Imate savršen naziv za svoju ideju ili projekat i želite da registrujete istoimeni naziv domena. Brzom pretragom domena dobili ste informaciju da je domen dostupan za registraciju, ali njegova cena je daleko iznad iznosa koji ste očekivali. Ukoliko ste se ikada našli u takvoj situaciji, sva je prilika da domen koji želite spada u opseg premijum domena.
Šta su premijum domeni?
Premijum nazivi domena su lako pamtljivi i uglavnom kratki nazivi domena, za koje se širom industrije smatra da sa sobom nose dodatnu brend vrednost, mogućnost boljeg kotiranja na tržištu i veb-pretraživačima. Cena ovakvih domena može ići od nekoliko hiljada, pa i do nekoliko miliona dolara.
Na prvi pogled, plaćati visoku cenu za naziv domena deluje nepotrebno i preskupo. Međutim, kao i mnoge stvari u današnjem svetu, tako je i naziv domena postao deo konkurentnog tržišta čijim se potencijalom uspešno trguje.
Postoje dva tipa premijum domena. Prvi tip se odnosi na naziv domena koji sa sobom nosi potencijalno veliku marketinšku vrednost i već je registrovan od strane pojedinca ili organizacije. Jedan od primera je naziv domena voice.com, koji je 2019. godine prodat za 30 miliona dolara. Za ove premijum domene viša cena se plaća samo jednom (prilikom kupovine ili registracije), a trošak kasnijeg održavanja domena, koji uključuje obnovu ili transfer, naplaćuje se po regularnim cenama koje se ne razlikuju od cena domena koji nemaju premijum status.
Drugi tip premijum domena jesu nazivi domena koji još uvek nisu registrovani, ali su dobili svoj premijum status od strane registra zbog potencijalno visoke vrednosti za krajnje kupce. Ovi domeni, pored visoke cene same registracije, mogu uključivati i više cene za obnovu i transfer.
U oba slučaja, možete lako da utvrdite da li je naziv domena premijum tako što ćete pogledati njegovu cenu. Ako registracija domena košta znatno više od nasumično dostupnog naziva sa istom ekstenzijom, onda ste naišli na premijum domen. Ako primetite da je cena samo malo viša, najverovatnije je neko registrovao domen u nadi da će ga prodati za veću cenu i na taj način zaraditi dodatni novac.
Kako domen postaje „premijum”?
Pravila koja određuju premijum kvalitet nekog domena nisu striktno jasna i ona zavise kako od registra koji domen nudi, tako i od vlasnika domena koji želi da ga proda i cene koju su potencijalni kupci spremni da plate. Ipak, može se izdvojiti nekoliko karakteristika koje razlikuju premijum domene od „običnih” naziva domena.
Dužina domena. Uglavnom se nazivi domena sa malo karaktera smatraju odličnim kandidatima jer ih razne kompanije koriste za skraćenice, ali duži domeni takođe mogu imati veliku vrednost. Većina premijum naziva domena retko se sastoji od više od nekoliko reči.
Mogućnost posete. Nazivi domena koji su traženi na pretraživačima i povezani sa određenom tematikom, industrijom ili geografskom lokacijom često ulaze u opseg premijum domena. Tako na sajtu godaddy.com prostom pretragom za visoko traženu ključnu reč npr. webhosting, dolazimo do sledećih rezultata:
Kvalitetna istorija domena. Ako je domen već registrovan, dobra reputacija domena, kvalitetni dolazni linkovi i sadržaj koji odgovara ključnim rečima koje posetioci traže mogu garantovati dobru poziciju na pretraživačima i više organskog saobraćaja, te samim tim povećati cenu domena.
Jačanje brenda. Svakako najveća snaga premijum naziva domena leži u njihovoj „brendabilnosti”, odnosno mogućnosti izgradnje i jačanja brenda. Kako je naziv domena neretko prvi kontakt i ogledalo biznisa u digitalnom okruženju, ne čudi činjenica da su mnogi spremni da investiraju veće sume novca kako bi došli do naziva domena koji im može pomoći da se bolje i lakše pozicioniraju, kako među konkurencijom, tako i među potrošačima.
Izgradnja biznisa ili zarada?
Pored onih koji žele da obezbede što bolji domen za svoj biznis, nalazi se i čitava grupa ljudi i organizacija koje se bave isključivo istraživanjem i registrovanjem potencijalno vrednih domena sa ciljem što veće zarade. Investiranje i trgovanje premijum domenima sastavni je deo sekundarnog tržišta naziva domena (eng. domain aftermarket), koje podrazumeva kupovinu i prodaju već registrovanih naziva domena u iznosima većim od uobičajene naknade za registraciju.
Međutim, kao i svaka investicija, i kupovina domena sa ciljem višestrukog povraćaja investicije nosi sa sobom svoje rizike. Neretko se događa da vrednost domena kroz protok vremena izgubi na svojoj snazi, kako zbog promena na tržištu, tako i zbog konkurencije.
Na kraju: kupiti premijum domen ili ne?
Svaka kupovina sa sobom nosi odgovarajući rizik, pa se može pretpostaviti da velike kupovine nose sa sobom i veći rizik. U domenskim krugovima, a posebno onim koji se bave investiranjem u domene, ne postoji samo jedna struja mišljenja kada se govori o premijum domenima. U određenim situacijama, kupovina premijum domena može doneti novac i dodatnu vrednost, dok se u drugim slučajevima može pokazati kao neopravdan trošak koji je doveo do gubitka novca.
Glavni nedostatak kupovine premijum imena domena je njegova cena. Premijum domeni mogu biti skupi, u rasponu od nekoliko stotina pa i nekoliko hiljada ili miliona dolara. Ne postoji garancija da će kupovina premijum domena dovesti do uspeha. Iako domen može pomoći, ipak je za uspešno pozicioniranje na tržištu neophodno ukombinovati i ostale delove slagalice: dobar proizvod ili uslugu, vrednost koju pružate krajnjim korisnicima ili industriji i adekvatnu marketinšku podršku.