Индустријске револуције у будућности могу бити само технолошке

FacebookLinkedinEmail
10.12.2023.
Индустријске револуције у будућности могу бити само технолошке

Домен: blink-blink.co.rs

Датум прве регистрације: 23. 5. 2008.

Статус: Активан

Саговорница: Драгана Пешић Левић, оснивач, Blink PR & Event Agency


Како сте се одлучили да Ваш примарни домен буде са .co.rs екстензијом?

Марта давне 2008. године почела је регистрација првих .rs домена, па смо за Блинк, који је као агенција регистрован у мају те године, одмах регистровали .co.rs домен водећи се аналогијом да ће фирме углавном, као наследника .co.yu, регистровати .co.rs. Након истека прве године регистрације, придодали смо и .rs и оба домена су до данас у потпуној функцији.

Да ли је Ваше претходно искуство у ИТ свету утицало на одлуке у вези са присуством фирме на интернету?

Имала сам срећу да сам читав свој радни век провела у ИТ индустрији, почев од ИТ асоцијације у којој смо се бавили организацијом стручних скупова, преко ИЦТ медија, магазина „Mikro PC World”, до рада на позицији маркетинг менаџера у компанији „BC Procesor”, која је била дистрибутер ИТ опреме.

Свест о томе да је присуство на интернету важно за пословање имала сам много раније него што сам основала своју фирму, те је логично било да смо већ у првим данима након регистрације фирме кренули са израдом сајта. Бизнис који не можете пронаћи на Гуглу, не постоји – важило је тада, колико важи и данас.

Да ли би требало да национални домен буде први избор за српске компаније?

Као консултант за односе са медијима Регистра националног интернет домена Србије, заједно са колегама сам била на „првој борбеној линији” при едукацији тржишта о томе да за сајт, чији је садржај намењен корисницима из Србије, треба бирати национални домен, а не .com, .org или .net.

Године су прошле док нас нису „озбиљно” схватили, а потврду о тој тврдњи смо добили на једном од Дана интернет домена Србије, где је представник компаније Гугл објаснио да они дају приоритет сајтовима на .rs домену у локалној претрази на српском језику.

Данас је реткост видети да компанија из Србије региструје .com домен, што сматрамо нашим великим успехом.

Које бисте промене у пословању издвојили као битне од 2008. до данас?

Од 2008. до данас, пословање у Србији доживело је значајне промене, посебно у области интернет пословања. Почетком тог периода, Блинк сајт, као уосталом и сајтови других компанија, служили су углавном као информативни канали о производима и услугама. Међутим, кључне промене су се десиле са развојем технологије и променом тржишних навика.

На интернет сцени су се велике буре дешавале сваке друге, треће године, а ми смо се мењали како бисмо унапредили своје пословање, опстали и успели.

Појава друштвених мрежа изнедрила је потребу да бизниси буду активни не само на сајту већ и на другим каналима комуникације; раст мобилног интернета и пораст употребе паметних уређаја диктирали су да сајтове прилагодимо новим форматима; увођење cloud технологија омогућило нам је да ефикасније управљамо подацима; појаве е-трговине, blockchain технологије, НФТ-ова и вештачке интелигенције представљају шансу, односно могућност да ускоро понудимо персонализована искуства својим корисницима, у складу са њиховим преференцијама.

Како је сам сајт пратио промене на тржишту?

Блинк сајт је доживео четири редизајна у складу са свим овим променама. Са сајта су углавном стизали упити клијената из иностранства за које смо реализовали пројекте у земљи, а препоруке задовољних домаћих клијената су доносиле нове послове са компанијама и организацијама из Србије.

С временом смо проширили листу клијената, тим стално запослених и број екстерних сарадника. Иза нас је преко 500 организованих стручних скупова, конференција и семинара, стотине ПР кампања пружених државним установама, компанијама из комерцијалног сектора и невладиним организацијама.

У анализи коју смо скоро радили утврдили смо да је за клијенте у кампањама остварено преко 15.000 објава у медијима, вредности око 12 милиона евра, и да се досегнуло до 2,1 милијарде људи. То све не би било могуће остварити без сајта, адекватног укупног присуства на интернету и нових медија.

Можемо да будемо задовољни постигнутим, али да бисмо наставили боље, морамо да се припремимо за оно што нам тек долази.

А долази нам…?

Свака од ових технолошких промена које су се десиле до сада имала је специфичан утицај на компаније које граде онлајн присуство у Србији. Пред нама је још једна велика бура која ће нам донети тектонске промене какве нисмо видели деценијама, а тичу се промене Гугл механизама претраге, што ће се посредно одразити и на Блинк сајт.

Наиме, након суђења на ком је Гугл проглашен монополистом јер фаворизује своје резултате, биће промењен начин на који добијамо резултате претраге. Ово ће значити да ћемо ускоро, без обзира на то што смо се сви трудили да имамо што оптимизованије сајтове, писати белешке (notes) које ће давати више информација о нашем пословању на самом претраживачу, без одласка на наш сајт.

У једно сам сигурна – „индустријске” револуције у будућности могу бити само технолошке и на интернету – тако да ми настављамо у истом маниру, прилагођавајући се свему новом што нам долази, јер не прилагођавати се, значи (не)стати.

FacebookLinkedinEmail