Kada se rodila ljubav prema parfemima?
Zaga Čolović Raičević: Ona odavno postoji. Međutim, da bi se materijalizovala, bila su potrebna određena ulaganja. Nakon studija na Filolozofskom fakultetu u Novom Sadu zaputila sam se u London, gde sam privela kraju master studije iz risk management-a. U prestonici Engleske sam radila kao risk manager/broker od 1998. do 2005. godine, neprestano gajeći želju da se ostvarim kao parfimer.
No, ni stabilan posao u korporaciji tokom toliko godina nije bio dovoljan da bih to pretočila u stvarnost. Naposletku sam morala da prodam stan u Londonu kako bih mogla da investiram u sopstveno obrazovanje.
Šta čini dobrog parfimera?
Zaga Čolović Raičević: Ja se ovim poslom bavim već 18 godina i zaključila sam da je potrebno nekoliko stvari: obrazovanje, talenat, kreativnost, finansijska potpora, spremnost na pravljenje grešaka i na razočaranje, kao i doza bandoglavosti. Lično smatram da ova profesija ne može da se nauči putem interneta ili pohađanjem kurseva. Potreban je specijalan i jedinstven pristup obrazovanju.
Čak i kada otvorite svoje parfimeriju, vi se ne možete podičiti „titulom” parfimera. To možete učiniti tek kada iza sebe imate određena „dela”. Čak i tada, neophodno je da imate neutoljivu žeđ za usavršavanjem, jer u protivnom, vreme će vas „pregaziti”.
Za koga ste napravili prvi parfem?
Zaga Čolović Raičević: Za supruga. On baš ima istančano čulo mirisa, pa sam se dosta pomučila. To mi je ujedno bio i najzahtevniji klijent. Kada sam završila, poručila sam mu: „Sada i nikad više!” (smeh)
Kako ste došli na ideju da otvorite „The Perfume Atelier” u Beogradu?
Zaga Čolović Raičević: Ja sam se profesijom parfimera najpre bavila, a i dalje se bavim, u Londonu, gde kreiram parfeme isključivo za pojedince i brendove. „The Perfume Atelier” u Beogradu sam pokrenula kako bih oživela parfemsku industriju u našoj zemlji, ali i u regionu. Želja mi je da se baš odavde, iz Beograda, „The Perfume Atelier” širi dalje po čitavom svetu.
Da, priznajem, cilj mi je golem i globalan, ali, najiskrenije, baš me briga. Nema nikakvog pritiska, niti žurbe. (smeh)
Koji su prvi veći problemi na koje ste naišli kada ste pokrenuli parfemsku kuću?
Zaga Čolović Raičević: Jednom rečju, edukacija. Prvo morate da edukujete klijente na ovom polju: kako se parfem pravi i pravilno nosi, šta ga čini skupljim, a šta jeftinijim, te da stvorite potražnju za tim proizvodima. To je zato što su ljudi pretežno naviknuti na komercijalne parfeme. S obzirom na to da je moj biznis-model baziran na personalizaciji, edukacija potrošača je bila glavni kamen spoticanja.
Kako izgleda proces kreiranja parfema za pojedinca ili brend?
Zaga Čolović Raičević: Postupak je izuzetno složen. Na primer, ako pravim parfem za brend, prvo moram da se upoznam s njim: koja je istorija tog brenda, koja je demografija na koju cilja... Ukratko, šta je DNK tog brenda.
Kada je reč o pojedincu, to se svodi na postavljanje silnih pitanja i potpitanja: čime se bavi ta osoba, šta voli, a šta ne, koje joj je omiljeno jelo, da li će parfem nositi tokom dana ili noći, itd.
Dakle, moram da steknem neki reper. Na osnovu toga, moj um automatski bira sastojke i izrađuje miris. U konačnici, pravi je izazov „skrojiti” lični pafrem za nekoga.
Zašto klijenti biraju parfeme „po porudžbini”?
