Имати мишљење је људски, сви ми имамо мишљење. О разним стварима. О неким стварима имамо и знање, о некимa баш и немамо, али то нас не спречава да и о њима имамо мишљење, и да га износимо. Наравно, неоптерећени тиме што нам објективне чињенице уопште не иду у прилог. Нажалост, на бази неутемељених мишљења често се утемељују важне пословне одлуке, које се касније покажу као погрешне.
На пример, често се јавља питање да ли је за веб-сајт боље користити национални домен, попут .rs, или популарни генерички домен, као што је .com. Популарност .com домена заснива се на његовом стажу на интернету, који ће у марту 2025. достићи пуних 40 година. Додуше, његова популарност не гарантује сајтовима који га користе ни бољу позицију у претрагама ни већи успех на глобалном нивоу, али његова популарност јесте чињеница. Ово није теза: изабрати .com домен јер би требало да буде регистрован и проверен од стране Гугла (из једног истраживања). То је мишљење. Потпуно неосновано и потпуно нетачно, али некоме сасвим довољно да на основу њега донесе одлуку.
Национални домени као фактор поверења корисника
Избор домена је, у дигиталном свету, много више од техничког питања – то је стратешка одлука која може директно утицати на успех компаније, било да послује локално или циља глобално. Јер, домен није само интернет адреса – он је део компанијског идентитета. Када бирате између националног и генеричког домена, ви бирате начин на који ћете се представити циљној публици. Национални домени, попут .rs за Србију, шаљу јасну поруку: „Ту смо за вас, на вашем језику и писму, и ценама у локалној валути. Сваки проблем, па и правни, решава се локално.” Генерички домени пак не шаљу сличну поруку, јер они немају географски контекст.
Истраживања показују да корисници више верују сајтовима на националним доменима, јер препознају њихову усмереност на локално тржиште. Такође, постоји веће поверење потрошача у домаће домене због транспарентности информација о регистрацији. Наиме, за разлику од генеричких домена, код којих су информације о власницима често скривене, .rs домен, када је регистрован на правно лице, омогућава једноставну проверу фирме која стоји иза њега. Тиме се гради поверење.
Глобална препознатљивост и локална релевантност
Сви интернет домени (а има их скоро 1.600 на глобалном нивоу) подједнако су видљиви на интернету – разлику између њих прави људска перцепција и Гуглови алгоритми претраге. Док су генерички домени у предности када је реч о глобалној препознатљивости (људска перцепција), национални домени су у предности када је реч о локалној релевантности (Гуглови алгоритми). Кад је сајт на националном домену, корисници очекују да је његов садржај прилагођен њиховим локалним потребама, па га виде као релевантији од оног на генеричком домену. Такви сајтови су релевантнији и у Гугловој локалној претрази, јер национални домени сигнализирају усмереност на локално тржиште, и Гугл такве сајтове фаворизује у локалним претрагама.
Већина наших е-трговаца је свесна ових чињеница, што је видљиво и у статистичким подацима. Наиме, истраживање из октобра 2024. говори да већина е-комерц сајтова у Србији, чак 84,5%, функционише искључиво на домаћем тржишту, при чему њих 79,8% користи управо .rs домен. Осим избора језика и писма за садржај, и сам домен указује на прилагођеност сајта локалном тржишту.
Како направити прави избор?
Одабир правог домена зависи од ваших циљева. Циљате домаће тржиште? Домаћи домен .rs је логичан избор – говори језиком ваших купаца, фаворизује вас у локалним претрагама и гради поверење. Наравно, домен је само један део шире дигиталне стратегије. Али, у комбинацији са квалитетним садржајем и добром оптимизацијом за претраживаче, прави домен ће вам помоћи да ваш сајт буде не само видљивији, већ и релевантнији. То ће се, последично, одразити и на ваш бизнис.