Kako se rodila ideja o „Komleku”?
Svetlana Ćopić: Ideja nam je sinula na našem radnom mestu u jednoj advertajzing agenciji, gde smo se i upoznale. Majina zamisao je bila da se, pošto već odlično funkcionišemo zajedno, upustimo u nekakav preduzetnički poduhvat. Trebalo je smisliti šta bi to zapravo bilo.
Što se tiče same ideje, ona je potekla od mene. Od malena sam „na Vi” sa mesom i namirnicama životinjskog porekla, pa sam tako i počela da pravim biljna mleka. Mleka koja sam pravila bila su, po ukusu i kvalitetu, nebo i zemlja u odnosu na biljna mleka koja sam mogla da pronađem u našim prodavnicama. Ubrzo sam „zarazila” i Maju, koja je i sama krenula da ih pravi, i shvatile smo da bi bilo sjajno da sugrađanima ponudimo mogućnost da uživaju u najkvalitetnijem, svežem biljnom mleku.
Maja Nadeždić: I onda smo na početku korone, 2020. godine, rešile da pokrenemo biznis. Naravno, u tom momentu nismo imale nikakvu predstavu kako će ljudi reagovati, s obzirom na činjenicu da je u pitanju bila potpuna inovacija ne samo na našem, već i na regionalnom tržištu.
Svetlana Ćopić: Ironično, pandemija nam je pomogla da konačno počnemo. Pre toga smo, zbog brojnih obaveza, neprestano odlagale,: te u ponedeljak, te sledeće nedelje... Ali, onda nas je korona zadesila i sve je na trenutak stalo. Ja sam bila ubeđena da će sve to trajati svega mesec dana, pa smo se maksimalno ubrzale i za samo nekoliko nedelja napravile sajt, definisale proizvode, uradile ambalažu, dizajn, spremile tekstove za sajt, organizovale isporuku, itd. Doslovno smo štriklirale sve stavke za mesec dana.
Maja Nadeždić: To, inače, nikad ne bismo stigle!
Svetlana Ćopić: Nikad! I tako se to desilo usred korone.
Koje je prvo mleko koje ste napravile i kakve sve vrste mleka imate u ponudi?
Maja Nadeždić: Od starta smo bile i te kako ambiciozne i krenule smo sa četiri proizvoda, povratnom ambalažom, etiketom nalik nijednoj drugoj i mnogim drugima stvarima. To je bilo hrabro sa naše strane, ali „Komleko” je odmah naišlo na prihvatanje. Nakon toga smo proširivale asortiman svakih par meseci.
Svetlana Ćopić: Prva mleka su bila badem, čoko-lešnik, indijski orah i crni susam, odnosno crno mleko. Mislim da je lako zaključiti da obožavamo neobične ukuse. Otuda imamo mleka: koko-ovas, badem-lavanda, ajurvedsko zlatno mleko za kurkumom i začinima… Svi recepti su naši originalni, rezultat višegodisšnjeg eksperimentisanja i usavršavanja. Takođe, imamo mleko reiši-rogač. Reiši je lekovita gljiva, tzv. "superfood" (superhrana), koja se u tradicionalnoj kineskoj medicini koristi za jačanje imuniteta. Ta kombinacija nam je pala na pamet tokom pandemijske zime. Rogač ima ukus zimskih začina, pa smo mu dodale reiši kao "superhranu".
Imamo mali milion ideja, ali nastojimo da se obuzdamo!
Maja Nadeždić: Istovremeno treba naglasiti da mi sve to radimo ručno, od pripreme do pravljenja mleka, pa to sve zahteva dosta vremena.
Osim mleka, šta još imate u ponudi?
Svetlana Ćopić: Nedavno smo u asortiman uvrstili i sir i jogurt od indijskog oraha. To su prirodno fermentisani proizvodi rađeni po istom principu kao i mleko. Dakle, čisti, prirodni sastojci vrhunskog kvaliteta. Reč je o pravom zanatskom proizvodu, − sir se pravi ručno, a proizvodnja jednog koluta traje nekoliko dana, kako bi on naposletku dobio određeni oblik i ukus.
Imate dve vrste pakovanja mleka.
Maja Nadeždić: Tako je. U ponudi imamo flaše od 1 l i 0.7 l.
Svetlana Ćopić: Inače, veoma nam je stalo da imamo staklenu, povratnu ambalažu. Trudile smo se da nađemo takav oblik koji podseća na stare dane kada su mlekadžije donosile i ostavljale mleko ispred vrata.
