Она говори више него што можда мислите, а често не оно што бисте ви желели. Ваша имејл адреса вас идентификује, исто као и ваша веб адреса, а да ли вас идентификује као озбиљног саговорника или не, зависи од тога ко је њен власник. Вероватно је ваша реакција „Па, ја сам власник!“. Али, да ли је баш тако?
Питање власништва
Адреса е-поште се састоји од корисничког имена (лево од знака „@“) и назива интернет домена на ком је имејл (десно од знака „@“). У адреси „petar.petrovic@nazivfirme.rs“, назив домена је „nazivfirme.rs“ и он има свог власника.
У општем случају, назив интернет домена који идентификује адресу е-поште може бити назив фирме Yahoo, фирме Google, вашег интернет провајдера, или – ваше фирме. Дакле, само у последњем случају ви сте заиста власник своје имејл адресе. У свим осталим случајевима, власник је неко други јер поседује назив домена који је идентификује.
Онај ко плаћа за тај назив домена, може да управља њиме и том имејл адресом по свом нахођењу, што не мора увек да буде у складу са вашим потребама.
Питање кредибилитета
На утисак који ћете оставити у комуникацији, утиче и то шта вам пише у адреси е-поште. Она је, поред веб адресе, такође врло битна за изградњу кредибилитета фирме. Коме ће потенцијални партнер или купац пре веровати – некоме ко се јавља са „бесплатне“ адресе, коју може да има било ко, или некоме ко се јавља са адресе у којој фигурира и назив његове фирме, коју може да има само врло ограничен број људи (власник и запослени)?
По истраживању агенције Ipsos из октобра 2021. скоро 80% онлајн купаца више верује фирмама са брендираним имејлом (имејл адресе које у себи садрже називе интернет домена фирми) него ли оним које комуницирају путем бесплатних сервиса (gmail.com и сл).
Осим тога, ако већ имате свој сајт на свом називу домена (назив вашег домена је саставни део ваше веб адресе), зашто на том истом називу домена не бисте имали и своју е-пошту? Ако имате свој назив домена, али га не користите у имејл адреси, ви се представљате као неко ко своје поштанско сандуче има на неком од бројних локала у неком пословном центру, уместо на зиду своје канцеларије или радње. Ако већ имате своју канцеларију/радњу, односно свој сајт на својој веб адреси, онда то кроз адресу е-поште треба да саопштите свима. Тако дајете до знања да сте свој на своме, да сте довољно озбиљна фирма да за вас није ни финансијски ни технички проблем да имате своју јединствену адресу е-поште, а не да се утапате у мноштву. Издвајање из мноштва вам умногоме подиже кредибилитет.
Питање функционалности
Код Google и Yahoo имејлова се јавља и питање функционалности. Разлог је врло једноставан – да бисте имали свој имејл на неком од тих бесплатних сервиса, морате лево од знака „@“ да ставите назив своје фирме, а ако то учините, како ћете дефинисати адресе е-поште за све особе које раде у вашој фирми? Ставићете назив фирме и имена и презимена свих запослених са те, леве стране? Или ћете имати само једну адресу, са називом фирме? ОК, ово друго је једноставније и свакодневно се среће у пракси, али… ко ће комуницирати преко ње? Само једна особа у фирми, или ко први дође до имејла, или…? Признаћете да комуникација преко такве адресе свакако не говори у прилог озбиљности те фирме (кредибилитет?).
С друге стране, ако имате адресу електронске поште у којој је на десној страни назив ваше фирме, са леве стране знака „@“ можете ставити имена и презимена свих запослених и омогућити им да сви, сходно свом послу, комуницирају са целим светом. Такво решење је функционалније, озбиљније и улива више поверења у електронску комуникацију вашег предузећа.
Питање (само)контроле
Коришћење туђих назива домена за своју адресу е-поште носи и одређене ризике. Шта ако власник домена за који сте везали своју имејл адресу престане да постоји? За један Гугл је то тешко замислити, али…
Или, много реалнији сценарио – пружалац услуге промени правила коришћења и донесе неке одредбе које вама никако не одговарају и не можете да наставите да користите тај „свој“ имејл.
Или, промени назив домена на ком својим корисницима даје бесплатне имејл адресе – провајдер је исти, али назив домена није, и ваше имајл адресе на старом називу домена више не постоје (такав случај се са једним од српских интернет провајдера већ двапут десио).
Ви једноставно немате утицаја на то шта неко други ради са својим називом домена и врло је незахвално сву своју комуникацију, а самим тим и своје пословање, везивати за нешто непредвидиво, нешто што уопште не зависи од вас. Много је боље (као и са сајтом) бити свој на своме и имати адресу е-поште на свом називу домена.
Питање промоције
Адреса е-поште која садржи назив ваше фирме реклама је за ваш бизнис. И то потпуно бесплатна реклама. Зашто би у свакодневној комуникацији, кроз сваки свој имејл, рекламирали Google, Yahoo или свог провајдера, кад можете своју фирму? Сваки пут када неко добије имејл од вас видеће назив ваше фирме и већа је шанса да ће му она остати у сећању. Зашто не бисте искористили такву шансу?
А онда, своју веб и имејл адресу ставите на визиткарте, на све пословне папире и промо материјале, испишите их на возила, радне униформе, пословне просторе… на сва промо средства на сајмовима, презентацијама, продајним местима…
Помените их на радију, напишите их у новинским огласима и на билбордима... Једноставно, где год су ваши контакт подаци, место је и за адресу вашег сајта и ваше е-поште.
Иако је реч о присуству у дигиталном свету, не треба заборавити и онај други, паралелни, „аналогни“ свет, у коме живе и раде сви ваши потенцијални сарадници и купци.
НАПОМЕНА: Треба разликовати имејлове који су вам потребни за пријављивање на различите веб сервисе или које користите за потребе приватне комуникације и имејлове које користите за пословну комуникацију. Добро је да први буду, на пример, на Гугловом домену (gmail.com), а добро је да други не буду, већ да буду на вашем, пословном називу домену.