Zaga Čolović Raičević: Zato što nije svaki parfem za svakoga. Ako je neki miris moderan, to apsolutno ne znači da je za vas. Kada su parfemi u pitanju, ne želite da budete u trendu, već da budete autentični. Zato ja i radim sve suprotno od onoga što se ovde inače radi. (smeh)
Meni je cilj da ostavim zaostavštinu rodnoj zemlji. Nigde se ne žurim i nemam nikakvu presiju, jer je sve finansirano s moje strane.
Šta sve imate u ponudi sem parfema po porudžbini?
Zaga Čolović Raičević: Imamo kolekciju „Belgrade”, koja je posvećena našem glavnom gradu. Tu spadaju standardni „Belgrade”, „Belgrade 011” i „Belgrade The Victor”. Zanimljivo je da sam standardni miris razvijala čitave tri godine.
„Belgrade 011” je parfem posvećen urbanom delu prestonice, a „The Victor”, razume se, Pobedniku. Uz to, imamo još četiri parfema.
Ako klijentu nijedan nije „po meri”, onda na scenu stupaju naše privatne radionice, koje služe da, uz pomoć obučene osobe i 30 molekula iz londonske laboratorije, stvorite sopstveni miris i naučite mnogo toga o parfemima.
Na kraju, posle dva sata rada, dobijate svoj lični parfem u bočici od 30 ml. I tu nije kraj. Ta formulacija se čuva kod nas pod ključem. Na taj način, kad god zaželite možete izvršiti dopunu ili dobiti popust od 20% uz povrat bočice i niko drugi neće moći da, bez vaše dozvole, ponese taj unikatni parfem.
U svom radu akcent stavljate na zaštitu životne sredine.
Zaga Čolović Raičević: Tako je. Sva pakovanja su staklena i ceo program je na principu dopune. Praktično smo zero waste. Ništa se ne ispušta u kanalizaciju. Ako bude viška, on se sipa u bočice i skladišti.
Odakle nabavljate sirovine za parfeme?
Zaga Čolović Raičević: Sirovine su uglavnom iz uvoza. Prvenstveno zato što imam laboratoriju u Londonu, te pristup materijalu koji ovde nije moguće nabaviti. Upravo iz tog razloga postižemo kvalitet koji imamo i održavamo ga konstantno.
Koliko vam je bilo teško da pronađete adekvatne saradnike?
Zaga Čolović Raičević: Izuzetno je problematično naći ljude od poverenja. Zato što me mnogi ne razumeju. Ovaj posao zahteva perfekcionizam i oštro oko za detalje. Takve ljude nije nimalo lako pronaći.
Da li među vašom klijentelom ima poznatih ličnosti?
Zaga Čolović Raičević: Zanimljivo je da holivudski glumci, kada ovde snimaju filmove, obavezno navrate kod nas. Dolazili su glumci iz serijala o Hariju Poteru, kao i poznata holivudska producentkinja Sindi Koen.
Recimo, nedavno je britanski glumac Henri Lojd Hjuz snimao film u Rumuniji. I kako se bližio rođendan njegovoj supruzi Rouz, koja je novinarka „Gardijana”, on je naručio parfem koji smo baš za nju kreirali, za poklon.
Kakvi su dalji planovi?
Zaga Čolović Raičević: Plan nam je da nastavimo da razvijamo i širimo brend „ The Perfume Atelier”, ali malim koracima. Najpre po regionu, a potom i po ostatku sveta. Takođe, namera nam je da u Biznis ili B2B ponudu uvrstimo kreiranje parfemskog brenda: od ideja do realizacije. Do sada smo imali aktivaciju nalik tome, i to za pivaru „Karlsberg”. Imali smo još jednu – to je bila kreacija parfema La Fenêtre za srpski brend „Dechko Tzar”, te smo na osnovu sastojaka piva „Blank” napravili parfem u ograničenoj seriji.
Koliko vam znači sajt za poslovanje?
Zaga Čolović Raičević: Veb-sajt je veoma važan za biznis. Oni koji ne znaju za nas otkriju nas preko Gugla, dok putem sajta saznaju sve o nama, te imaju mogućnost da pazare naše proizvode u okviru internet prodavnice.
Zašto ste odabrali .rs domen?
Zaga Čolović Raičević: Zato što je „The Perfume Atelier” srpski brend i onda je sasvim logično da ima i srpski domen.