Koliki je rok trajanja vašeg mleka, imajući u vidu da u njemu nema nikakvih veštačkih dodataka i konzervansa?
Svetlana Ćopić: Ono od čega nikada nećemo odustati jeste da naše mleko stigne do kupca doslovno najsvežije moguće. Mi ga pravimo po porudžbini i u vrlo kratkom roku ono stiže na vaš prag. Vreme između procesa proizvodnje i dostave je svega par sati. S obzirom na to da ne sadrže nikakve aditive, niti su pasterizovana kako bi se sačuvali svi enzimi, vitamini i ostali hranljivi sastojci, rok trajanja mleka je tri dana.
Naš tempo isporuke, ponedeljak-sreda-petak, napravljen je tako da, na primer, naš pretplatnik uvek ima sveže mleko u kući. Što se tiče fermentisanih proizvoda, jogurta i sira, oni traju dosta duže.
Obzirom da se proizvodi prave ručno, koliko unapred ih treba poručiti?
Maja Nadeždić: Mleko proizvodimo tri puta nedeljno:, ponedeljkom, sredom i petkom, i neophodno je poručiti najkasnije dan ranije do 17 sati. Sir i jogurt treba da se poruče najkasnije do nedelje u 17 časova, jer njihovu proizvodnju počinjemo svakog ponedeljka.
Kako funkcioniše nabavka sirovina?
Maja Nadeždić: Od prvog dana smo nastojale da imamo proverene dobavljače. Nakon gotovo dve godine poslovanja oni su ostali isti. Sigurno ima i povoljnijih dobavljača, ali mi smo ostale verne svojim, jer smatramo da kvalitet ne treba menjati, niti dovoditi u pitanje. Kada je reč o kvalitetu, kod nas nema kompromisa.
Svetlana Ćopić: Takođe, trudimo se da sarađujemo i sa malim proizvođačima sa kojima delimo iste vrednosti.
Konkretno, neprskanu lavandu nabavljamo od porodice iz Istre, sa malog porodičnog imanja gde raste divlje. Sa druge strane, za dve vrste mleka koristimo sirovi suncokretov med, koji je veoma redak, ali ima izuzetan efekat na ljudski organizam, koji proizvodi mala porodična zadruga koja se prema pčelama ophodi etički.
Koliko mesečno proizvedete mleka?
Maja Nadeždić: To je teško reći zato što varira od doba godine, pogotovo u vreme posta, ali u proseku 300-400 litara.
Izvestan broj ljudi je intolerantan na kravlje mleko, da li takav problem postoji i sa vašim proizvodima?
Maja Nadeždić: Naši kupci su često baš ljudi koji nisu tolerantni na laktozu.
Svetlana Ćopić: Takođe, postoji razlika između kupovnog i našeg biljnog mleka. Ako biste čitali sitna slova na industrijskom biljnom mleku koje možete da nađete u prodavnicama, otkrili biste zanimljivu činjenicu koja glasi da, na primer, bademovo mleko ima svega 2-3% badema u svom sastavu, a da ostatak čine arome, šećeri, guma i razni drugi dodaci. Isto važi i za biljne sireve, u kojima se receptura svodi na običan skrob sa trunkom orašastih plodova. S druge strane, naša biljna mleka imaju od 15 do 26% orašastih plodova. To je bukvalno neuporedivo. Otuda i sama cena proizvoda.
Maja Nadeždić: I vredi napomenuti da naša staklena ambalaža čuva ukus, ali i okolinu, za razliku od plastične. Jako nas raduje što mnogo naših kupaca čuva ambalažu i vraća je. LJudi vraćaju flaše, za šta ih nagrađujemo sa simboličnih 30 dinara popusta tokom sledeće kupovine.
Kako se konzumiraju vaša mleka i kakva im je sve namena?
Svetlana Ćopić: Konzumiraju se kao i obično mleko. Recimo, zlatno mleko je najbolje podgrejati i piti uveče.
Maja Nadeždić: Lavanda dobro dođe pred spavanje jer deluje umirujuće i opušta.
Svetlana Ćopić: Što se tiče namene, od naših proizvoda mogu da se prave kaše i smutiji, koji su u poslednje vreme izuzetno popularni, zatim potaži, poslastice, slana jela, sladoled.….
