Слободно консултујте стручну литературу и изворе који нису свима познати како бисте ствари сагледали из нове перспективе и публици пружили нешто што је заиста ново и корисно.
Неписано правило гласи да вам је потребно да прикупите макар три пута више информација него што вам је потребно да напишете текст.
Не пишите текстове који ће се допасти свима
Прво, ово није могуће учинити јер, како стара пословица каже: Свету се не може угодити.
Друго, ако се трудите да текст прилагодите свакоме, велика је вероватноћа да ћете, на крају, добити безличне реченице и засигурно нећете моћи да све представите кроз призму „велике идеје”.
Када копирајтер пише продајни текст, он се обраћа тачно одређеној циљној групи која има потребу за производом или услугом о којој се говори. Потпуно је иста ситуација и у контент маркетингу.
Ако пишете блог текст, онда то чините за оне људе који су жељни да чују шта имате да кажете. Зато је неопходно да се упознате са својом циљном групом и схватите које проблеме и жеље има, на који начин комуницира, каквим језиком и изразима се користи, који тон обраћања јој је пријемчив, шта куца у претраживач када тражи оно о чему говорите… Што више информација прикупите, то ће вам бити лакше да креирате текст за свој маркетинг садржајем који ће ваша публика обожавати.
Дефинишите шта желите да постигнете
За копирајтерски текст који нема јасну сврху (на пример, поручивање производа о коме се пише), слободно можемо рећи да је безвредан. То је нешто што је потребно применити и код контент маркетинга.
Текст који пишете треба или да пружи неку корист читаоцима или да их стимулише да предузму неку акцију. То, на пример, може бити едукација о бенефитима које пружа одређени производ или услуга, или наговарање читаоца да оставе своју имејл адресу, или да се претплате на њузлетер.
Сваки текст може имати другачији циљ, али је потребно да га поседује. Без тога само „пуцате на слепо” и остајете без информација које вам могу рећи да ли сте на добром путу или нисте.
Користите сторителинг
Људи обожавају приче и управо је зато сторителинг (storytelling) вештина коју копирајтери посебно негују и примењују у свом раду. Ово је нешто што можете искористити и у својим текстовима за маркетинг садржајем како би дату тему обрадили на занимљивији и пријемчивији начин.
Сторителинг подразумева да ћете у тексту уместо пуког навођења података и информација, све то испричати кроз неке ликове, заплет и сукобе. На тај начин текст ће постати живљи, интересантнији за читање, код публике ће изазвати емоције и, последично, лакше остварити циљ због ког га и пишете.
Више о томе како приповедати причу можете сазнати у тексту Сторителинг – зашто је значајан у маркетингу и где га можете применити.