И онда о вама пишу Би-Би-Си, Си-Ен-Ен, Гардијан, Њујорк пост, десетине медија од Европе, преко Америке и Аустралије, до Индије и даље. Хвале вас, ваше производе, ваше активности? Па не баш. Пишу о једном детаљу који сте ипак заборавили, о детаљу који је озбиљно угрозио ваш кредибилитет.
То се десило Хајнцу
Што би аустралијски The Stable рекао: Heinz learns about domains the hard(core porn) way. Непреводиво на српски, али је суштина у томе да је Хајнц неке ствари о интернет доменима научио на (много) тежи начин. Наиме, Хајнц је 2012. за своје потрошаче организовао такмичење у дизајнирању сопствених етикета за боце. Сајт је био на домену sagsmithheinz.de и до њега се стизало путем QR кода који се налазио на боцама кечапа. Такмичење је завршено 2014. и Хајнц није обновио регистрацију тог домена, јер им домен више није био потребан. Бар су тако мислили.
Од кечапа до скандала
Како то већ бива са добро посећеним доменима који доспеју на тржиште, домен је регистровала порно-компанија и на њега ставила свој сајт. Средином јуна 2015. те боце са QR кодом су и даље биле у употреби и Дамијен Корел, љубитељ кечапа из Немачке, решио је да окуша срећу са дизајном етикета. Скенирао је QR код са боце коју је имао и на своје огромно (и непријатно) изненађење, завршио је на порно-сајту. „Ваш кечап заиста није за малолетнике”, коментарисао је он на Фејсбуку, и додао: „Несхватљиво је да нисте регистровали домен за још годину или две”. Несхватљиво, заиста.
Хајнц је тада понудио Корелу бесплатну боцу кечапа са етикетом сопственог дизајна у знак извињења. Покушао је да санира штету како зна и уме, али… прича се већ проширила интернетом.
Ситуацију је искористила и порно-компанија Фундорадо, чије је власништво био поменути порно-сајт, и понудила Корелу бесплатну једногодишњу претплату. Њима је новонастала ситуација веома ишла наруку, али Хајнцу баш и није. Нико не жели да име своје компаније види у контексту у ком је Хајнц био тог јуна 2015. А све због једноставне чињенице да неко ко је донео одлуку о домену није знао како интернет функционише.
Интернет памти
Неко би рекао: „Па то је било пре више од 10 година, није актуелно”. Како се узме. О Хајнцу и порно-сајтовима нема новијих вести, јер Хајнц никад ништа слично није поновио. Научио је лекцију. На тежи начин. Али неко други би рекао и: „То је било пре више од 10 година, а још увек се види у претрагама!?”. Да, види се. И видеће се, јер то је интернет. Шта се деси на интернету, остаје на интернету. Заувек.
Зато је увек боље спречити него лечити. Ако већ рок трајања боце кечапа није могао да се усклади са „роком трајања” интернет домена (односно маркетиншке кампање), требало је регистрацију домена обнављати још неколико година и на сајт поставити адекватне информације. Корисници кечапа који би по завршетку кампање скенирали QR код и одлазили на сајт, налазили би информацију да је кампања завршена, а временом би саобраћај ка том домену постао тако мали да не би био занимљив „ловцима на домене” какви су обично власници порно-сајтова. Уложена средства би у маркетиншким буџетима била на нивоу статистичке грешке, а заштита кредибилитета компаније на одговарајућем нивоу.
5 добрих разлога за обнову домена
Кад регистрација вашег домена истекне, и тај домен региструје неко други, на њему се могу наћи разни непожељни садржаји – од неистинитих, преко фалсификованих, до порнографских. Ако претраживачи и интернет корисници тај назив домена и даље виде као ваш, поготово ако домен садржи назив ваше фирме (као у случају Хајнца – sagsmithheinz.de), то се може негативно одразити на ваше пословање.
Уколико нови власник домена креира сајт намерно сличан вашем, представљајући се као ваша фирма, може вас угрозити на више начина:
- Угрожавање кредибилитета
На такав сајт може поставити садржај који је у супротности са вредностима ваше компаније или пласирати дезинформације за које посетиоци могу помислити да сте их ви објавили.
- Угрожавање пословања
Може на њему продавати производе врло сличне вашим, који су фалсификати, и због тога их нудити по много нижим ценама.
- Угрожавање података
Уколико је на таквом сајту организован привид куповине и прихватање картица, може доћи до крађе података ваших корисника. Верујући да су и даље на вашем сајту, они новом власнику могу дати своје личне или финансијске податке, што може имати озбиљне последице по њих и угрозити репутацију ваше компаније.
- Репутациони проблем
Репутација вам може бити угрожена и без директног напада са стране. Наиме, ако са других својих сајтова и даље имате линкове ка том сајту, а на њему се сада налазе пиратски садржаји, илегални производи, порно-материјали или други неприкладни садржаји, то може озбиљно нарушити репутацију ваше компаније и изазвати негативне реакције јавности.
- Напад конкуренције
Промовишући сајт током кампање, домену сте вероватно обезбедили одређени ауторитет и рангирање на претраживачима. Нови власник домена може искористити сав тај саобраћај за сопствене сврхе, постављајући на домен свој сајт са својом понудом конкурентских производа или услуга, и на тај начин, преко претраживача, привући ваше потенцијалне купце на свој сајт. Овде је све легално – сами сте конкуренцији отворили врата.
Закључак
Обнова регистрације интернет домена након завршетка маркетиншке кампање важан је корак који компаније често забораве. Овај процес је једноставан и захтева минималне ресурсе, а може спречити многе озбиљне проблеме.
У свету где су дигитални идентитети све важнији, занемаривање овог аспекта може имати далекосежне негативне последице. С друге стране, неговање дигиталне имовине показује стратешку зрелост и одговорност према корисницима и властитој компанији. Треба поштовати интернет правила и пословати у складу с њима.