Maja Nadeždić: Sve što biste radili sa kravljim mlekom, počev od konzumiranja uz obrok, pa do kolača, možete raditi i sa našim biljnim mlekom.
Svetlana Ćopić: Naše mušterije, recimo, prave spanać sa indijskim orahom ili bademom. Dok, na primer, mališani obožavaju čoko-lešnik zbog predivnog ukusa. On je potpuno prirodan: bez šećera, aditiva, aroma. Zapahne vas miris lešnika, prirodne vanile i organskog kakaoa i ničega drugog.
Naša mleka inspirišu naše kupce da nam šalju recepte i ideje šta prave sa njima. Na primer, leti ga zamrznu i te kockice stavljaju u kafu, praveći "ice coffee".
Koliko mleka u proseku kupci naručuju i koliko ste vi u mogućnosti da isporučite?
Maja Nadeždić: Što se proseka tiče, većina naših kupaca pazari dva mleka, gledajući da kombinuju klasik i egzotično mleko.
Svetlana Ćopić: Recimo, imali smo isporuku za otvaranje jedne izložbe u galeriji X Vitamin, gde smo dostavile 100 flašica koktela white russian sa našim mlekom od badema. Spremne smo za sve izazove!
Ko sve čini vašu klijentelu?
Svetlana Ćopić: Mi smo dosta spontano ušle u posao, slušajući srce, a ne nekakva istraživanja tržišta, pa nam je bilo veoma interesantno da otkrijvamo ko su ljudi koji kupuju naše proizvode. Upoznale smo čitav jedan novi svet. Pored kafeterija, ljudi intolerantnih na laktozu i onih koji vode računa o svom zdravlju i izbegavaju industrijske proizvode i aditive, tu su i poslovni ljudi, kao i ljudi koji iz etičkih razloga ne žele da konzumiraju namirnice životinjskog porekla.
Naši kupci imaju standard i umeju da prepoznaju kvalitet, brinući time o sebi. Važno je napomenuti da, bez obzira na natprosečnu cenu mleka, naši kupci nisu ljudi koji „žive na visokoj nozi”. Ne, to su ljudi kojima je kvalitet na prvom mestu, posebno u ishrani.
Kako ste došli do prvih klijenata?
Svetlana Ćopić: Mnoštvo proizvoda u prodavnici zdrave hrane su pakovani i brendirani na isti kalup, sugerišući onima koji nisu njihova publika da nisu ukusni. Nama je cilj bio da napravimo brend koji će sugerisati dijametralno suprotno, a to je da je biljna hrana izuzetno ukusna, te da bude privlačan ljudima koji se tako inače ne hrane.
Maja Nadeždić: Prvo smo komunicirale putem društvenih mreža, tj. Instagrama. Koristile smo samo digitalne kanale i, naravno, marketing „od usta do usta”, koji je provereno jedan od najboljih vidova preporuke.
Svetlana Ćopić: I veb-sajt koji nam je neizmerno pomogao. U ovom trenutku komleko.rs je naša jedina i najvažnija prodavnica. Inače, izabrale smo .rs domen zato što smo se na samom početku definisale kao mala beogradska mlekara i htele smo da naglasimo to lokalno poreklo. Stoga, nismo ni razmišljale da uzmemo .com, već smo htele da naglasimo da smo mi odavde, iz ovog grada.
U trećoj godini poslovanja obično sledi ekspanzija. Da li planirate nove proizvode ili širenje poslovanja?
Maja Nadeždić: Iako mi funkcionišemo na teritoriji šireg centra grada, neprestano dobijamo upite od ljudi van Beograda koji bi želeli da probaju naše proizvode, tako da definitivno razmišljamo o proširenju na druge veće gradove u Srbiji i, zašto ne, u regionu. Međutim, to zahteva izvesne promene u procesima proizvodnje i distribucije.
Svetlana Ćopić: To je sledeći korak, koji iziskuje investicije i grantove. Do sada smo radile tzv. bootstrapping, preciznije Maja i ja smo sve finansirale. Proširenje tržišta zahteva ipak ozbiljnija sredstva. Industrija biljnih mleka je u ogromnoj ekspanziji i, čak i kod nas, beleži rast od 50% svake godine.
Maja Nadeždić: To potvrđuje da budućnost pripada zdravoj, biljnoj hrani i da se sve više ljudi okreće proizvodima koji im donose najbolje iz prirode.
Pogledajte priču Svetlane Ćopić i Maje Nadeždić na Jutjub kanalu RNIDS-a: